تفاوت عطر ادوپرفیوم با ادوتویلت و ادکلن/ماندگاری عطر روی کدام پوست بیشتر است؟

اگر اهل عطر و ادکلن باشید احتمالا متوجه شده‌اید روی برخی از شیشه‌های عطر نوشته شده ادوپرفیوم (Eau de Perfume)، روی برخی دیگر ادوتویلت (Eau de Toilette) یا شاید هم شاهد واژه فرانسوی ادوکلن (Eau de Cologne) باشید. تاکنون به این فکر کرده‌اید که اینها چه فرقی با هم دارند؟ چرا برخی در دسته ادو پرفیوم‌ها قرار دارند و برخی دیگر در گروه ادو تویلت‌ها؟

 در وهله اول باید بدانید عطر چیست؛ عطر یک ماده خوشبوست که برای خوشبو سازی بدن از آن استفاده می‌شود. این ماده از مواد طبیعی یا از ترکیب اسانس‌ها، تثبیت‌کننده‌ها و حلال‌ها ساخته می‌شود. ممکن است مواد اولیه معطر سازنده عطر از منابع گیاهی یا حیوانی استخراج شوند یا با تولید مصنوعی مواد شیمیایی بدست بیایند.

اما تفاوت اصلی در عطرهای مختلف جهان به «میزان غِلظت عصاره‌های روغنی معطر در حلال آنها» بستگی دارد؛ که می‌تواند شامل اتانول یا ترکیبی از آب و اتانول باشد.

شدت و ماندگاری عطر نیز بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / روغن عطر) مورد استفاده در آن است. به این معنی که هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می‌یابد، شدت و ماندگاری آن نیز زیادتر می‌شود

عبارت‌های رایج در بازار عطر همچون ادوپرفیوم، ادو تویلت یا ادکلن که برای توصیف یک عطر مورد استفاده قرار می‌گیرند در واقع معیاری برای نمایش غِلظت تقریبی یک عطر با استفاده از درصد یا حجم روغن معطر در آن است. برای درک بهتر این موضوع در زیر به تفکیک غلظت ماده روغنی موجود در عطرها، دسته‌بندی‌های مختلف آن را معرفی کرده‌ایم:

perfume (عصاره عطر): با غلظتی بین ۳۰–۴۰٪ از مواد معطر غلیظ‌ترین، خالص‌ترین، ماندگارترین و در عین حال گرانترین نوع عطر است.

(ادو پرفیوم یا EdP): با غلظتی در حدود ۱۰–۲۰٪ رایج‌ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست. این نوع عطر را با عبارت (millésime) نیز نشان می‌دهند.

Eau de Toilette (ادو تویلت یا EdT): در حدود ۸–۱۶٪ غلظت و بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.

Eau de Cologne (ادوکلن یا EdC): با غلظتی در حدود ۳–۶٪ از مواد معطر قابل ذکر است که عبارت Original Eau de Cologne یک نام تجاری ثبت شده‌است.

پرفیوم میست با غلظت ۳–۸٪ مواد معطره در حلال غیر الکلی

اسپلش و افترشیو (EdS) با ۱–۳٪ غلظت مواد معطره

در تمام این محصولات اتانول یا ترکیب آب و اتانول به عنوان حلال مواد معطر به کار می‌رود.

روغن‌های معطر می‌توانند در روغن‌های بی‌بوی دیگری نظیر روغن نارگیل تصفیه شده یا در موم‌های مایعی نظیر روغن جوجوبا (Jojoba oil) حل شوند.

در انواع نامرغوب، عطرها در حلال‌های فراری چون اِتر نیز حل می‌شود.

فرق ادوپرفیوم با ادو تویلت

اصول استفاده صحیح از عطرهای مختلف

اصولا عطر را روی نقاطی از بدن می‌پاشند که نبض دارند؛ نقاطی مانند پشت گوش‌ها، پشت گردن، سمت داخلی مچ، آرنج و زانوها. دلیلش این است که گرمای این نقاط عطر را گرم کرده و رایحه آن را بطور مداوم پخش کند.

اما عطرهای مختلف با میزان غلظت متفاوت را بهتر است در زمان‌هایی که مناسبشان است استفاده کنید که در زیر توضیح داده‌ایم:

ادکلن: ادکلن‌ها بسرعت متصاعد شده و تا دو ساعت پخش بو دارند.

ادوتویلت: ادوتویلت‌ها از دو تا چهار ساعت بویشان پخش می‌شود.

پرفیوم: عطرها تا شش ساعت نیز می‌توانند پخش بو داشته باشند.

استفاده از عطرهایی با غلظت‌های متفاوت با توجه به زمان استفاده از آن‌ها در طول روز به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

صبح: محصولاتی که شدت پخش بوی ملایم دارند مانند روغن حمام، شامپو بدن و لوسیون بدن

بعدازظهر: ادو تولت

غروب و شب: عطرهایی که به نبض‌ها پاشیده می‌شوند

در آخر هم خوب است بدانید، چگونگی تأثیر عطرها بر بدن استفاده‌کننده به عوامل گوناگونی بستگی دارد. رژیم غذایی یکی از این عوامل است. به این صورت که مصرف غذاهای تند و چرب شدت رایحه عطرها را افزایش می‌دهد.

خشکیِ نِسبی پوست استفاده‌کننده نیز مهم است، عطرها بر روی پوست‌های چرب مدت بیشتری نسبت به پوست‌های خشک پخش بو دارند.اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 453011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟