چرا دندان ها زرد می شوند

بعضی از افراد از روش‌های خانگی مانند استفاده از زغال، جوش شیرین و... برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. این روش‌ها از نظر علمی و بهداشتی توصیه نمی‌شود. همچنین ممکن است باعث سایش دندانی شوند. سایش دندان باعث حساسیت دندان می‌شود. موادی که برای سفید کردن استفاده می‌شوند حتما باید از داروخانه‌ها تهیه شوند و دارای مارک استاندارد باشند و سازمان غذا و دارو آنها را تایید کرده باشد.

تغییر رنگ دندان هم علت خارجی دارد، هم علت داخلی

تغییر رنگ دندان به دو عامل خارجی و داخلی بستگی دارد. عوامل خارجی که موجب زردی دندان می‌شوند ناشی از رسوب مواد شیمیایی روی سطح دندان است اما عوامل داخلی علل دیگری دارند. ممکن است فرد در دوران جنینی و کودکی با ماده‌ای به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تماس داشته باشد. مثلا مادر باردار داروی تتراسایکلین مصرف کرده باشد یا فرد به مدت طولانی آب حاوی فلوراید زیاد مصرف کرده باشد. بنابراین برای درمان تغییر رنگ دندان حتما باید علت آن پیدا شود.

علل خارجی تغییر رنگ دندان

۱. یکی از علل مهم تغییر رنگ خارجی دندان استعمال سیگار است. افراد سیگاری دندان‌های زردی دارند. در این مواقع می‌توان از ماده جویدنی به نام ناس استفاده کرد. این ماده می‌تواند تا حدود زیادی تغییر رنگ ایجادشده را اصلاح کند و دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند. البته تا وقتی فرد سیگار را ترک نکند، احتمال بروز زردی مجدد دندان بعد از درمان وجود دارد.

۲. بعضی از بیماران به‌دلیل بیماری، جراحی و... از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده می‌کنند. دهانشویه تغییرات رنگی زیادی روی دندان ایجاد می‌کند، حتی گاهی ممکن است دندان سیاه‌رنگ هم شود. استفاده از دهانشویه نباید به مدت طولانی ادامه یابد. دستور مصرف مجاز روی بطری دهانشویه ۳ بار در روز است ولی بهتر است همه افراد شب‌ها و بعد از مسواک زدن یک‌بار از این مایع استفاده کنند. گرچه استفاده از دهانشویه ۳ بار در روز مجاز است ولی تداوم مصرف آن حتما می‌تواند باعث زردی دندان‌ها شود. در صورتی که فرد از زردی دندان ناراضی باشد می‌تواند به دندان‌پزشک مراجعه کند. در این مواقع می‌توان با بروساژ و پروفیلاکسی، سطح دندان را تمیز کرد.

۳. قطره آهنی که برای کودکان تجویز می‌شود هم ممکن است سطح دندان را سیاه کند. به همین دلیل همیشه به مادران توصیه می‌شود قطره آهن را طوری داخل دهان کودک بریزند که با دندان‌های کودک تماس پیدا نکند. دادن آب به کودک و تمیز کردن سطح دندان با پارچه نرم و تمیز می‌تواند از سیاه شدن دندان‌ها جلوگیری کند اما در صورتی که دندان‌های کودک سیاه شود، دندان‌پزشک می‌تواند با استفاده از برس‌های مخصوصی تغییر رنگ ایجادشده را از بین ببرد.

علل داخلی تغییر رنگ دندان

۱. بیماری‌های سیستمیک در دوران جنینی یا بعد از تولد می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

۲. گاهی به آب آشامیدنی بعضی از مناطق فلوراید زیادی اضافه می‌شود. فلوراید زیاد برای دندان کودکان در ۶-۵ سالگی می‌تواند مضر باشد و ساختار دندان را تغییر دهد و این تغییر باعث زردی بیش از حد دندان شود.

۳. نوجوانانی که از داروهای گروه تتراسایکلین برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه استفاده می‌کنند ممکن است رنگ دندان‌هایشان زرد شود که علت آن رسوب مواد شیمیایی ناشی از دارو است که روی عاج رسوب می‎‌کند و کمپلکس کلسیمی تشکیل می‌دهد و باعث زردی کمرنگ، قهوه‌ای تیره و سیاه دندان می‌شود. یکی از سوال‌هایی که دندان‌پزشکان برای یافتن علت زردی از بیمار می‌پرسند این است که آیا قبلا سابقه بیماری پوستی داشته است؟

درمان تغییر رنگ دندان

بدیهی است که علل داخلی تغییر رنگ دندان درمان طولانی‌تری هم دارد. بهترین راه برای سفید کردن دندان‌ها در این مواقع بلیچینگ است. این کار حتما باید تحت نظارت دندان‌پزشک باشد. دندان‌پزشک ماده‌ای به نام اکسیژن آزاد را به دندان بیمار می‌زند. ماده وارد ساختار دندان می‌شود، مواد آلی موجود در دندان را اکسید می‌کند و باعث سفید شدن آنها می‌شود.

گاهی افراد خودشان بلیچینگ دندان را انجام می‌دهند. اگر این کار حساب‌شده و دقیق نباشد، احتمال عوارض برگشت‌ناپذیر وجود دارد.

نکات مراقبتی بعد از انجام بلیچینگ

افرادی که عمل سفید کردن دندان را انجام می‌دهند باید بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت و هر هفته یکبار نیز درمان را تکرار کنند.

بیمارانی که بلیچینگ دندان انجام می‌دهند باید در ۴۸ ساعت اول از مصرف نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه، نسکافه، مرکبات و مواد رنگی به‌طور کامل پرهیز کنند. ۲ هفته قبل از درمان بلیچینگ مصرف سیگار باید کنار گذاشته شود. بعد از انجام بلیچینگ هم استعمال سیگار کاملا باید ترک شود.

بروساژ و بلیچینگ عارضه ندارند

بروساژ یک‌بار انجام می‌شود و برای از بین بردن تغییر رنگ‌های خارجی سطح دندان است ولی بلیچینگ براساس نوع ساختار و تغییر رنگ ممکن است چند بار تکرار شود. این دو روش در صورتی که درست انجام شوند هیچ عارضه‌ای به دندان وارد نمی‌کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

بی آبرویی عجیب عروس خانم سر سفره عقد / داماد جا خورد

قتل زن جوان در ماه عسل ثروتمندانه+عکس

جسد زن جوان در سردخانه بیمارستان دولتی خورده شد!

فیلم لحظه درگذشت کرم حیدری در حین تعزیه ظهر عاشورا

نقشه عروس ثروتمند برای داماد / نمی خواهم مرا ترک کند !

تصویری واقعی از ابوعلی سینا + عکس

آمار تکان دهنده از تجاوز راننده های تاکسی اینترنتی به دختر و زنان !

حمله هولناک 3 زن به نیکی 22 ساله زیر دوش باشگاه زنانه + عکس

گرفتار شدن 2 شهروند ترک در تور خاله‌ شهلا / در پارک چیتگر چه حادثه ای رخ داد؟

پژو 206 با 3 سرنشین زن در خیابان شریعتی نصف شد +تصاویر

سوال نابجا هنگام عقد همه چیز را به هم زد

 

کدخبر: 418173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟