ترفندهای بلندکردن ناخن ها/خداحافظی با کاشت ناخن

 اکثر بانوان و دخترخانم‌ها به داشتن ناخن‌های بلند و زیبا تمایل بسیاری دارند و حتی بعضا برای داشتن چنین ناخن‌هایی که برایشان حکم زیبایی را دارد اقدام به کاشت ناخن می‌کنند.

اما هستند افرادی که بنا به دلایلی از جمله، اعتقادات دینی، بهداشتی و غیره تمایلی به کاشت ناخن ندارند و ترجیح می‌دهند ناخن‌های خودشان را داشته باشند و به آن‌ها برسند تا زیبا شوند.

دلیل و درمان شکنندگی ناخن

علیرغم اینکه ممکن است انسان تصور کند شکننده بودن ناخن به سوء تغذیه و کمبود‌های غذایی بر می‌گردد اما مهم‌ترین دلیل این عارضه تماس با مواد شیمیایی و خشک شدن پوست و ناخن‌ها است و در برخی مشاغل بیشتر نمود پیدا می کند؛ مثلا کسانی که در پمپ بنزینها، آزمایشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و مکانیکی کار می‌کنند ممکن‌است، به مرور زمان ناخن‌های بسیار شکننده‌ای پیدا کنند؛ این مسئله را حتی در خانم‌های خانه دار می‌توان دید.

اما کمبود‌های غذایی می‌توانند باعث شکنندگی ناخن شوند علی رغم اینکه کلسیم در استحکام ناخن نقشی ندارد اما کمبود روی و منیزم می‌تواند باعث شکستگی ناخن شود.

برای درمان شکنندگی ناخن از ترکیباتی شبیه مولتی ویتامین استفاده می‌کنیم که در آن ویتامین‌هایی که مخصوص رشد ناخن و مو ساخته شده از جمله بیوتین ۲۰ درصد باعث افزایش ضخامت ناخن‌ها می‌شود، هرچند مولتی ویتامین‌های معمولی نیز می‌تواند تا حدودی این مشکل راحل کنند همچنین دارو‌های موضعی وجود دارد که دو کار انجام می‌دهند چرب کنندگی و نفوذ در داخل شکنندگی‌های ناخن که باعث می‌شود سطح ناخن یکنواخت ترنشان داده شود. در شغل‌های مختلف نیز باید از دستکش برای محافظت از پوست و ناخن استفاده شود.

در صورتی که این مسائل رعایت شود، ناخن‌ها به تدریج استحکام پیدا می‌کند که شدت زمان برای محسوس شدن این تغییرات ۶ ماه است.

صابون جامد و مایع با هم تفاوتی ندارد، اما به صابون مایع مواردی اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث خشکی ناخن‌ها شود به طور کل کسانی که وسواس دارند و به طور مکرر دستشان را با صابون می‌شوید در معرض شکنندگی ناقص قرار دارند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند لاک‌ها موجب استحکام ناخن می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که، لاک ناخن موقتا موجب سفتی می‌شود، اما اشکال در پاک کننده است و توصیه می شود از حلال‌هایی که بر پایه استون هستند استفاده نشود.

جنس ناخن عمدتا از پروتئینی به نام کراتین است که این پروتئین از نظر خصوصیات ساختمانی شباهت زیادی به سم حیوانات دارد و شباهتی به استخوان و اسکلت ندارد بنابراین آنچه در بین مردم تصور می‌شود که ناخن‌ها شبیه استخوان ترکیباتی از پروتئین و کلسیم دارند، برداشتی اشتباه است.

چگونه ناخن هایمان را بلند کنیم

برای داشتن دست‌های زیبا و ناخن‌های خوش فرم رعایت نکاتی ساده که در زیر به آن‌ها اشاره شده است که در صورت رعایت در این امر به شما کمک خواهد کرد.

مراقبت از ناخن برای رشد سریع

تمرین کردن برای نگه داری از ناخن: نگه داری کردن از ناخن‌ها یکی از کار‌هایی است که شما باید آن را خوب یاد بگیرید؛ برای مثال اجازه ندهید گوشه‌های ناخن شما تیز شوند یا به صورت نامنظم رشد کنند.

ناخن‌های خود را با استفاده از سوهان ناخن شکل دهید.

جلوگیری از برخورد ناخن شما با محصولات زننده

اگر برای مدت طولانی ناخن شما با مواد شیمیایی در تماس باشد، باعث می‌شود که آن ضعیف شود؛ برای مثال هنگام شستشوی ظرف از دستکش استفاده کنید تا مواد شوینده با ناخن شما تماس پیدا نکنند.

درمان ناخن خود

برخی مواقع پیش می‌آید که روی ناخن لکه‌هایی وجود دارد که شما بهتر است راه درمان آن را پیدا کنید و هرچه سریعتر آن‌ها را برطرف کنید تا ناخن ضعیف و شکننده نشود.

توقف جویدن ناخن

اگر شما اینکار را متوقف نکنید، هیچ امیدی برای بلند شدن ناخن شما وجود ندارد؛ اگر می خواهید که ناخنی زیبا و بلند داشته باشید، پس هر چه سریعتر این عادت را ترک کنید.

در داروخانه‌ها محصولاتی برای جلوگیری از این کار دارند که می‌توانید، یکی از آن‌ها را تهیه کرده و استفاده کنید.

چگونه رشد ناخن خود را سریعتر کنیم؟!

تغییر شیوه زندگی خود

تقویت گردش خود در بدن

هنگامی که بدن شما گردش خون ایده آل داشته باشد، باعث می‌شود که ناخن شما نیز زودتر رشد کند.

بهترین کار برای افزایش گردش خون افزایش تحرک است؛ شما می‌توانید به یک باشگاه بروید و در آنجا تمرین کنید یا بسکتبال بازی کنید.

شما باید کاری کنید که حرکت دستان شما زیاد باشند و فعالیت هایی نظیر باغبانی ، تنیس بازی ، دمبل سبک و هرکار فعالیتی دیگر مشابه آن در این مورد موثراست.

رفتن به مناطقی با آب و هوای گرم

مردمی که در مناطق با زمستان ملایم و تابستان گرم زندگی می کنند؛رشد ناخن سریعتری دارند؛ اما اگر امکان جابجایی ندارید پس به نکته زیر دقت کنید:

در زمستان هنگامی که بیرون می‌روید از دستکش استفاده کنید و دستان خود را گرم نگه دارید.

تغذیه در رشد کردن سریع ناخن

استفاده از پروتئین

ناخن‌ها با کمک پروتئین رشد می‌کنند پس پروتئین را در دستور غذایی خود قرار دهید و متناسب با بدن خود، پروتئین آن را تامین کنید؛ تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت گاو، اسفناج و سبزیجات سرشار از پروتئین است.

تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن

علاوه بر پروتئین، ویتامین‌ها نیز برای رشد ناخن بسیار موثر هستند که ویتامین‌های D, C و A از مهمترین آن‌ها ویتامین ها محسوب می شوند.

در داروخانه‌ها قرص‌های مولتی ویتامین وجود دارد که می‌توانید برای تامین ویتامین بدن، از آن‌ها استفاده کنید.

مراقب رژیم خود باشید

رژیمی که شما در آن می‌خواهید لاغر شوید، باعث می‌شود که ناخن شما دیر بلند شود؛ اگر در رژیم بودید و می‌بینید که ناخن شما دیر رشد می‌کند، این بدان معناست که کالری کمی به بدن شما می‌رسد و باید آن را افزایش دهید؛ تا می‌توانید از موادی که دارای انرژی غذایی کمی هستند مصرف نکنید.

دارو‌های سنتی و خانگی برای ناخن‌ها

در اینجا برخی از روش‌های طب سنتی و قابل انجام برای داشتن ناخن های سالم را شذح می دهیم.

روغن نباتی

ساده‌ترین و باور نکردنی‌ترین روش برای داشتن ناخن‌های زیبا استفاده از روغن نباتی است!

بله اشتباه نکنید روغن نباتی معمولی که در هر خانه وجود دارد، چند روز به ناخن هایتان بمالید تا نتایج معجزه آسای آن را مشاهده کنید.

روغن زیتون و آب لیمو

مخلوط حاصل از دو قاشق روغن زیتون و دوقاشق آب لیمو تازه به اندازه مساوی را درون یک کاسه به خوبی هم بزنید و به آرامی ناخن هارا هرکدوم پنج مرتبه و هر مرتبه دوبار با این مخلوط به خوبی ماساژ Massage دهید تا ناخن‌های قوی و بلندی داشته باشید.

مرطوب کننده خانگی

یک مرطوب کننده با استفاده از یک قاشق چای خوری لیمو، یک قاشق چای خوری ید و مقداری سیر خرد و له شده تهیه کنید و پس از خوب مخلوط کردن این مرطوب کننده قوی رو بر روی ناخن هاتون برای ساعتی قرار بدین.

روغن دانه کتان

روغن دانه کتان یکی از بهترین مرطوب کننده طبیعی برای محافظت از سلامت ناخن‌های شماست، استفاده از ماساژ ۱۰ دقیقه‌ای از این روغن بر روی ناخن و پوست اطراف اون بسیار فوق العاده موثر خواهد بود

غذا‌هایی که ناخن‌ها را قوی‌تر می‌کنند.

توت فرنگی

از آنجایی که توت فرنگی حاوی مقدار زیادی بیوتین است، حتما باید آنرا در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید. بعلاوه، این میوه دارای آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت شما کمک زیادی می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ نیز منبع خوبی برای بیوتین و همچنین پروتئین است. ناخن‌ها از کراتین ساخته شده اند، یعنی همان پروتئینی که فولیکل‌های مو از آن بوجود می‌آیند.

مصرف مقدار زیادی پروتئین، درست مانند کاری که با مو می‌کند، پایه‌ی ناخن را نیز قوی‌تر خواهد کرد. پس، افزودن مقدار مناسبی گوشت به برنامه‌ی غذایی تان هم می‌تواند به روند رشد و تقویت ناخن هایتان کمک کند.

کلم بروکلی

غذا‌هایی که حاوی سیستئین (آمینو اسیدی که کراتین می‌سازد) هستند هم باید در لیست خرید شما باشد. کلم بروکلی نه تنها حاوی سیستئین بلکه حاوی مقدار قابل توجهی آهن هم است و کمبود این عنصر باعث انحنای ناخن هایتان به درون می شود.

برداشتن اکستنشن ناخن

اگر ناخن هایتان را اکستنشن کرده اید، یا اگر کاشت ژله‌ای داشته اید، هیچ وقت نباید خودتان برای در آوردن یا پاک کردنش تلاش کنید؛ اگر این کار را به درستی انجام ندهید، ناخن هایتان یا می‌شکنند یا شکننده می‌شوند یا در بهترین حالت زبر و زمخت خواهند شد.

جویدن ناخن‌ها

اگر ناخن هایتان را بجوید، باید آرزوی داشتن ناخن‌هایی بلند و قوی را ببوسید و کنار بگذارید! همچنین این کار بهداشتی هم نیست. همیشه ناخن‌های شما نسبت به انگشتانتان دو برابر میکروب دارند! برای اینکه این عادت از سرتان بیفتد، همیشه لاک بزنید؛ در اینصورت شاید دیگر دلتان نیاید که مانیکور زیبایتان را خراب کنید.

سیگار کشیدن

چون سیگار کشیدن روی ظاهر ناخن شما هم تاثیر می‌گذارد، پس به ناچار باید آنرا در فهرستمان وارد می‌کردیم

از آنجایی که سیگار کشیدن چرخش خون در بدن را کاهش می‌دهد، نتیجتا مقدار بیوتینی که وارد جریان خون می‌شود محدود می‌شود، بدین معنی که ناخن‌های شما مواد مغذی مورد نیازشان برای سالم ماندن را دریافت نمی‌کنند به علاوه سیگار کشیدن می‌تواند ناخن‌ها و حتی انگشتانتان را زرد کند!

کمبود روی

شاید تعجب کنید، اما نقاط سفید رنگ روی ناخن‌ها کمبود کلسیم را نشان نمی‌دهند!

در واقع در برنامه‌ی غذایی شما کمبود روی (زینک) وجود دارد دقیقا همانند آهن و بیوتین، زینک هم برای تشکیل کراتین ضروری است. انواع آجیل و دانه‌ها مانند بادام، بادام زمینی، و تخمه‌ی آفتابگردان، منابعی سرشار از روی هستند. پس در مصرف آن‌ها تعلل نکنید.

 

کدخبر: 397416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟