شادابی پوست با یک روغن میوه ای

 بسیاری از افراد هرگز از روغن هسته هندوانه استفاده نکرده‌اند و از خواص روغن هسته هندوانه اطلاع ندارند. اما این عصاره یکی از پر خاصیت ترین عصاره ها برای سلامتی به شمار می‌رود.هسته های هندوانه که معمولا پس از خوردن هندوانه دور ریخته میشوند خواص بیشماری دارند. که قرون بسیاری در آفریقا به عنوان یک دارو در درمان سنتی مورد استفاده بوده است.

روغن هسته هندوانه چیست؟

عصاره هسته هندوانه روغنی است که از هسته‌های هندوانه استخراج می شود. به این صورت که هسته هندوانه را خشک کرده و سپس با کمک فرآیندهای مختلفی از جمله نوعی پرس سرد آن را تحت فشار قرار داده و روغن این هسته را می گیرند. قرون گذشته در طب سنتی آفریقا به عنوان یک داروی بسیار قوی و موثر مورد استفاده قرار می گرفته است. اخیرا در سایر نقاط جهان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن هسته هندوانه عطر و بوی زیادی ندارد و رنگش تقریبا زرد می باشد. همچنین به عنوان یک روغن بسیار سبک شناخته می شود. به همین دلیل به راحتی جذب پوست می شود. عمر مفید نگهداری از این عصاره نهایتا دو سال است. در صورتی که درب بطری کاملا بسته باشد و در یک مکان سرد و خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد تا دو سال قابل مصرف است.

این روغن به طور کلی به عنوان یک دارو در درمان دردهای موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. اما می توانیم از آن در مصارف آشپزی نیز استفاده کنیم. اسیدهای چرب موجود در این عصاره جهت سلامتی بسیار مفید است و به عنوان یک روغن بسیار سالم جهت پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص خواص روغن هسته هندوانه

این عصاره مزایای چشمگیری در سلامت و شادابی پوست دارد. از جمله خواص روغن هسته هندوانه این که به خوبی پوست را مرطوب می کند. از دیگر خواص روغن هسته هندوانه می توان به سم زدایی بدن، کاهش التهابات، از بین بردن آکنه، از بین بردن علائم پیری زودرس، تقویت مو و . . . اشاره کرد.

از آن جایی که روغن هسته هندوانه حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب غیر اشباع شده همانند اسید اولئیک، امگا ۳ و ۶ و ویتامین های گوناگون است جهت رطوبت رسانی به پوست های خشک بسیار مفید می باشد. همچنین این روغن می تواند سایر مواد مغذی را به لایه های مختلف پوست برساند.

از خواص روغن هسته هندوانه این که شما را جوان نگه می دارد. این عصاره میزان بالایی آنتی اکسیدان، از جمله فنلی لیکوپن و کاروتنوئیدها می باشد که سبب کاهش چین و چروک‌ها و از بین برنده لکه های قرمز پوست در سنین بالا است.

عوامل ضد التهابی در عصاره هسته هندوانه

استفاده این روغن در نواحی مختلف پوست که دچار التهاب شده است، مانند بیماری پسوریازیس یا اگزما یا قسمت‌هایی که دچار آکنه می باشند بسیار مفید است. به صورتی که سبب کاهش عفونت های زیر پوستی شده و التهابات را از بین می برد.

سم زدایی قوی از خواص روغن هسته هندوانه

مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی یا حتی داخلی این روغن به سم زدایی بدن بسیار کمک خواهد کرد. روغن هسته هندوانه با پاکسازی حفره ها و تحریک عملکرد کبد، سموم را خارج می کند. یکی از خواص روغن هسته هندوانه این است که به عنوان یک دیورتیک شناخته شده و در کاهش سموم بدن موثر است.

استفاده های گوناگون از خواص روغن هسته هندوانه

استفاده از خواص روغن هسته هندوانه به عنوان مواد افزودنی و یا روغن اصلی در آشپزی و حتی در محصولات بهداشتی و آرایشی بسیار مفید است. با توجه به سطح بالای ویتامین های A و E مصرف آن در لوازم آرایشی بسیار زیاد است.

از خواص روغن هسته هندوانه به عنوان یک ماده بسیار مناسب جهت مرطوب کننده های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. فقط توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این عصاره می تواند سبب اختلالاتی در فشارخون و انقباض عروق خونی شود. حتی مشکلات پوستی نیز ممکن است به همراه داشته باشد. بهتر است با رعایت تعادل از مزایای این عصاره بهره مند شویم.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟