12 راه برای حفظ سلامت پوست

پوست، بزرگ ترین اندام بدن، مهم ترین نقش را در محافظت از بدن در برابر آلودگی های محیط بیرون دارد. اما این محافظ خود بسیار حساس است و به راحتی دچار آسیب می شود. علاوه بر این بخشی از زیبایی طبیعی ما در گرو داشتن پوستی سالم است. بنابراین محافظت از پوست اهمیت بسیار زیادی دارد. اما ما گاهی ندانسته رفتارهایی با پوست خود می کنیم که ممکن است آسیبی همیشگی به سلامتی Health و زیبایی ما وارد کند. در ادامه به ۱۲ کاری می پردازیم که هرگز نباید پوست خود انجام دهید.

۱- هرگز جوش هایتان را نترکانید

وقتی جوش ها بزرگ و بدقیافه می شوند وسوسه می شویم آن ها را بترکانیم اما باید بدانید که با هر بار پاره شدن پوست، احتمال عفونت افزایش پیدا می کند، التهاب پوست شدیدتر می شود و حتی جای زخم آن باقی می ماند.

۲- هرگز بدون زدن کرم ضدآفتاب از خانه خارج نشوید

استفاده از کرم ضد آفتاب را به عادت روزانه ی خود تبدیل کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و با آسیب زدن به کلاژن پوست منجر به بروز چین و چروک و لکه های پوستی می شود. اگر قرار است مدت زیادی را در آفتاب بمانید از لباس های مناسب مثل کلاه و دستکش هم استفاده کنید. سعی کنید در میانه ی روز بیرون نباشید و تا حد امکان کارهایتان را صبح زود یا اواخر بعد از ظهر انجام دهید چون در این اوقات از روز شدت آفتاب کمتر است.

۳- هرگز وقتی آب لیموترش به پوست تان زده اید در آفتاب نروید

یکی از روش های خانگی برای درمان جوش ها استفاده از آب لیموترش است چون حاوی آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک بوده، به بازسازی پوست کمک می کند و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. اما اگر وقتی آب لیموترش به پوست تان زده اید در معرض آفتاب قرار بگیرید، با واکنش شدید بدن دچار تاول یا تغییر رنگ پوست می شوید و درمان آن می تواند ماه ها طول بکشد.

۴- هرگز از محصولات معجزه گری که ترکیبات نامعلومی دارند استفاده نکنید

پوست بسیار حساس است و به راحتی آسیب می بیند و از طرفی باید همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ محصول معجزه گری برای پوست وجود ندارد. هرگز از محصولاتی که ترکیبات آن ها روی بسته بندی شان ذکر نشده استفاده نکنید. حتما باید بدانید دقیقا چه چیزی به پوست تان می زنید.

۵- هرگز از محصولات تخصصی دست ساز استفاده نکنید

به لطف اینترنت دسترسی به انواع محصولات بهداشتی میسر شده است، از جمله محصولاتی که تنها باید با تجویز پزشک Doctor استفاده شوند. مثلا شاید وسوسه شوید برای صرفه جویی در هزینه ی ویزیت پزشک، از طریق اینترنت یک لایه بردار قوی تخصصی بخرید. اما باید بدانید که چنین محصولاتی به دلیل اثر قوی ای که دارند در صورتی که عملکرد مناسبی نداشته باشند سلامتی و زیبایی شما در معرض خطر قرار می دهند.

۶- هرگز صورت تان را دستکاری نکنید

گاهی ساعت ها جلوی آینه می نشینیم و سانتیمتر به سانتیمتر پوست مان را بررسی می کنیم اما باید بدانید که دستکاری مداوم جوش ها، زخم ها، جای نیش، جوش های سر سیاه یا هر آسیب پوستی دیگر نه تنها منجر به عفونت می شود بلکه جای زخم آن باقی می ماند و ممکن است رنگ پوست تان برای همیشه تغییر کند.

۷- هرگز به لکه ها و تغییرات پوستی خود بی توجه نباشید

اگر جوش، زخم یا لکه ی پوستی ای دارید که درمان نمی شود، ممکن است مشکل جدی تری داشته باشید. گاهی این مسأله علامت سرطان پوست است. درباره ی نشانه های سرطان پوست مطالعه کنید و برای انجام معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۸- هرگز جوش های زیرپوستی تان را فشار ندهید

با فشار دادن جوش های زیرپوستی، کیست درون آن ها پاره می شود. این مسأله واکنش التهابی شدید بدن را در پی دارد و حتی ممکن است منجر به عفونتی شود که نیاز به تخلیه یا مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

۹- هرگز بیش از اندازه از صابون استفاده نکنید

استفاده ی هر چه بیشتر از صابون به معنای تمیزی بیشتر نیست. پوست از بدن در برابر دنیای بیرون محافظت می کند و یک پوست سالم و صدمه ندیده درواقع یک محافظ قدرتمند محسوب می شود. وقتی با استفاده ی بیش از اندازه از صابون و سابیدن پوست اجزای سازنده ی طبیعی این محافظ را از بین می برید، خطر بروز عفونت و بیماری ها و مشکلات پوستی را افزایش می دهید.

۱۰- هرگز از محصولات تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید

وقتی از محصولات تاریخ مصرف گذشته استفاده می کنید، احتمال دارد که عناصر فعال آن ها شروع به فاسد شدن کرده باشد یا این عناصر دیگر فعال نباشند. به این ترتیب پوست تان آسیب می بیند. در زمان خرید محصولات بهداشتی حتما به تاریخ انقضای آن ها دقت کنید.

۱۱- هرگز اجسام تیز را وارد پوست تان نکنید

با ظاهر شدن جوش ها روی صورت، همه ی ما به دنبال راهی می گردیم تا هر چه زودتر از آن ها خلاص شویم. اما استفاده از بعضی وسایل را باید به افراد متخصص سپرد. هرگز سوزنی را وارد جوش ها یا دیگر مشکلات پوستی تان نکنید. این کار تنها باعث افزایش التهاب و احتمال تغییر رنگ پوست، بروز عفونت و باقی ماندن جای زخم شود.

۱۲- هرگز تتوی سفید نکنید

همه ی ما می دانیم که تتوها دائمی هستند مگر آنکه با استفاده از لیزر آن ها را پاک کنید. اما تتوهای سفید قابل پاک کردن نیستند و گاهی بعد از استفاده از لیزر رنگ آن ها به سیاه تغییر پیدا می کند. سبز، زرد و گوشتی هم رنگ های دیگری هستند که پاک کردن آن ها با لیزر دشوار است. بنابراین اگر قصد تتو کردن دارید فقط از رنگ سیاه و آبی استفاده کنید.

 

کدخبر: 400338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟