راهنمای خرید یک کفش کتانی مناسب/ پرونیشن مچ پا چیست؟

انتخاب کفش کتانی برای هر فرم پا، نه‌تنها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بلکه به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیم یک ورزشکار نیز به‌ حساب می‌آید.انتخاب کفش کتانی برای هر فرم پا، نه‌تنها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بلکه به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تصمیم یک ورزشکار نیز به‌ حساب می‌آید. ورزشکاران و به‌ویژه دونده‌ها، فشار بسیار زیادی را به مچ پا و لگن می‌آورند.بدون شک، تأثیری که کفش روی پای فرد می‌گذارد، با هر قدم حس خواهد شد.

بنابراین نباید از انتخاب کفش کتانیِ درست و مناسب با فرم پا غافل شوید. البته جای هیچ نگرانی نیست؛ در ادامه این مطلب به بررسی تمامی این جوانب پرداخته شده تا بتوانید بهترین کفش را خریداری کنید و با هر قدم قوی‌تر شوید.

قدم اول: همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد!

اول باید تصمیم بگیرید که کفش را دقیقاً برای چه کاری می‌خواهید؟ هدف شما کدام‌یک از این‌هاست؟ پیاده‌روی، فوتبال، بسکتبال، مسابقه دو، ایروبیک، تنیس یا کشتی؟! همان‌طورکه می‌بینید، کفش‌های ورزشی دارای انواع مختلفی است. بسیاری از آن‌ها برای اهداف ورزشی خاصی طراحی شده‌اند که باید در هنگام خرید کفشِ مناسب به این نکته دقت داشته باشید. بعد از انتخاب هدف خود و پیش از اینکه در طرح‌های جذاب کفش‌ها غرق شوید، باید به نکته بعدی یعنی حالت (پرونیشن) مچ پا حتما دقت کنید.

پرونیشن مچ پا چیست؟

یکی از نکات بسیار مهم دیگر در انتخاب کفش ورزشی مناسب، دقت به حالت مچ پا (پرونیشن) است. پس حتما این بخش از مقاله را با دقت بخوانید تا با انواع آن آشنا شوید.

تعریف حالت مچ پا: پرونیشن یا حالت مچ پا، بستگی به چرخش مچ پای شما به داخل و خارج دارد؛ یعنی با هر قدمی که برمی‌دارید و پایتان را روی زمین می‌گذارید، پای شما بیشتر به سمت داخل یا خارج متمایل می‌شود. اطلاع از اینکه مچ پایتان، در هنگام راه‌رفتن و حرکت، چه فرمی به خود می‌گیرد، می‌تواند در انتخاب مدل مناسبِ کفش به شما کمک شایانی کند.

پرونیشن مچ پا و سه نوع آن

۱ حالت خنثی: در هنگام راه‌رفتن، حالت مچ پا، باید به سمت داخل باشد، تا وزن بدن به‌صورت یکنواخت تقسیم شود.

در حالت خنثی که آن را حالت عادی و طبیعی پا نیز می‌نامیم، در زمان پایین آوردن پا، ابتدا قسمت بیرونیِ پاشنه با زمین تماس پیدا کرده و سپس با قدم‌برداشتن، سرپنجه‌ها با زمین برخورد خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین نکات در تشخیص این وضعیت، میزانِ قوسِ کف پای شماست؛ اگر قوس کف پای شما طبیعی باشد، به احتمال بسیار زیاد، حالت طبیعی دارید. اگر کف پایتان صاف باشد، پای شما دارای حالتی بیشتر از حد طبیعی خواهد بود و بالعکس اگر قوس پایتان بیشتر از حد طبیعی است، حالت پای شما کمتر از حد طبیعی خواهد بود.

۲ پرونیشنِ بیش‌ازحدِّ طبیعی: این حالت نیز مانند حالتِ خنثی، در هنگام گذاشتنِ پا روی زمین، اول قسمت بیرونی پاشنه با زمین تماس پیدا می‌کند؛ با این تفاوت که چرخشِ پا به داخل، بیش از ۱۵ درصد است که به اصطلاح، به این وضعیتِ قرارگیری پا در هنگام فرود یا پایین‌آوردن، حالت بیش‌ازحدِّ طبیعی می‌گویند.

حالتِ بیش‌ازحدِّ طبیعیِ مچ پا، باعث می‌شود تا در هنگام راه‌رفتن و وقتی‌که می‌خواهید پایتان را روی زمین بگذارید، بر روی قسمتِ بیرونیِ پاشنه پا فشار بیاورید. در این حالت، همه وظایفِ راه‌رفتن، بر دوشِ بزرگ‌ترین انگشت پا یعنی همان شست پا است.

۳ پرونیشنِ کمتر ازحدِّ طبیعی: در این حالت که آن را با نام سوپانیشن نیز می‌شناسند، به حالتی گفته می‌شود که در حینِ راه‌رفتن، چرخش پا به سمت بیرون باشد.

در این حالت نیز هنگام راه‌رفتن،‌ مانند پرونیشن خنثی، در زمان پایین‌آوردن پا، اول قسمت بیرونی پاشنه روی زمین قرار می‌گیرد؛ با این تفاوت که در ادامه حرکت، چرخش پا به سمت داخل کمتر از حد استاندارد بوده و وزن بدنتان بیشتر روی قسمت خارجی پا خواهد بود.

در این حالت، بیشترین فشار و بار مسئولیت راه رفتنتان به عهده انگشتان کوچک‌تر پا است.

تشخیص دقیق‌تر پرونیشن مچ پا

راه دیگری برای تشخیصِ پرونیشن و حالت مچ پایتان نیز وجود دارد؛ آن هم بررسیِ کفش‌های قدیمی یا کفش‌هایی است که در حالِ حاضر استفاده می‌کنید.

این روش علمی نیست؛ اما به تشخیصِ حالت پاهایتان کمک خواهد کرد. برای این کار، کافی است کف کفش‌هایی که حداقل چند ماه از پوشیدن آن‌ها گذشته را نگاهی بیندازید و ببینید که با کدام‌یک از تصاویر زیر مطابقت دارد. نقاط نارنجی‌رنگ، نشان‌دهنده ساییدگیِ بیشتر کفش در آن نواحی است.

۱ پرونیشن خنثی

همان‌طورکه در این تصویر مشاهده می‌کنید، در مدل پرونیشن خنثی یا حالتِ طبیعی، برای بلندکردنِ پا از روی زمین، قسمت زیادی از انگشتان پا درگیر شده و فشار بر روی استخوانِ پاشنه یا کالکانئوس وارد می‌شود.

۲ پرونیشن بیش‌ازحدِّ طبیعی

در این حالت، همان‌طورکه در تصویر هم مشخص است، بیشترین فشار، برروی انگشتان شست پای شما وارد می‌شود، به همین دلیل، این قسمت از کفش ساییدگی بیشتری داشته و قسمت خارجیِ پاشنه پا نیز متحمل فشار زیادی نسبت به قسمت داخلی آن بوده است.

۳ پرونیشن کمتر ‌ازحدِّ طبیعی

در این مدل از راه‌رفتن، بیشترین فشار بر روی قسمت بیرونی پا است و قطعاً بیشترین ساییدگی را روی قسمت خارجیِ کفش مشاهده خواهید کرد.

تأثیر پرونیشن پا بر روی خرید کفش

خب به مرحله آخر یعنی خرید کفش ورزشی مناسب برای شما رسیدیم. می‌خواهیم ببینیم که حالت کف پای شما چه تأثیری در انتخاب مدل کفش دارد.

۱ خنثی: افراد و ورزشکارانی که دارای پرونیشن پای خنثی یا طبیعی هستند، قطعاً دستشان برای انتخاب کفش باز است و می‌توانند هر کفشی را که دوست دارند خریداری کنند. البته مهم‌ترین نکته برای این افراد، انتخاب کفشی است که احساس راحتی بیشتری در آن داشته باشند.

۲ پرونیشن کمتر ‌ازحدِّ طبیعی: افراد‌ی‌که با این حالت روبه‌رو هستند، به کفش‌هایی با کفیِ نرم‌تر نیاز دارند تا هنگام راه‌رفتن، دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

۳ پرونیشن بیش‌ازحدِّ طبیعی: این دسته از افراد، برعکسِ کسانی‌که دارای پرونیشن کمتر ‌ازحدِّ استاندارد هستند، باید از کفی‌های سفت‌تری استفاده کنند که از چرخشِ بیش‌ازحدِّ پاهایشان جلوگیری کند.

نکته: حمایتِ کفیِ کفش در این مورد، باید برعکسِ مورد قبلی یعنی پرونیشن کمتر ‌ازحدِّ طبیعی باشد. دقت کنید که کفش‌های ضد پرونیشن باید در قسمت وسطیِ کفی، دارای فوم سفت‌تری باشند.

نکات کلیدی برای خرید کفش ورزشی مناسب

۱ بهتر است برای خرید کفش ورزشی، ساعات انتهایی شب را انتخاب کنید؛

۲ جورابی را بپوشید که هر روز برای ورزش‌کردن قصد استفاده از آن را دارید؛

۳ شرکت‌های مختلف، سایزبندی‌های متفاوتی دارند؛ پس به سایز کفش قبلیِ خود اعتماد نکنید؛

۴ دقت کنید که کفیِ کفش، لغزنده نباشد؛ زیرا هنگام ورزش‌کردن ممکن است سُر بخورید؛

۵ انگشتانتان نباید در جلوی کفش جمع شود. حتماً به این توجه داشته باشید که کفش دلخواهتان کمی فضای خالی برای انگشتان پا داشته باشد؛

۶ هنگام خرید کفش و قبل از چانه‌زدن سر قیمت، ابتدا چند دقیقه‌ای کفش را بپوشید و کمی راه بروید تا از راحت‌بودنِ کفش، اطمینان حاصل کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجربه مرگ یک دختر که زنده شد / روحم از بدن جدا شد و از سقف خانه گذشت

حمله راننده شاسی بلند با تبر به یک خانواده تهرانی در بزرگراه + عکس

چرا پدرها در خلوت بچه‌هایشان خطرناک هستند! + عکس

مرگ مهربان ترین قاتل سریالی در زندان + عکس

دخترم را به پدرش ندهید که او را خواهد خورد / این مرد تمایل به خوردن گوشت انسان دارد! + عکس

امیرعلی کودک گمشده پس از 3 روز پیدا شد + عکس

اسید پاشی به صورت دختر 18 ساله به خاطر دوستی با یک مرد +عکس

این مرد به 4 اعدامی در اندیمشک زندگی دوباره داد + عکس

حمله عجیب پسردانش آموز به معلم فیزیک در کلاس + فیلم و عکس

مرگ مشکوک ایمان و پریسا در تهران / جسد این دو جوان در اتاق خواب پیدا شد

2 تاجر عراقی را در کرج دزدیدند / 300 میلیون تومان برای 6 نفر

خنده های زیبای سمیه پشت پرده عجیبی داشت / جوان عاشق بدجوری رکب خورد

کدخبر: 377579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟