حفظ زیبایی با روغن سبوس برنج

برای تهیه این روغن در حجم زیاد نیاز به داشتن دستگاه روغن گیری از سبوس برنج می‌باشد که قبلا در ایران نبود، ولی طی اخبار اعلام شده ایرانیان هم توانسته اند از سبوس برنج روغن تهیه نمایند.

این روغن بیشتر در کشور‌های آسیایی از جمله چین و ژاپن مورد استفاده قرار میگیرد و برای پخت و پز نیز از آن استفاده می‌کنند.

روغن برنج ،روغنی است که بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و به دلیل خواص مرطوب کنندگی و جوانسازی که دارد باید بیشتر به آن توجه کرد.

اگرچه روغن برنج در دنیای غرب، روغن آرایشی شناخته شده‌ای نیست، اما قرن‌ها در ژاپن به عنوان ماده ضد پیری به کار رفته و آن را دلیل پوست بی عیب و نقص زنان ژاپنی می‌دانند.

روغن برنج در ژاپن به کرم‌ها و صابون‌ها افزوده می‌شود و به دلیل خواص نرم کنندگی و آنتی اکسیدانی که دارد مورد تحسین قرار می‌گیرد.

اگر به یک بانوی ژاپنی بگویید که او «زیبای روغن برنج» است، او این جمله را یک تحسین در نظر می‌گیرد.

مصارف کاربردی روغن سبوس برنج

یکی از خصوصیات این روغن داشتن رنگ روشن و طعمی مطلوب است که باعث شده از آن در تولید سس مایونز و مارگارین استفاده شود.

همچنین یک روغن خوشمزه برای تهیه انواع سالاد‌ها به شمار میرود.

به خاطر شرایط خاصی که دارد مناسب برای سرخ کردن نیز می‌باشد.

خواص بیشمار از جمله داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین E. باعث شده تا در ساخت انواع کرم‌ها و ضد آفتاب‌ها هم استفاده شود در اصل مصرف آرایشی نیز دارد.

خواص روغن برنج

روغن برنج روغنی است که از جوانه و سبوس برنج گرفته می‌شود. این روغن درصد بالایی از اسید‌های چرب دارد و سرشار از مواد نرم کننده، آنتی اکسیدان‌های عالی و ویتامین‌های A، B. و E است.

مواد نرم کننده موجود در روغن برنج نه تنها پوست را هیدراته می‌کنند بلکه پوششی محافظتی نیز برای پوست می‌سازند که همین ویژگی، روغن برنج را برای استفاده بر پوست‌های آسیب دیده مناسب می‌کند.

روغن برنج سرشار از ماده‌ای به نام اوریزانول است که یک آنتی اکسیدان و مقابله کننده با رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود و اثرات ضد پیری آن از ویتامین E. بیشتر بوده و منحصر به این روغن است.

علاوه بر استفاده از این روغن برای پوست و مو می‌توانید آن را بخورید که در این صورت بهره زیادی از آن می‌برید و از درون بر پوست تاثیر می‌گذارد. روغن برنج یکی از مواد اصلی آشپزی آسیایی است، زیرا نقطه دود بالایی دارد و برای سرخ کردن و تفت دادن مناسب است. می‌توانید آن را در سالاد‌ها نیز به کار ببرید چرا که به راحتی با مواد ترکیب شده و از آن‌ها جدا نمی‌شود. روغن برنج طعمی آجیلی داشته و هیچ بویی ندارد.

روغن برنج به یک شیوه درست نمی‌شود. با کیفیت‌ترین روغن که تمام خواص مفید آن را داراست، روغنی است که با کمپرس سرد تولید شده است. روغن‌های با پرس سرد با وارد آوردن فشار شدید بر سبوس برنج گرفته می‌شوند. برخی روش‌های روغن‌گیری برای گرفتن روغن از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. همیشه به برچسب روغنی که استفاده می‌کنید نگاه کنید و مطمئن شوید که از طریق کمپرس سرد به دست آمده باشد.

چون روغن برنج شهرت بسیاری در آشپزی پیدا کرده است احتمالا می‌توانید آن را از فروشگاه‌های بزرگ یا فروشگاه‌های آسیایی تهیه کنید.

خواص تغذیه‌ای روغن سبوس برنج

ارزش تغذیه‌ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه حاوی اسید‌های چرب ضروری است بالا می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می‌کنند، ایده آل است.

تندی اکسایشی (طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می‌شود) معمول‌ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسید‌های چرب غیر اشباع با اکسیژن موجب بروز آن می‌گردد. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف طبیعی موجود در آن است.

از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن سبوس برنج می‌توان به ویتامین E. و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی اکسیدان‌ها برای طولانی مدت پایداری اکسیداسیون را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می‌کنند و باعث ماندگاری بالای غذا‌های پخته شده با روغن سبوس برنج می‌شوند. همچنین وجود این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش کلسترول خون کمک بسزایی می‌کند.

از‌آنجاییکه این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد (۲۵۷-۲۴۵ درجه سانتی‌گراد) استفاده از آن برای مصارف پخت و پز راحت است.

اما نکته مهم دیگری که نباید فراموش شود این است که این روغن به دلیل مقدار نسبتا بالای اسید لینولنیک (یک نوع اسید چرب با چند پیوند دوگانه) نباید برای مدت زمان طولانی تحت حرارت بالا قرار بگیرد و یا در آشپزخانه و فروشگاه در مجاورت نور و حرارت باشد، زیرا منجر به پدیده برگشت طعم در روغن شده و بعضی از خواص ارزشمند خود را از دست می‌دهد.

خواص روغن برنج برای پوست و مو

ویتامین E توکوترینول دارد

ویتامین E ماده مهمی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است، اما افزودن زیاد ویتامین E، غیر طبیعی بوده و تاثیر خوبی ندارد. ویتامین E موجود در محصولات طبیعی برای مو و پوست شما مفید است و نوع خاصی از ویتامین E یک سر و گردن از دیگر انواع آن، بالاتر است.

این شکل ویتامین E توکوترینول نام دارد و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. روغن برنج، ۲ شکل ویتامین E دارد، معروف‌ترین آن‌ها توکوفرول بوده و آن نوعی که کمتر شناخته شده است توکوترینول نام دارد که ویتامین E. موجود در روغن برنج را به یک ماده مبارز در برابر رادیکال آزاد تبدیل می‌کند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری / محمد حبیبی در مقابل خانه اش گلوله باران شد + عکس

حمله موشکی به قایق تفریحی بن سلمان + عکس

مردی امروز صبح در تقاطع نیایش ولیعصر خود را دار زد + عکس

خوردن گوشت 30 انسان توسط زن 42 ساله + عکس

جواب حمید به زن مهربانش این بود: دیگر دوستت ندارم!

پایان درگیری خانواده عروس و داماد در محضر با نذر عجیب صبا

قتل هولناک با 206 شیشه دودی / بازپرس ویژه قتل دست قاتل را خوانده بود + عکس

اقدام شرم آور شاهین 16 ساله با عروس خانم در شب جشن!

درخواست متفاوت مادر شهید که اشک مرد بازیگر سینما را در آورد +فیلم

خودکشی الناز در خانه مجردی آرش / در مجیدیه تهران رخ داد

اعتراف هولناک یک مرد به قتل زن حامله اش / این مرد وسواس داشت +عکس

کفترباز به خانه همسایه ها سرک می کشید !

وعده نوبخت برای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حقوق بگیر

 

 

کدخبر: 419304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟