روش های مراقبت از زیبایی پوست دور چشم

زیبایی چشم رکن اصلی در زیبایی صورت است پس باید بیشتر مراقب آن باشیم، و از آنجایی که پوست دور چشم‌ها بسیار حساس‌تر از سایر قسمت‌هاست پس نیازمند مراقبت بیشتری نیز هست.

پوست دور چشم‌ها احساساتی را ابراز می‌کند که بخش مهمی از شخصیت ما را تشکیل می‌دهد. مراقبت خوب از این ناحیه، فواید زیادی را در طولانی‌مدت به همراه خواهد داشت. ایجاد تغییر در پوست دور چشم می‌تواند تاثیرات عملکردی، آرایشی و روانی به همراه داشته باشد.

ازآنجاکه چشم‌ها نقطه کانونی صورت به شمار می‌رود، پف کردگی، برآمدگی و چین وچروک نه تنها در بینایی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند ظاهری خسته و ناراحت به صورت دهد.

پوست دور چشم ده مرتبه نازک‌تر از پوست صورت است. با بالا رفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و بخاطر تخریب کلاژن‌ها، نازک‌تر می‌شود. این می‌تواند بخاطر قرارگیری در معرض آفتاب، سیگار کشیدن و سایر عوامل محیطی تشدید شود.

پوست حد فاصل بین چشمها مدام در حال حرکت است. خود پلک زدن ۱۰،۰۰۰ حرکت در روز روی این ناحیه ایجاد می‌کند! سایر حرکات صورت و حالت‌هایی مثل لبخند زدن، تنگ کردن چشم و استرس هم می‌تواند به گوشه بیرونی چشم‌ها اثر بگذارد. پف‌کردگی چشم‌ها با خوردن غذاهای شور، حساسیت و کم‌آب شدن بودن تشدید می‌شود.

مالیدن و کشیدن پوست نازک زیر چشم بخاطر آلرژی، گریه، پاک کردن آرایش و گذاشتن و برداشتن لنز چشم می‌تواند موجب شل شدن این ناحیه شود. قابلیت ارتجاعی پوست شبیه به یک کش لاستیکی است—کشیدن مداوم آن موجب از بین رفتن قدرت ارتجاعی آن می‌شود. ازآنجاکه بافت دور چشم‌ها غدد چربی بسیار کمی دارند، فاقد رطوبت طبیعی قسمت‌های دیگر بدن است.

آناتومی پوست دور چشم

آناتومی پوست دور چشم در صورت و بدن بسیار خاص است. برای اینکه به دستی از این ناحیه مراقبت شود، نه تنها درک آناتومی آن اهمیت زیادی دارد، بلکه فرایند بازسازی سلول‌های پوستی آن هم مهم است.

پوست پلک از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. عمیق‌ترین لایه زیرپوستی حاوی یک لایه پوششی فیبری نازک است که روی عضله حلقوی چشم، عضله‌ای که موجب حرکت کردن پلک می‌شود، قرار گرفته است. سپس، غشای میانی پوست که لایه محافظ پوست را تشکیل می‌دهد از پروتئین‌های رشته‌مانندی شامل الاستین و کلاژن، فیبروبلاست‌ها، عصب‌ها و رگ‌ها تشکیل شده است.

لایه بالایی که اپیدرم نام دارد، از سلول‌های پایه، ملانوسیت، سلول‌های لانگرهاوس، کراینوسیت و بر روی آن لایه سلول‌های مرده که از کورنئوسیت تشکیل می‌شود، می‌باشد. لایه اپیردرمال است که ظاهر، رنگ، نرمی، بافت و سلامت پوست را به آن می‌دهد.

سلول‌های پایه هر چند روز یکبار سلول‌های تازه تولید می‌کنند. وقتی این سلول‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند، خشک‌تر و صاف‌تر می‌شوند. وقتی به سطح پوست رسیدندن، دیگر زنده نیستند و به آنها کورنئوسیت می‌گویند. این فرآیند حرکت از سلول‌ پایه به کورنئوسیت است که توانایی بازسازی را به اِپیدرم یا پوست بیرونی می‌دهد.

فرآیند بازسازی پوست فرآیندی مداوم است که دو ماه در یک فرد جوان و بسیار طولانی‌تر—حدود ۳۷ روز در افرادی بالای ۵۰ سال—طول می‌کشد. تولید کورنئوسیت‌ها ظاهری خشک، پیر و ضخیم به پوست می‌دهد. پوست بسیار زبر به نظر رسیده و توانایی آن برای حفظ آب کاهش می‌یابد.

حفظ سلامت پوست دور چشم

مراقبت از پوست دور چشم فرآیندی حساس است. این ناحیه پوست به دلیل نازک‌تر بودن نه تنها اولین جایی است که علائم پیری را روی خود نشان می‌دهد، بلکه از بقیه قسمت‌های پوست حساس‌تر هم هست. درنتیجه، وقتی می‌خواهید یک محصول مراقت پوستی انتخاب کنید، باید بیشتر مراقب باشید. محصولاتی که حاوی ترکیبات ملایم هستند که ظاهر چروک‌ها را خفیف‌تر کرده (لایه‌بردارها) و مقدار قابل‌توجهی ویتامین و آنتی‌اکسیدان در خود داشته باشند، انتخاب‌هایی عالی هستند.

در انتخاب محصول پوستی خیلی مهم است که محصولی بدون چربی انتخاب کنید. محصولاتی که حاوی روغن هستند، احتمال انسداد غدد دور چشم را که می‌تواند موجب گل‌مژه و سایر مشکلات چشمی شود، بالا می‌برند. چربی نه تنها به عدسی چشم چسبیده و بینایی را تار می‌کند، بلکه موجب لک‌آوردن دائمی نیز می‌شود. برای به حداقل رساندن احتمال عفونت، باید از محصولاتی که طوری بسته‌بندی می‌شوند که برای استفاده آنها نیاز است که انگشت را داخل ظرف بکنید، دوری کنید.

لایه‌بردارهای متداول پوست آلفا هیدروکسی اسیدها هستند که گاهی به آنها AHA‌ها گفته می‌شود. AHA‌ها گروهی مواد طبیعی هستند که در میوه‌ها، نیشکر و شیر موجود است. این مواد موجب شل شدن لایه‌های بیرونی سلول‌های مرده می‌شوند و همین لایه‌برداری انجام می‌دهد و از تولید کورنئوسیت‌ها جلوگیری می‌کند.

این تغییر و تبدیل سریع باعث صاف‌تر و نرم‌تر شدن لایه بیرون پوست یا اپیدرم می‌شود و ظاهر خطوط ایجاد شده روی پوست را کاهش می‌دهد. با نازک‌تر شدن لایه سلول‌های مرده، AHA‌ها نفوذ سایر مواد و ترکیبات مهم را افزایش می‌دهد. AHA‌ها بخاطر توانایی هیدروسکوپیک (جمع‌کننده آب) خود، بعنوان یک مرطوب‌کننده عالی هم عمل می‌کنند. تنها محصولاتی که حاوی مقدار کم فرمول AHA‌ هستند باید روی ناحیه حساس دور چشم استفاده شوند.

علاوه بر AHA‌ها، سایر ترکیبات مثل مرطوب‌کننده‌ها، ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانه و عصاره‌های گیاهی برای مراقبت از پوست دور چشم اهمیت دارند.

• ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانه شامل ویتامین A، B کمپلکس، C، D و بتاکاروتین درمقابل تخریبات ناشی از رادیکال‌ها محافظت به عمل می‌آورند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های میکروسکوپی خارج از تعادلی هستند که معمولاً در گروه‌های هزارتایی یافت می‌شوند. آنها قدرت ایجاد تخریب عمیق به غشای سلولی و همچنین تخریب کامل سلول‌های عادی را دارند. آلودگی هوا، نور UV، سیگار و دود، مقدار زیاد الکل و استرس‌های روزانه می‌تواند موجب تحریک تولید رادیکال‌های آزاد شود. آنتی‌اکسیدان‌ها قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بخواهند سلول‌های سالم پوست را تخریب کنند، آنها را از بین می‌برند.

• مرطوب‌کننده‌ها مثل سدیم هیالورونات (Sodium hyaluronate) به کاهش خطوط ظریف روی پوست که بخاطر کم‌آبی پوست ایجاد می‌شودف کمک می‌کنند. سدیم هیالورونات موثرترین نگهدارنده آب موجود است و قدرت نگهداشتن آب به میزان هزار برابر وزن مولکولی خود را داراست.

• عصاره‌های گیاهی و لیپوزوم‌ها شامل بابونه، گل‌گندم و لسیتین، قرمزی و تورم پوست را کاهش داده و پوست را شاداب و جوان می‌کند.

نکاتی برای سالم نگهداشتن پوست دور چشم

علاوه بر انتخاب محصول مراقبت پوستی مناسب، اقدامات مهم دیگری هم برای مراقبت از پوست دور چشم وجود دارد:

• به میزان کافی آب بنوشید. آب نقش مهم و اساسی در حفظ قابلیت ارتجاعی پوست ایفا می‌کند.

• از کشیدن سیگار خودداری کنید. نیکوتین رگ‌های خونی صورت و زیر چشم‌ها را می‌بندد. بسته شدن رگ‌های خونی رسیدن موادمغذی را به آن سخت‌تر می‌کند و درنتیجه کلاژن تجزیه می‌شود.

• در معرض نور خورشید قرار نگیرید. قرارگیری بیش از اندازه در معرض اشعات فرابنفش موجب می‌شود که ملانوسیت‌ها، رنگذانه‌های پوست، به طرز غیرطبیعی بالغ شوند. این موجب پیر شدن پوست و غیرهماهنگ شدن رنگ بدن می‌شود. اشعات فرابنفش در ۹۰% پیری مقصر هستند و ظاهرتان را سالها پیرتر نشان می‌دهند.

• برای جلوگیری از تنگ کردن چشم، از عینک آفتابی استفاده کنید.

• به اندازه کافی استراحت داشته باشید. خستگی موجب رنگ پریدگی و لاغر شدن صورت می‌شود.

• مصرف الکل را قطع کنید. نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند موجب کم‌آب شدن بدن شود.

• برای پاک کردن آرایش صورت از پنبه استفاده کنید تا از کشیدن بیش از اندازه پوست جلوگیری شود.

• از محصولات پوستی باکیفیت برای ناحیه دور چشم خود استفاده کنید.

دنبال کردن لیست کارهایی که در بالا به آنها اشاره شد و انتخاب محصولات پوستی مناسب که از ترکیبات درست در آنها استفاده شده باشد، موجب جوان‌تر و شاداب‌تر نگهداشتن پوست دور چشمانتان خواهد شد!

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 457226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟