پیشگیری از یک شبه پیر شدن!

سفید شدن مو به طور طبیعی اولین نشانه‌های خود را در دهه سوم و چهارم زندگی نشان می‌دهد، اما در برخی افراد، بسیار زودتر از آنچه فکرش را می‌کنند، یعنی پیش از ۲۰ سالگی اتفاق می‌افتد و روند رنگدانه ‌سازی موها در ابتدای سال‌های جوانی متوقف می‌شود.

گرچه این نوع سفید شدن زودرس مو در برخی موارد قابل درمان است، اما هیچ راه درمانی برای رفع سفید شدن طبیعی موها تا کنون ارائه نشده است و تبلیغات متعدد صورت گرفته در این ارتباط، واهی و فاقد ارزش علمی است.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره می‌گوید:

روند سفید شدن از ریشه مو آغاز می‌شود و به تدریج و طی دو سه سال، به ساقه مو انتشار پیدا می‌کند. پس ادعای بازگرداندن رنگدانه‌سازی به مو از طریق کرم یا لوسیون، آن هم طی دو سه هفته کاملا غیرواقعی و غیرممکن است و نباید فریب چنین تبلیغات دروغی را خورد.

جالب است بدانید که بر اساس تاکید متخصصان پوست، اثربخشی ظاهری ترکیبات تبلیغی برای درمان سفید شدن مو از آن روست که این ترکیبات در واقع نوعی رنگ موست که موها را تیره می‌کند، اما به محض توقف مصرف، موها دوباره به رنگ سفید بازمی‌گردد.

چرا موها سفید می‌شود؟

در کنار سلول‌های ریشه مو که وظیفه‌شان تقسیم سلول و ساختن سلول‌های جدید رشد طولی موست، سلول‌های رنگدانه‌ساز یا ملانوسیت هم وجود دارد.

در واقع رنگدانه‌ها (ملانین) به درون سلول‌هایی تزریق می‌شود که در حال ساخت ریشه موست و رنگ و طیف موها به میزان رنگدانه‌ها و جنس آنها بستگی دارد.

دکتر داوودی با اشاره به اینکه سفید شدن مو حاصل توقف رنگدانه‌سازی سلول‌های رنگدانه‌ساز است، می‌گوید:

سفید شدن موها روندی تدریجی است که از ریشه مو آغاز می‌شود و مهم‌ترین عامل در زمان و چگونگی سفید شدن مو، به زمینه‌های ژنتیکی در هر فرد بازمی‌گردد.

زمانی که ملانوسیت‌ها یا سلول‌های رنگدانه‌ساز به طور غیرفعال حضور دارند، یا تعداد ملانین هر تار مو به کمتر از حد معمول می‌رسد، رنگ مو خاکستری مـی‌شـود، ولـی چـنـانچه ملانوسیت‌ها کاملا رنگدانه‌های خود را از دست بدهند، مو سفید می‌شود.

در حالت عادی، سفید شدن مو در مردان حدود سی سالگی و در زنان حدود سی‌وپنج سالگی اتفاق می‌افتد. معمولا سفیدی موی سر از شقیقه شروع می‌شود، ولی پیش از موی سر، سبیل و ریش شروع به سفید شدن می‌کند؛ اما این روند هم بستگی به الگوی ژنتیکی هر شخص دارد.

فقط در صورتی که سفید شدن مو زودتر از بیست ‌‌سالگی اتفاق بیفتد، به آن سفید شدن زودرس مو گفته می‌شود که در برخی موارد قابل درمان است.

شاید بسیاری بر این باور باشند که استرس شدید و وارد آمدن فشارهای ناگهانی روحی می‌تواند باعث سفید شدن سریع موها شود.

اما دکتر داوودی چنین تصوری را نوعی باور غلط می‌داند و توضیح می‌دهد:

فراموش نکنید که نه‌تنها مو از ریشه سفید می‌شود، بلکه رشد مو هفته‌ها به طول می‌انجامد و نمی‌تواند یک شبه سفید شود.

این درست که یکی از عوامل سفیدی زودرس موها می‌تواند نگرانی‌های ذهنی باشد، اما این که تصور کنید موهای فردی در اثر فشار عصبی شدید، یک شبه سفید شود، اشتباه است.

سفید شدن مو؛ بدون پیشگیری و درمان

متخصصان پوست تاکید می‌کنند: مهم‌ترین عامل موثر در چگونگی و زمان سفید شدن موها به زمینه‌های وراثتی بازمی‌گردد، گرچه از دیگر دلایل موثر بر سفیدی زودرس موها می‌توان بـه رژیـم غذایـی نامناسب و نیز آشفتگی‌ها و نگرانی‌های ذهنی اشاره کرد.

بر این اساس کمبود ویتامین‌ها ازجمله ویتامین B۱۲، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم و ید در رژیم روزانه از عواملی است که به سفیدی زودهنگام مو کمک می‌کند.

البته برخی از متخصصان به عواملی چون کثیفی پوست سر، شست‌وشوی موها با آب داغ و خشک کردن آن با وسایل الکتریکی مانند سشوار، بیماری تیروئید، کم‌خونی، رژیم‌های لاغری بسیار سخت و طولانی‌مدت، افزایش گلبول‌های سفید خون و استفاده از دخانیات و سیگار (افراد سیگاری چهار ‌‌برابر زودتر به سفیدی مو دچار می‌شوند) به عنوان عوامل موثر بر سفیدی زودرس موها نیز اشاره می‌کنند.‌

دکتر داوودی با تاکید بر این که درمان موثری برای سفید شدن موها وجود ندارد، می‌افزاید:

تنها در صورتی که سفید شدن موها با برخی بیماری‌های خاص چون لک و پیس (برص یا ویتیلیگو) مرتبط باشد، امکان درمان آن از طریق درمان این بیماری وجود دارد.

از سوی دیگر، با وجود تبلیغات بسیار در مورد اثربخشی تکنیک‌ها و روش‌های نوینی چون PRP (تزریق پلاسما و پلاکت خون به داخل پوست برای درمان ریزش یا سفیدی مو) تحقیقات صورت گرفته، بی‌خطر و به دور از عوارض بودن این روش‌ها را تائید نکرده است و در حال حاضر کاربرد آن در احیای رنگدانه‌سازی مو نیز به هیچ عنوان مورد تائید نیست.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 429463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟