داشتن پوست صاف و شفاف با ماسک هندوانه

در این روز‌های گرم و طاقت‌فرسای تابستان، پوست ما بیش از هر زمان دیگری به آب و مواد مغذی نیاز دارد. تابش پرتو‌های خورشید و گرمای زیاد فصل تابستان باعث می‌شود پوست ما دچار سوختگی و کم‌آبی شود. در این شرایط ممکن است خشکی پوست، تشدید جوش صورت، آفتاب‌سوختگی و بسیاری موارد دیگر را تجربه کنیم. جدا از ضروری بودن کرم‌های ضدآفتاب برای پوست، استفاده از ماسک‌های آبرسان هم برای تجدید انرژی پوست بحث مهم دیگری است. هندوانه یکی از میوه‌های خوشمزه و آبدار است که این روز‌ها می‌تواند به یاری پوست ما بیاید. در این گزارش با مهمترین خواص هندوانه برای پوست و بهترین ماسک‌های آن آشنا می‌شوید.

خواص هندوانه برای پوست

مهم‌ترین فایده هندوانه برای پوست آن است که باعث گیر انداختن مولکول‌های آب درون سلول‌ها می‌شود. همچنین به تنظیم و تعدیل چربی پوست صورت کمک کرده و بروز جوش‌های صورت را کاهش می‌دهد. از طرفی هندوانه با داشتن ویتامین A. به افزایش قدرت ترمیم بافت از طریق بالا بردن سرعت تقسیم سلولی کمک می‌کند. ویتامین B۶ موجود در آن به نظم سلول‌ها در بافت پوست کمک می‌کند و قدرت کلاژن‌سازی را هم افزایش می‌دهد. کلسیم هندوانه موجب افزایش قدرت ارتجاعی پوست می‌شود. منیزیم عنصر دیگری است که موجب کاهش سرعت پیر شدن سلول‌ها می‌شود. لیکوپن هندوانه که همان رنگدانه قرمز آن است نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و پوست صورت را در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

ماسک هندوانه

ماسک هندوانه و موز برای پوست چرب و جوش دار

چرب شدن پوست در افراد در واقع یک مکانیزم جبرانی در پاسخ به کمبود آب است. اگر پوست چرب دارید به این دلیل است که احتمالاً سلول‌های پوششی پوست شما از کم‌آبی مزمن رنج می‌برند بنابراین غدد سبوم موجود در بافت، برای جبران کم‌آبی و محافظت از پوست، چربی بیش از نیاز معمول سلول‌ها تولید می‌کنند. هندوانه یکی از مواد ارگانیکی است که می‌تواند به آبرسانی عمیق سلول‌های پوست کمک کند. ترکیب هندوانه و موز موجب تغذیه شدن سلول‌ها و مرطوب کردن آن‌ها می‌شود. از آنجایی که یکی از راهکار‌های مقابله با جوش صورت، هیدراته کردن سلول‌هاست، با ترکیب این دو میوه یک ماسک آبرسان قوی بسازید:

۲ قطعه برش هندوانه

چند قطعه برش موز

۵ قطره روغن درخت چای

هندوانه و موز را به حالت اسموتی درآورید و ترکیب کنید. سپس روغن درخت چای را هم به آن اضافه کنید. با یک برس تمیز ماسک را روی کل پوست پخش کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب سرد شستشو دهید. برای درمان جوش‌های صورت و هیدارته شدن پوست هفته‌ای دوبار از این ماسک استفاده کنید.

هندوانه و موز

ماسک هندوانه و ماست برای پوست خشک

خشکی پوست یکی از معضلاتی است که مشکلات دیگری را هم به همراه خودش دارد. مثلاً افراد با پوست خشک، معمولاً از قرمز شدن گاه‌وبیگاه، چین‌وچروک و خارش پوست هم رنج می‌برند. آب، ویتامین A. و عنصر پتاسیم موجود در هندوانه می‌تواند به پوست‌های خشک جانی تازه ببخشد. ماست از دیگر ترکیباتی است که غنی از آب و عناصر آلی و معدنی است و به تغذیه سلول‌های پوششی پوست کمک می‌کند. همچنین ماست التهاب و قرمزی پوست را هم درمان کرده و موجب نرم و لطیف شدن آن می‌شود. این ماسک را به سادگی با روش زیر تهیه کنید:

۲ قطعه برش هندوانه

۲ قاشق ماست پرچرب

۵ قطره روغن اسطوخودوس

برش‌های هندوانه را اسموتی کنید و ماست را با آن ترکیب کنید. سپس روغن اسطوخودوس را هم به آن اضافه کنید. با یک برس تمیز ماسک را روی پوست صورت و گردن پخش کنید. اجازه دهید ماست به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. شما می‌توانید در فصل‌های گرم سال هفته‌ای دوبار به منظور بهبود خشکی پوست و درمان آفتاب سوختگی از این ماسک هندوانه استفاده کنید.

هندوانه و ماست

ماسک هندوانه و عسل برای پوست مختلط

پوست مختلط به نوعی از پوست گفته می‌شود که در نواحی چانه، بینی و پیشانی با فعالیت بیش از حد غدد سبوم مواجه است و در سایر نقاط صورت، پوست دچار خشکی است. این افراد با وجود خشک بودن پوستشان جوش صورت را هم تجربه می‌کنند. در این شرایط، علاوه بر تعدیل و کاهش چربی در نواحی بینی و پیشانی، باید سایر نقاط را آبرسانی کرد. هندوانه میوه‌ای است که چنین کارکرد دوگانه‌ای دارد. در واقع هندوانه می‌تواند چربی پوست را تنظیم کند و آبرسانی عمیق سلول‌ها را هم انجام دهد. عسل هم ماده ارگانیک دیگری است که می‌تواند سلول‌های پوستی را به صورت عمقی آبرسانی کند و مولکول‌های آب را هم درون سلول‌ها به دام بیندازد. از طرفی عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند باکتری‌های مولد جوش صورت را از بین ببرد. عسل همچنین می‌تواند به درمان لکه‌های صورت، روشن شدن پوست و از بین بردن آلودگی‌ها درون منافذ کمک کند. ماسک عسل و هندوانه را با این دستورالعمل تهیه کنید:

۲ قطعه برش هندوانه

۱ یا ۲ قاشق عسل

برش‌های هندوانه را اسموتی کنید و عسل را به آن اضافه کنید. سپس با کمک یک برس تمیز ماسک را روی کل پوست صورت پخش کنید. اجازه دهید این ماسک هندوانه و عسل به مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید.

هندوانه و عسل

در این گزارش با خواص هندوانه برای پوست آشنا شدید. علاوه بر خواص ماسک‌ هندوانه برای پوست، استفاده خوراکی از آن هم برای سلامتی Health و شادابی پوست شما بسیار مفید است. برای داشتن پوستی سالم و زیبا، هندوانه را به خصوص در فصول گرم سال به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را درباره ماسک‌های هندوانه با ما در میان بگذارید.

 

کدخبر: 400322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟