موز بخورید لاغر بمانید!

موز یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های روی زمین و غنی از املاح و ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است. در آمریکا مردم بیش از آنکه سیب و پرتقال بخورند، موز می‌خورند. این میوه زرد و خمیده سرشار از املاح و مواد مغذی به‌ویژه پتاسیم فراوان، فیبر خوراکی، منیزیم و ویتامین‌های C و B۶ است. موز علاوه بر مقابله با افسردگی، دستگاه گوارش را تنظیم کرده و ترشی معده را نیز بهبود می‌بخشد. این میوه شفابخش و مقوی همچنین خطر ابتلا به سرطان‌های کلیه، دیابت، پوکی‌استخوان، نابینایی و سایر امراض را به میزان محسوسی کاهش می‌دهد.‌ سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) ارزش غذایی موز را بسیار بالا اعلام می‌کند. بنابر اعلام FDA این میوه فاقد چربی، کلسترول و سدیم بوده و هر عدد از آن ۴۵۰ میلی‌گرم(۱۳ درصد) پتاسیم، ۲ درصد ویتامین A ۱۵ درصد ویتامین C، ۳۰ میلی‌گرم(۱۰ درصد) کربوهیدرات، سه میلی‌گرم(۱۲ درصد) فیبر خوراکی، ‌۱۹ گرم قند، یک گرم پروتئین و ۲ درصد آهن دارد.

داروی افسردگی

در صورتی که احساس افسردگی می‌کنید یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید داروی شما موز است. زیرا موز می‌تواند با کاهش افسردگی، علائم سندرم پیش از قاعدگی را نیز به حداقل برساند. موز سرشار از «تریپتوفان» است. این ماده در بدن تبدیل به ماده شیمیایی «سروتونین» می‌شود که یک ناقل عصبی و بهبوددهنده خلق و خو در افراد است.

محافظ قلب

موز برای سلامت قلب بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم است که این ماده معدنیِ الکترولیت، جریان الکتریسیته را در بدن شما منتقل می‌کند. این جریان الکتریسیته برای ضربان قلب Heart حیاتی است. خوردن منظم موز همچنین از سیستم گردش خون در برابر فشارخون بالا،‌ تصلب‌شرائین و سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن

موز سرشار از فیبر خوراکی است. این ماده به حفظ تعادل وزن کمک می‌کند. خوردن روزانه یک عدد موز می‌تواند 10 درصد از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه بر این ویتامین B6 موجود در موز از ابتلا به دیابت Diabetes نوع 2 جلوگیری کرده و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. در مجموع، موز یک غذای بسیار عالی برای کاهش وزن است .

مفید برای چشم‌ها

اگرچه خاصیت هویج بیش از سایر خوراکی‌ها برای چشم زبانزد شده اما باید بدانید که موز نیز به همین نسبت برای چشم‌ها خاصیت دارد. موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «A» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم‌ها و حفظ بینایی حیاتی است. موز نیز مانند سایر میوه‌ها به جلوگیری از تحلیل و ضعف عضلانی کمک می‌کند.

استحکام استخوان‌ها

موز اگرچه سرشار از کلسیم نیست اما با این حال به‌دلیل املاحی که در مجموع دارد برای استحکام استخوان‌ها مفید است. موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک‌های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی‌دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

برخی شواهد نشان می‌دهد مصرف متعادل موز احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه که در سال 2005 میلادی در سوئد انجام شد نشان داد زنانی که بیش از 75 وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها 40 درصد کاهش می‌یابد. در میان این میوه‌ها موز جزو موثرترین‌ آنها معرفی شده است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به پسر 15 ساله در بوفه مدرسه / او دانش آموزان زیادی را بی عفت کرده است +عکس

دستگیری عراقچی به همراه صراف معروف و 3 دلال ارز +عکس و فیلم

اقدام وحشتناک 2 شرورافغانی با مادر و دختر مشهدی/دست و پای ما را بستند+عکس

14 سالم بود که پسری بدون پدر به دنیا آوردم!

حکم عجیب دادگاه برای شرور معروف و شاخ اینستاگرام کرج

حبس ابد برای جوان شیطان صفت + عکس

بیهوش‌شدن مجری هنگام اجرای برنامه زنده! +فیلم

جزئیات قتل در بازار سید اسماعیل/ فیلم و عکس قاتل فراری

دختر تهرانی 6 بار در ماه برای 200 هزار تومان عروس می شود!

شوهرم بی هوش بود که پسر جوان سراغ من آمدند! + ناگفته های وحشتناک لیلا

دختر 12 ساله بودم که شوهر مادرم گستاخانه به سراغم آمد

دوست صمیمی ام با زنم می خوابید / او نقشه کشید تا زنم را طلاق دهم + عکس

هنگام تجاوزبه پیر زن در اتاق خوابش از حال رفت /جوان قوی هیکل نیمه شب از بالکن وارد اتاقم شده بود

 

کدخبر: 404814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟