چرا خال ها 40 سالگی به بعد روی پوست ظاهر می شوند؟

خال؛ لکه ها یا زایده های رنگی دراندازه و شکل های مختلف هستند ومعمولا به رنگ قهوه ای ، قهوه ای تیره و یا مشکی دیده می شوند . رنگ خال به دلیل وجود سلول های مخصوص است که با تولید رنگ دانه ، رنگ ویژه ی خال را به وجود می آورند . خال ها در هرجایی از بدن و به شکل ها و اندازه های متفاوت ، گروهی یا منفرد می توانند دیده شوند . یکی از انواع خال که شایع تر می باشد ، خال های ملانوسیتی است درواقع یک تومور خوش خیم حاصل از تکثیرسلول های رنگ دانه ساز ملانوسیتی است که درواقع یک تومور خوش خیم حاصل از تکثیرسلول های رنگ دانه ساز ( ملانوسیت ) محسوب می شود .علت زیاد شدن خال

خال ها اغلب در طول ۲۰ سال اول زندگی به وجودمی آیند ؛ ولی ممکن است تا ۴۰ سالگی و یا بیشتر هم ظاهر شد نشان ادامه ادامه یابد . به این نوع خال ها ، خال های اکتسابی می گویند و بیشتر اشخاص تعدادی از این خال ها را روی بدن خود دارند . در مورد نادری نیز خال ها از زمان تولد وجود دارند که به آن ها ، خال های مادرزادی گفته می شود و در حدود یک درصد نوزادان هنگام تولد دارای آن می باشند.

دست کم بیست نوع بیماری وجود دارد که موجب ایجاد خال روی پوست می شود و دلایل گوناگونی دارند :اختلالات هورمونی، ضعیف بودن سیستم ایمنی پوست در مواجه با باکتری ها، چربی، نورآفتاب، خوردن قرص ضد بارداری ، آلوگی خون به دلیل مصرف زیاد مواد ناسالم و سرخ کردنی و .. , ولی در کل خال ها ضایعات پوستی مسطح و یا برجسته ای هستند که در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول های رنگدانه ساز پوست و به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت های آن به وجود می آیند. خال های مادرزادی در موقع تولد ممکن است بسیار کم رنگ باشند و به همین دلیل روی پوست معلوم نشوند.

روش های برداشتن خال

برای برداشتن خال سه روش سوزاندن،لیزر و جراحی وجود دارد. در روش سوزاندن به وسیله اتصال جریان برق،خال سوزانده می شود.این روش بیشتر برای برداشتن خال های ریز و سطحی کاربرد دارد.

در روش جراحی که پرکاربردترین روش برای برداشتن خال است خال از عمق پوست به همراه کمی از اطراف آن برای عود نکردن خال خارج می شود،این روش برای خال های بزرگ و برجسته که عمق زیادی در پوست دارند مناسب است.

لیزر کردن مانند سوزاندن است اما از امواج لیزر استفاده می شود و نباید بیماران تصور کنند به هیچ عنوان جای خال با لیزر کردن باقی نمی ماند بنابراین فقط خالهای ریز و سطحی را می توان با لیزر برداشت.

خال ها به تنهایی یا به صورت گروهی می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. نکته مهم اینکه آنها یک شکل نیستند. برخی همسطح و بعضی برجسته و گوشتی؛ همچنین ممکن است همرنگ پوست و یا به رنگ صورتی، قهوه ای روشن، قهوه ای تیره و حتی آبی مایل به سیاه، یکنواخت و یا نقطه نقطه باشند. خال ها می توانند گرد یا بیضی و یا شکل نامنظم داشته باشند. گاهی روی بعضی خال ها چند تار مو دیده می شود.

 

کدخبر: 384001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟