نازک شدن ناخن ها نشانه چیست؟

یکی از مشکلاتی که در این روزها بسیار رایج شده کمبود آهن است. این مسئله در کودکان و زنان بیشتر دیده می‌شود و به دلیل نوع تغذیه افراد به وجود می‌آید. کمبود آهن در بدن باعث می‌شود که سلول‌های قرمز خون بدن انسان را تخلیه کنند. این مشکل علائم زیادی دارد و میزان آن‌ها به شدت کمبود آهن در بدن بستگی دارد. از علائم کمبود آهن می‌توان به سرگیجه، خستگی مداوم، سردرد، تب، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی و ... اشاره کرد که در ادامه این مطلب بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. ضعف دائمی از علائم کمبود آهن

این مشکل باعث می‌شود فرد همواره احساس ضعف کند. اولین مشکلی که در اثر ضعف برای هرکسی پیش می‌آید، خستگی شدید است. همه سلول‌های بدن انسان دارای آهن است. یکی از وظایف اصلی آهن رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن است. زمانی که میزان آهن بدن کم باشد اکسیژن به سلول‌ها نمی‌رسد و پروسه‌های بدن کند می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود افراد احساس خستگی و ضعف همیشگی داشته باشند.

2. نوسانات خلق و خوی

خیلی از علائم مربوط به کمبود آهن خفیف، طوری است که شما حتی احساس نمی‌کنید که تغییری در بدنتان به وجود آمده است. اما هنگامی که ناگهان احساس خجالت می‌کنید یا دچار سردردهای مکرر می‌شوید و به صورت ناگهانی فاز افسردگی به شما دست می‌دهد، بهتر است که میزان آهن خونتان را مورد بررسی قرار دهید، علائم را با پزشکتان در میان بگذارید و از او بخواهید در صورت لزوم برایتان آزمایش بنویسد.

3. تنفس‌های کوتاه

اگر هنگام انجام کارهای ساده مانند بالا رفتن از چند پله دچار مشکل می‌شوید و احساس می‌کنید تنفس برایتان سخت می‌شود یا در انجام کارهای روزانه خود به مشکل بر می‌خورید بهتر است این مشکل را نادیده نگیرید و حتما آزمایش دهید. ضعف تنفسی می‌تواند قلب Heart شما را تحت فشار قرار دهد و برای آن مشکل ایجاد کند.

4. نازک شدن ناخن‌ها

در صورت بروز این مشکل، ناخن‌های شما نمی‌توانند خون و مواد غذایی را دریافت و جذب کنند تا سالم بمانند. شما زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که آن‌ها کاملا نازک و شکننده شده‌اند. شکنندگی و نازک شدن ناخن‌ها یکی از علائم کمبود آهن است و هرچه این مسئله بیشتر باشد نشان می‌دهد میزان کمبود آهن شما بیشتر است.

5. رنگ پریدگی پوست

هنگامی که سلول‌های خونی شما به میزان کافی اکسیژن نداشته باشند و میزان هموگلوبین شما پایین باشد رنگ پوست شما شروع به تغییر کردن می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد که بدن شما دچار ضعف شده است و در حال هشدار دادن به شماست و باید آن را جدی گرفت. معمولا این اتفاق تدریجی است اما گاهی هم به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. رنگ پریدگی پوست از علائم کمبود آهن است.

6. ریزش مو

مو مانند دیگر اندام بدن برای حفظ سلامتی Health به مواد مغذی و مواد معدنی نیاز دارد. کمبود آهن باعث می‌شود موهای شما شکننده باشند و دچار ریزش شوند.

7. یائسگی زودرس

زنانی که در مراحل قبل از یائسگی هستند بدنشان بسیار مستعد این کمبود است و این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی در بدن آن‌ها به وجود می‌آید. پزشکان معتقدند علت اصلی بروز این کمبود آهن مصرف ناکافی مواد غذایی لازم برای بدن و نداشتن رژیم غذایی مناسب است. زنانی که در این مرحله از زندگی خود هستند باید توجه کنند در وعده‌های غذایی خود از مکمل‌ها و منابع طبیعی دارای آهن استفاده کنند.

8. خونریزی شدید

یکی دیگر از علائم کمبود آهن، خونریزی مزمن است. اگر در دوره‌های ماهانه خود خون زیادی از دست می‌دهید یا به طور منظم خون اهدا می‌کنید یا دچار مشکلات خونریزی شدید هستید احتمال اینکه دچار مشکلات کمبود آهن شوید بیشتر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حالت‌هایی مانند ضعف و سرگیجه، بهتر است رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که آهن کافی به بدنتان برسد.

9. سندرم پای بی‌قرار

تمایل حرکت و تکان دادن پا به طور مداوم را سندروم پای بی‌قرار می‌نامند. این مسئله به صورت تمام وقت وجود دارد و احساسات یا شرایط ناراحت کننده‌ای در پا ایجاد می‌کند. برای مثال در زمان خواب که پا ثابت است و تکان نمی‌خورد سرد و سفت می‌شود و وضعیت آزار دهنده‌ای برای فرد به وجود می‌آید.

10. خوردن خاک

علاوه بر کودکان بعضی از زنان نیز هستند که با شرایطی مواجه می‌شوند که گرایشات عجیب و غریبی در آن‌ها به وجود می‌آید. آن‌ها به یخ، خاک، رنگ یا سایر مواد غیر غذایی علاقه پیدا می‌کنند و با گذشت زمان این تمایل بیشتر می‌شود. این مسئله در کودکان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی کمبود آهن است.

تمام این علائم چه به تنهایی چه همراه با هم می‌تواند نشانه‌ای برای شما باشد که به مشکل کمبود آهنتان پی ببرید . کمبود آهن باعث می‌شود خون نتواند سطح هموگلبین خود را حفظ کند و مشکلاتی را در بدن شما به وجود بیاورد. به همین دلیل لازم است این علائم را در خود بررسی کنید و از خودتان مراقبت کنید.

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعتراف عجیب شرور معروف تهران / زندگی ام شبیه وحید مرادی است + فیلم و عکس

یک فاجعه / معلم خصوصی با 22 دختر 16 ساله چه کرد؟! + عکس

درخواست شیطانی دختر عموی عروس از تازه داماد

تجاوز به دختران و زنانی که کار می کنند! / گزارشی تکاندهنده + عکس

ناگفته های تلخ خبرنگار زن از شکنجه شیطانی در صحرا + عکس

حمله قصاب با ساطور به ماموران! +تصویر

صیغه مرد شیطان صفت شدم / او از لحظات بودن با من فیلم گرفته است!

اقدام وحشتناک پس از ازدواج پنهانی عروس و داماد + عکس

زایمان پنهانی دختر 18 ساله در دستشویی هواپیما

لیلای 15 ساله برای یک شب صیغه شد

4 ماه با مهران نامزد بودم که پارسا در ویلای شمال به من تجاوز کرد

همخوابی ثریا با یک از همکارانم در اتاق هتل / صدای وحشتناکی می شنیدم

این زن می خواهد از یک روح باردار شود ! / او با ارواح همخوابی شیطانی دارد + عکس

خودکشی مرد اردبیلی قبل از رفتن زن سابقش به حجله مرد دیگر

دختران انگلیسی زبان تهرانی چگونه سر از عشرتکده ها درآوردند؟ + تصویر

مروارید با 2 برادر به حجله رفت ! + جزییات

 

کدخبر: 405922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟