جلوگیری از چین و چروک دور چشم با مواد طبیعی

 با افزایش سن به دلیل شل شدن نسوج و کاهش میزان الاستیسیته پوست، ابروها دچار افتادگی ‌شده و همین امر به کشیدگی پوست پشت پلک‌ها منجر می‌شود.

اینها را دکتر فرهاد ادهمی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این اتفاق فضای سایه چشمی را از بین می‌برد و این در ظاهر شخص تاثیر نامطلوبی ایجاد می‌کند.» او می‌گوید این مساله در صورت شدت یافتن می‌تواند میدان دید پلک بالایی فرد را محدود کند و از یک مساله صرفا مربوط به زیبایی به یک مساله درمانی تبدیل شود.

او درباره اهمیت موضوع و میزان فراگیری‌اش در میان زنان و مردان توضیح می‌دهد: «نمی‌توان گفت همه بیماران و در واقع مراجعان این حوزه بانوان هستند، زیرا این مساله ابعاد درمانی را هم شامل می‌شود» ولی ادهمی در همین رابطه می‌گوید که حدود ۷۰ ، ۸۰ درصد بیمارانی که برای درمان این عارضه به او مراجعه می‌کنند خانم هستند و فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها را آقایان تشکیل می‌دهند.

ادهمی مقدم درباره عوارضی که جراحی زیبایی چشم یا همان بلفاروپلاستی ممکن است برای فرد به دنبال داشته باشد، می‌گوید: «اگر جراحی درست انجام شود و بیمار هم درست انتخاب شده باشد بلفاروپلاستی عوارضی نخواهد داشت. اما اگر بیمار برای این جراحی مناسب نباشد یا پزشک تشخیص اشتباه دهد، ممکن است نتیجه جراحی با نتیجه مطلوب فاصله داشته باشد.»

به گفته دکتر ادهمی مقدم، سن خاصی برای این جراحی متصور نیست و بستگی به قوام پوست افراد دارد: «هرچه قوام پوست بیشتر باشد سن ابتلا به این عارضه بالاتر می‌رود ولی به طور معمول بلفاروپلاستی را به افراد بالای ۴۵ سال توصیه می‌کنیم.»

چین و چروک دور چشم یکی از غم‌انگیزترین اتفاقاتی است که خانم‌ها با بالا رفتن سن، کم و بیش با آن مواجه می‌شوند. اما برای پیشگیری و درمان این اتفاق ناخوشایند راه‌حل‌هایی هم وجود دارد. یک دسته از این راه‌حل‌ها، راه‌حل‌های خانگی است. در این درمان‌ها فرد می‌تواند با استفاده از رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد خاصی است این اتفاق را به کمترین حد ممکن کاهش دهد.

پامرغی یا همان چین و چروک دور چشم به صورت خطوطی کم و بیش افقی در زیر و اطراف چشم ایجاد می‌شود. این خطوط با خندیدن یا جمع کردن چشم‌ها بیشتر خودنمایی می‌کنند. علاوه بر افزایش سن و سال و عوامل محیطی دیگر، وضعیت کبد نیز در بروز و عمیق‌تر شدن چین و چروک دور چشم موثر است.

مواد غذایی مفید برای کبد آنهایی هستند که طعم تلخی دارند. در بین آنها می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

آرتیشو را به صورت آب‌پز یا پخته شده در فر مصرف می‌کنند. برگ‌های سفت‌تر این ماده غذایی برای جوشانده مناسب است.

گریپ فروت برای مصرف ناشتا یا قبل از خواب عالی است. می‌توانید آن را با اندکی عسل شیرین کرده و میل کنید.

آندیو یا کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی طعم تلخ ملایمی دارد. شما می‌توانید با این سبزی مفید سالاد درست کنید و نوش جان فرمایید.

شاهی طعم خوبی دارد و تلخی آن زننده نیست. شاهی جای مخصوص خود را در سبد سبزی همه خانواده‌ها دارد و شما می‌توانید براحتی از آن استفاده کنید.

زردچوبه یک ادویه با خاصیت درمانی فوق‌العاده است که خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. این گیاه مسکن نیز هست.

توصیه می‌شود روزانه حداقل از یکی از مواد غذایی ذکر شده استفاده کنید. می‌توانید هر روز از یک تا دو مورد اشاره شده مصرف و آنها را جایگزین هم کنید.

چند راه‌حل دیگر

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای بهبود عملکرد کبد و کمک به کمرنگ شدن چین و چروک انتخاب مواد غذایی سبزرنگ است. رنگ سبز نشان‌دهنده وجود مقدار زیادی کلروفیل است. کلروفیل که یک ماده غذایی مغذی به شمار می‌آید، یک پاکسازی‌کننده قوی است و سموم بدن را به خود جذب می‌کند.علاوه بر مواد غذایی تلخ مزه‌ای که اشاره شد اسفناج، کلم راکت، جلبک اسپرولینا، سیب سبز، برگ خردل و گیاه شیکوره نیز تأثیر زیادی در کاهش چین و چروک دور چشم‌ها دارد.

آب سیب طبیعی و خانگی مکمل کرم‌های دور چشمتان خواهد بود. این آب میوه طبیعی به دلیل اسید مالیک موجود در آن برای کبد مناسب است. بهتر است آب سیب را اواسط روز یا بعدازظهر میل کنید. برای تغذیه پوستتان و پیشگیری از بروز چین و چروک نباید از مرطوب کردن و تغذیه درونی پوست غافل شوید. برای این کار علاوه بر این‌که باید خارج از وعده‌های غذایی به میزان کافی آب بنوشید. لازم است به طور منظم مواد غذایی سرشار از چربی‌های خوب نیز میل کنید.

روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، روغن تخم کتان؛ روغن زیتون و روغن نارگیل، آجیل‌ها و دانه‌ها، آووکادو، کره و زرده تخم‌مرغ حاوی چربی‌های سالم و مفید برای پوست هستند و چین و چروک دور چشمتان را کمتر می‌کنند.

اگر به دنبال یک درمان قوی برای پیری پوست و بروز چین و چروک هستید سراغ هسته انگور بروید که به صورت عصاره یا روغن موجود است. همچنین توصیه می‌کنیم هنگام میل کردن انگور هسته‌های آن را دور نریخته و بجوید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟