پروژه علمی و فنی چشمه نور ابر پروژه ای برای ایران

به گزارش رکنا ازقزوین، این طرح در سال ۱۳۸۶کلید خورد و امروز بعد از سال‌ها فراز و نشیب به بهره برداری رسمی نزدیک تر شده است؛ چشمه نور یکی از بزرگترین پروژه‌های علمی کشور و یک آزمایشگاه عظیم بوده و زمینه اجرای تحقیقات رشته‌های مختلف را برای محققان هموار می‌سازد.

این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های علمی کشور که در سال ۸۶ و با ابلاغ مقام معظم رهبری مد ظله العالی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و مأموریت اجرای این طرح بزرگ ملی به پژوهشگاه دانشهای بنیادی سپرده شده است.

رییس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حاشیه رویداد جام رسانه امید در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: در سال ۹۰ طبق تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ۵۰ هکتار از زمینهای دانشگاه در مجاورت پارک علم و فناوری در جاده باراجین به این پروژه اختصاص یافت.

دکتر علی قاسم زاده اظهار داشت:عملیات ساختمانی در سال ١٣٩٥ آغاز شد و طراحی پایه ما در دو مرحله در سال‌های ١٣٩٦ و ١٣٩٩ تکمیل شد و به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه دادیم. وزمایشگاه تحقیق و توسعه خود را در سال ١٤٠٠ راه‌اندازی کردیم. وی افزود: در ادامه، مجدداً بازطراحی ماشین را براساس این سیستم خلأ انجام دادیم.پروژه‌های تحقیق و توسعه مرتبط با ساخت و طراحی تفصیلی را نیز از همان ٢ سال پیش آغاز کردیم که امروز نیز در دست انجام است.

رییس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ادامه داد:چندین نقطه از کشور را برای مکان‌یابی محل ساخت انتخاب و بررسی کردیم که در نهایت شهر قزوین برای این موضوع انتخاب شد. دکتر قاسم زاده خاطر نشان کرد: سایتی که برای ساخت چشمه نور ایران درنظر گرفته شد در شمال این شهر و نزدیک به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی واقع است

قاسم زاده در ادامه گفت : این ابرپروژه که پیش از این مهمترین اَبَرآزمایشگاه غرب آسیا و معادل ۱۰ طرح بزرگ ملی خوانده شده بود، قرار است با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده‌تر از نور خورشید) راه را برای انجام آزمایش‌های دقیق محققان در رشته‌های مختلف هموار کند.

وی عنوان کرد: در مقابل سرریز تکنولوژی ساخت تجهیزات شتابگر چشمه نور در بسیاری از صنایع دیگر مانند ساخت تجهیزات پرتودرمانی، سیستمهای تصویر برداری پزشکی ساخت نیمه هادی ها ساخت تجهیزات مرتبط با تست ماهواره ها و فناوری ساخت تجهیزات فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی و غیره موجب پیشرفت و توسعه بسیاری از بخشهای فناورانه کشور خواهد شد.

لازم به ذکر است چشمه نور یک ابرآزمایشگاه در مقیاس بزرگ است که قطر ساختمان آن ٢٨٠ متر و داخل این ساختمان یک شتاب‌دهنده سینکروترونی ذرات وجود دارد که الکترون‌ها را شتاب‌ می‌دهد و از آن الکترون‌ها تابش اشعه هم‌دوست تولید می‌کند. ابرطرح چشمه نور ۲۰۰ دانشمند و ۲ هزار پژوهشگر از سطح خاورمیانه جذب خواهند شد و با این تفاسیر می‌توان گفت این پروژه می‌تواند منشأ حفظ نخبگان باشد.

7159859_641

7159852_669

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

 

کدخبر: 948896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟