جوانی تان را با این نکات طلایی حفظ کنید

طراوت و جوانی و شادابی پوست آرزویی است که همه به دنبال آن هستند ظاهر و جوانی پوست تا حدی مرتبط به ارث است اما رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای و همچنین برخی از دستورات برای به تاخیر انداختن پیری پوست به سادگی امکان پذیر است.

هر چند به تازگی استفاده از روشهایی همچون استفاده از انواع لیزر و میرکودرم ابریشن بسیار متدوال شده است ولی با استفاده از راهکارهایی عملی تر و کم هزینه تر نیز می توان جوانی پوست را حفظ کرده و ایجاد چین و چروکها را به تاخیر انداخت.

* استفاده از کرم های حاوی AHA برای پیشگیری از پیری پوست از چه سنی توصیه می شود؟

دکتر ریحانه مهرگان متخصص پوست و مو به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کرمهای AHA بطور قطع از بروز پیری پوست پیشگیری می کند اما استفاده از این کرم در افراد متفاوت است AHA در بازار Store دارویی ایران بصورت کرم و لوسیون موجود است.

لوسیون برای پوستهای چرب و کرم برای پوستهای خشک توصیه می شود افرادی که دارای پوستهای حساس هستند به طورحتم باید از درجات پایینAHA شروع کنند بنابراین نوع کرم AHA بهتر است ازسوی پزشک Doctor تجویز شود در صورت استفاده از این کرم که شبها باید مورد استفاده قرار گیرد کرم ضد آفتاب نیز باید در طول روز هر ۳ ساعت یکبار تمدید شود.

*پیلینگ های طبیعی برای کم رنگ کردن جای جوشها و لکها

استفاده از پوست خیار، ماست ترش شده به خصوص برای پوستهایی که جوش می زنند بسیار مناسب است البته برای پوستهایی که مستعد جوش هستند باید ماست کم چرب استفاده شود.

استفاده از عسل و جوانه گندم نیز برای پوستهای خشک مناسب است.

عصاره شیرین بیان برای کم رنگ کردن لکهای پوستی بسیار موثر است در بسیاری از داروهای ضد لک خارجی شیرین بیان جزو مواد اصی تشکیل دهنده دارو است.ویتامین C نیز برای کم رنگ کردن لکها بسیار مناسب است.خانمهایی که دارای لکهای قهوه ای رنگ در ناحیه پشت دست هستند لکها بدون استفاده از دارو و با استفاده از آبلیمو برطرف می شود ولی استفاده از آبلیمو به دلیل امکان ایجاد قرمزی و حساسیت برای صورت توصیه نمی شود.

*گیاه شیرین بیان چگونه لکها را برطرف می کند؟

جوشانده غلیظ ریشه شیرین بیان را می توان روزانه ۲ تا ۳ نوبت برای لکها استفاده شود.

دکتر مهرگان تاکید کرد: استفاده از این عصاره غلیظ شده یکی از درمانهای بسیار مناسب برای لکهای صورت است.

*استفاده از موبرها موجب تغییر رنگ پوست یا ضخیم شدن ریشه موها می شود؟

استفاده از موبرها بصورت مستقیم موجب تغییر رنگ پوست نمی شوند اما در صورت ایجاد قرمزی و حساسیت و اگزما در پوست بیشتر درافرادی که دارای پوستهای سبزه هستند در صورتی که محل اگزما در معرض نور آفتاب فرار Escape گیرد موجب ایجاد لک خواهد شد بنابراین قبل از استفاده از این ترکیبات باید در قسمت پایین لاله گوش مقداری از ترکیب روز قبل از مصرف آزمایش شود در صورت عدم ایجاد حساسیت برای صورت مورد استفاده قرار گیرد برای سایر نواحی بدن نیز روی ناحیه ساعد یا بازو باید موبر تست شود.

* بهترین راهکار عملی برای داشتن پوستی جوان و شاداب کدام است؟

وی افزود: اغلب بیماران سئوال می کنند چه نوع ضد آفتابی بهترین است؟ همه افراد بدانند که بهترین ضد آفتاب را نمی توان تعیین کردن استفاده از ضد آفتاب بر اساس نوع پوست هر فرد متفاوت است افرادی که دارای پوستهای خیلی روشن هستند باید از ضدآفتاب با (SPF) بالاتر استفاده و افرادی که دارای پوست چرب هستند باید از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنند.

مصرف نکردن سیگار نیز مهمترین نکته در حفظ شادابی پوست است مصرف سیگار و استرس موجب افتادگی سریع و شدید پوست شده و موجب تسریع روند پیری پوست می شود. خواب شبانه باید به اندازه کافی باشد.

*زمان خواب در حفظ شادابی پوست تاثیرگذار است بهترین زمان خواب ۱۱ شب تا ۷ صبح است

مهرگان ادامه داد:‌زمان خواب شبانه تاثیر زیادی در حفظ سلامت و شادابی پوست دارد افرادی که از ساعت ۳ نیمه شب تا ۱۱ صبح می خوابند هر چند مدت زمان خواب کافی است اما این زمان برای سلامت پوست نامناسب است.

*بهترین زمان خواب برای جوان ماندن پوست

ساعت ۱۱ شب تا ۶ یا ۷ صبح بهترین زمان خواب برای حفظ جوانی پوست است اگر این زمان ۲ یا ۳ ساعت تغییر کند یعنی شبها دیرتر و صبحها نیز بعد از ساعت ۷ از خواب بیدار شوید پوست به شدت افت می کند زیرا پوست برای استراحت به زمان خاصی که ذکر شد نیاز دارد.

این متخصص پوست تاکید کرد: حتی اگر شروع خواب شبانه هشت شب و زمان بیداری ۴ صبح باشد باز هم پوست دچار افتادگی می شود.

*نکات مهم در حفظ سلامت پوست

مصرف مواد غذایی که حاوی ترکیبات ویتامین ب بیشتری هستند مانند جوانه گندم، شیر، انواع غلات تاثیر بسزایی در حفظ شادابی و جوانی پوست دارد.

افرادی که دارای پوست های خشک هستند باید حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنند این افراد در صورت استفاده نکردن از این کرمها به طورحتم دچار پیری زودرس می شوند.

*مصرف کرم های ضد چروک از چه سنی توصیه می شود؟

تاثیر فاکتور ارث در داشتن پوست با طراوت انکارناپذیر است افرادی که دارای ارث ابتلا به پیری زودرس هستند در صورت خواب مناسب و مصرف نکردن سیگار نیز سریعتر از دیگران به پیری پوست دچار می شوند بنابراین باید برحسب نوع پوست استفاده از کرم ضد چروک مناسب را زودتر شروع کنند این زمان با توجه به سن افراد متفاوت است ولی در برخی از افراد پوست حتی از سن ۲۲ سالگی دچار افت پوست می شوند به این گروه توصیه می شود استفاده از کرم های ضدچروک را از این سن شروع کنند.

ولی بطور معمول به افرادی که مشکل خاصی همچون ارث و مصرف سیگار ندارند توصیه می شود استفاده از کرمهای ضد چروک را از سن ۳۰ سالگی شروع کنند.

*کرمهای زیبایی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

بطور معمول از نظر کیفیت کرمهای ایرانی با خارجی تفاوتی ندارند و کرمهای تولید شده در ایران حدودا ۹۰ درصد همان خواص کرم های تولید خارج از کشور را دارند و نیازی به پرداخت هزینه های چندین برابری برای تهیه کرمهای خارجی نیست.

دکتر مهرگان تاکید کرد: استفاده از کرم های تولید داخل از کارآیی لازم۹۰ درصدی برخوردار است مابقی ۱۰ درصد را نیز افراد می توانند با انجام مراقبتهای لازم پوستی سلامت و جوانی پوست را حفظ کنند.

*قرصهای ویتامین E در جلوگیری از چین و چروک

دکتر مهرگان گفت:‌مصرف ویتامین E مانند تیغ دولبه است در صورتی که به اندازه مصرف شود موجب تقویت سیستم ایمنی و ایجاد تاثیرات ضد چروک و آنتی اکسیدان دارد ولی در صورت مصرف زیاد از حد موجب اختلال در سیستم ایمنی و ابتلای فرد به انواع بیماریها می شود.

وی در خصوص میزان مصرف ویتامین E افزود: مصرف یک عدد قرص ۴۰۰ میلی گرم، ۲ بار در هفته نیاز افراد به این ویتامین را مرتفع می کند.

این متخصص پوست و زیبایی تصریح کرد:مصرف ویتامینها به صورت طبیعی بر مصرف قرصهای ویتامین ارجحیت دارد، مصرف قرصهای شیمیایی بهتر است به حداقل رسانده شود.

در افرادی که به دلایلی قادر به مصرف میوه ها و سبزیجات نیستند بهتر است قرصهای ویتامین را تنها برای مدت کوتاهی استفاده کنند.

*تاثیر کرمهای ویتامینC در روشن شدن پوست

ویتامین C مهترین درمان ضد لک و ضد چروک است.

این متخصص پوست و زیبایی در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه آیا مصرف کرمهای ویتامین C موجب انعطاف پذیری پوست و برطرف شدن لکهای پوستی می شود یا مصرف این کرمها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد گفت: ویتامین C بصورت موضعی و خوراکی از مهمترین ترکیبات درمانی ضد لک و ضد چروک محسوب می شود.

وی افزود: این ویتامین تاثیرات ضد چروکی قوی دارد.

مصرف کرمهای مختلف با درصدهای متفاوتی از ویتامین C براساس نوع پوست موجب ایجاد اثرات ضدچروکی و ضد لک می شود.

داروهای تولید شده داخل نیز دارای اثرات بسیار مناسب این ویتامین هستند و نیازی به مصرف کرمهای خارجی نیست.

در افرادی که میوه کمتر مصرف می کنند مصرف قرصهای ویتامین C از درمانی ضدلک است که بر اساس تشخیص پزشک تجویز می شود.

البته مصرف ویتامین C طبیعی با نوشیدن یک لیوان آب پرتغال، آبلیمو، آب کیوی یا آب طالبی مناسب تر از مصرف قرص ویتامین C است.

کرمهای حاوی ویتامین C باید حداقل حاوی ۱۰ درصد از این ویتامین باشد برای تاثیر ضد لکی کرم میزان ویتامین C موجود در آن باید حداقل به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.

کرمهای ایرانی موجود در بازار به میزان ۲۰ درصد و کرمهای خارجی عرضه شده در بازار دارویی ایران نیز حاوی ۳۰ درصد ویتامین c هستند.

* تاثیرکرمهای لیفتینگ در جلوگیری از افتادگی پوست

دکتر مهرگان گفت: افتادگی پوست معمولا از سن ۲۵سالگی شروع می شود ولی در افراد مختلف تحت تاثیر عواملی همچون خواب، استرس و مصرف سیگار، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و کاهش کلاژن و الاستین پوست و در نتیجه افتادگی پوست ایجاد می شود بنابراین استفاده از کرم های مختلف از جمله کرم لیفتینگ برای جلوگیری از افتادگی پوست توصیه می شود.

*کرمهای حاوی استروژن از افتادگی پوست پیشگیری می کنند

در خانمهای یائسه با توجه به اینکه استروژن پوست به طور ناگهانی کاهش می یابد میزان کلاژن و الاستین نیز دچار کاهش می شود بنابراین خانمهایی که در سنین یائسگی و کاهش تدریجی عادت ماهیانه هستند به طورحتم باید با مراجعه به پزشک و با استفاده از کرمهای حاوی استروژن از افت ۴۰ تا ۵۰ درصدی ناگهانی استروژن پیشگیری کنند.

مهرگان تاکید کرد:‌برای استفاده از این کرمها نیازی به مصرف هزینه بالا برای تهیه کرمهای خارجی نیست بلکه با تجویز پزشک برای تهیه کرمهای ساختنی حاوی استروژن می توان این کرمها رابا قیمتی بسیار مناسب تهیه کرد.

استفاده از لیزرهایی که عوارضی بر پوست ایجاد نمی کند برای تمامی انواع پوست قابل استفاده است.

این نوع لیزرها موجب تحریک ساخته شدن کلاژن و الاستین در پوست و ایجاد قوام و سفتی پوست می شود استفاده از این نوع لیزرها با توجه به سن افراد متفاوت است.

این متخصص پوست و زیبایی یادآور شد، ایجاد سفتی و قوام پوست در مواردی که لیزر همراه با کرمها ضد افتادگی استفاده می شود به مراتب بیشتر از زمانی است که کرمها به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از این نوع لیزرها در زمانهای مختلف و با فواصل زمانی متفاوت توصیه می شود.

*عملی ترین راهکار برای پیشگیری از شلی و افتادگی پوست

در افرادی که امکان استفاده از لیزر را ندارند عملی ترین راهکار برای پیشگیری از افتادگی پوست رعایت تغذیه و خواب مناسب، دوری از استرس و عدم مصرف سیگار همراه با مصرف کرمهای حاوی ویتامین C و گلیکولیک اسید که همان اسیدهای میوه است بطور موثری مانع از بروز زودرس شلی پوست می شود.

در افرادی که تمایل به مصرف کرمهای اسید میوه ندارند می توانند با استفاده از پوست میوه هایی که در آنها ایجاد حساسیت نمی کنند مانند پوست سیب، پوست خیار و یا ماست به خصوص ماستهای پروبیوتیک می توانند از بروز افتادگی پوست پیشگیری کنند.

استفاده از کرمهای حاوی لیپوزوم نیز تا حد زیادی از بروز این عارضه پیشگیری می کند و مانع از افتادگی پوست می شود.

*آیا مصرف میوه ها به اندازه کرمهای حاوی AHA در جلوگیری از پیری پوست موثرند؟

مهرگان گفت: مصرف موضعی میوه ها نیز بسیار موثر است و این کار از هزاران سال پیش تاکنون برای حفظ جوانی و شادابی پوست مورد استفاده بوده است.

پوست میوه ها دارای اثرات متفاوت و خواص مختلفی هستند استفاده از پوست خیار پوست طالبی هلو و زردآلو موثر است اما در استفاده از میوه ها نیز باید همچون مصرف دارو قبل از استفاده میوه مورد نظر درناحیه ای از صورت آزمایش شود در صورت عدم بروز حساسیت برای تمامی نواحی صورت قابل استفاده است.

*استفاده از اپی لیدی باعث ضخیم شدن موها می شود؟

اصولا ضربه بر مو موجب تضعیف ریشه مو و از بین رفتن موها می شود استفاده طولانی مدت از اپی لیدی به طورحتم موجب کاهش تعداد موها خواهد شد. استفاده از اپی لیدی موجب ضخامت موها نمی شود بلکه ریشه موها را دردراز مدت ضعیف می کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 448708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟