تغییر نگاه به بافت فرسوده رخ داده است/ اجازه ندهیم سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها شکل گیرد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها از روز گذشته به میزبانی اصفهان آغاز به‌کار کرد و امروز _جمعه بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه_ آئین اختتامیه آن برگزار شد.

در این اجلاس به مباحث مهم حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی بافت تاریخی و گردشگری پرداخته شد؛ در این راستا روز گذشته جلسات تخصصی و سمینارها برگزار و به مسائل حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری رسیدگی و امروز نیز اختتامیه اجلاس برگزار شد.

موظف به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی هستیم

مهدی عباسی، رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در این مراسم اظهار کرد: بر اساس نظریه‌ای که در دنیا به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی در تقابل تمدن‌ها مطرح شده است، تمدن‌های برتر، تمدن‌های خرد را خواهد بلعید.

وی افزود: در جریان حمله مغول به ایران شاهد سطح اقدامات وحشیانه و ویرانی گسترده بودیم اما به دلیل آنکه ایران دارای تمدن برتر مذهبی و شیعی بود، آن فرهنگ را بلعید و آنها را دچار تغییر بنیادین کرد؛ بعضی آثار را در شهرهای مختلف می‌بینیم که ناشی از تغییر فرهنگ توسط حکمرانان و نسل آنها ساخته شد.

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها تصریح کرد: تغییر و تحول در هر دوره‌ای که منجر به خودسازی در جامعه شود، تمدن را رقم زده است، هر کدام از شهرهای ما اگر توانست این کار را انجام دهد، در کل کشور و جهان اثر خود را خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم فضا را فقط در تعریف و تمجید بگذرانیم، بلکه می‌خواهیم مسائل را حل کنیم، خاطرنشان کرد: بیشتر چالش‌ها در کشور ریشه فرهنگی دارد، نوع نگاه به معماری، صنعت ساختمان، توسعه شهرها و سکونت‌گاه‌ها، تخلفات ساختمانی ریشه فرهنگی دارد؛ حتی متروکه شدن آثار تاریخی، از بین رفتن آنها و آسیب‌های اجتماعی نیز ریشه در فقر فرهنگی دارد.

عباسی با اشاره به رفتار مردم با گردشگران و مهمانان شهر خود گفت: رفتار مردم از جنس تلاشی است که در ذهن مهمانان تصویری زیبا رقم می‌زند، دیدن رودخانه و پل همه به یادماندنی خواهد بود اما اگر در مقابل رفتار انسانی ارزشمند رقم بخورد، در عمق جان حک می‌شود.

وی با بیان اینکه موظف هستیم برای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی گام برداریم، افزود: در حال حاضر فقط از گذشته تعریف می‌کنیم، از گذشته ما فقط ساختمان‌هایش به ما رسیده است در حالی که باید بررسی کنیم از زیست شیخ بهایی چه به ما رسیده است، هنرمندان پیشین با وضو آثاری را خلق کرده‌اند که یک الهام بوده است؛ در واقع باید راجع به شخصیت معماران ایران صحبت کنیم، آنها رفتار عبادی داشتند و آثارشان به نوعی الهام‌بخش و متصل به ماورا بوده است.

شوراها باید تصفیه‌خانه محلی را برای آبیاری فضای سبز پیش‌بینی کنند

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها خاطرنشان کرد: آثار معماری زیادی در دنیا داریم اگر چه باشکوه است اما نمی‌توان با آن انس بگیرید و عجین شوید و به آرامش برسید، لذا درخواست می‌شود فقط در مباحث فیزیکی، در تاریخ باقی نمانید، بلکه تاریخ را باید بسازید.

وی اظهار کرد: دیروز در گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی مطالبی مطرح شد، وزیر راه نیز مواردی را یادآور شد، اگر چه هر دو طرف به درستی صحبت کردید، اما در کشور دنبال یک متهم بیرونی هستیم، مسیری که یا برای ما ساختند یا خودمان استادانه در آن قرار گرفتیم تا بار سهل‌انگاری و کم‌کاری‌ها را بر دوش دیگران بگذاریم.

 

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با اشاره به مشکلات شهرها گفت: تناسب جمعیت شهرهای ما در ۱۴ دهه اخیر برعکس شده است، تناسب جمعیت شهر و روستاها نیز تغییر کرده است، در واقع علاوه بر انفجار جمعیت ملی، تغییرات آن در شهرها تصاعدی بوده است.

عباسی افزود: هر شهری که با توجه به مشکلات موجود به‌ویژه کم‌آبی به سمت بازچرخانی آب نرفت، از مأموریت شهری خود عقب افتاده است، شاید بگویید این وظیفه ما نیست و باید وزارت نیرو برنامه ریزی کند، اما باید دید اگر انجام ندادید چه کسی ضربه می‌خورد.

وی تصریح کرد: شوراها باید پروژه تعریف و تصفیه‌خانه محلی برای آبیاری فضای سبز پیش‌بینی کنند وگرنه فضای سبز در مسیر نابودی قرار می‌گیرد؛ نباید اجازه دهیم سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها شکل گیرد و برای آن به تناسب هر شهر فکر شود.

عباسی خاطرنشان کرد: فضای سبز اصفهان در کنار بناهای تاریخی، این شهر را ویژه می‌کند، لذا از شهرداری اصفهان برای حفظ فضای سبز تشکر می‌کنم از مردم نیز درخواست دارم برای حفاظت از این فضای سبز دغدغه داشته باشند.

اصفهان مهد پرورش و حضور بزرگان است

محمدحسین ریاحی، استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در مراسم اختتامیه پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها اظهار کرد: شاید کتاب‌های تاریخی متعددی را مطالعه کرده باشید، از گذشته‌های دور بسیاری از محلات و شهرهای ایرانی، تاریخ تذکره خاص خود را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین تاریخ‌های موجود از شهرها مربوط به نیشابور و طبرستان (مازندران کنونی) است، افزود: قدیمی‌ترین کتاب تاریخی تألیف شده درباره اصفهان به بیش از هزار و چند سال پیش بازمی‌گردد.

این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اهتمام به حفظ کشور، شهر و رجال و تبیین شخصیت گذشتگان و اینکه ما چه میراث‌هایی داشته‌ایم، مهمترین فلسفه نگاشت این کتب تاریخی بوده است.

وی افزود: وقتی صحبت از تاریخ می‌کنیم، باید این موضوع در شهرسازی شهرها لحاظ شود؛ در واقع حفظ هویت فرهنگی، پیشینه تاریخی و میراث باید در نگاه شهرسازی مدنظر باشد.

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نقش اصفهان در زمینه‌های مختلف گذشته کشور قابل اعتنا است، چراکه این شهر برخورداری‌های متعددی داشته و در سه دوره مهم تاریخی کشور، آن هم در مقاطع قدرتمند سلسله‌ها، پایتخت بوده است.

ریاحی با اشاره به پایتختی شهر اصفهان در دوران صفوی و شاه عباس که از دیگر دوره‌های شگرف این شهر بوده است، گفت: شهر اصفهان در گذشته از لحاظ مختلف همچون پرورش استعدادهای فراوان، مکاتب گوناگون هنری و معماری در زمینه دانش‌های متعدد از جمله مکتب فلسفی، ادبی و فقهی پیشتاز بوده است.

وی با بیان اینکه صنعتگران اصفهان زبانزد دوران تاریخ بوده‌اند، به‌طوری که هنرهای برجسته این شهر، امروزه در موزه‌های برجسته دنیا جلوه‌گری می‌کند.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای حراست و حفظ این آثار، باید تلاش لازم را در بافت شهری داشته باشیم، ادامه داد: تخت فولاد از دیگر مکان‌های افتخارآمیز شهر اصفهان با نزدیک به ۸۰ تکیه بی‌بدیل از علما، هنرمندان و بزرگان کشور موید این مطلب است که اصفهان مهد پرورش و حضور بزرگان بوده است.

ریاحی با بیان اینکه در تاریخ، بزرگترین دانشگاه‌های ایران را به نام اصفهان نوشته‌اند، گفت: مدرسه نظامیه و مدرس ابن‌سینا گواه بر این ادعا است، کاخ‌ها، میادین، پل‌ها و ابنیه‌های تاریخی در این شهر نشان می‌دهد که اصفهان چه موقعیت و جایگاهی داشته است.

تغییر نگاه به بافت فرسوده رخ داده است

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: در این اجلاس تخصصی‌ترین مجموعه شهرسازی کشور از نظر علمی و تجربی گرد هم آمدند، لذا امیدواریم در تقویت و تکمیل تجربه و تخصص حوزه شهرسازی بیشتر نافع باشیم تا مشکلی را از شهرها رفع کنیم.

وی افزود: در روز نخست اجلاس تجربه‌ها مطرح و دغدغه‌ها با حضور تصویری وزیر راه و شهرسازی بیان شد، همچنین بازدید تخصصی، معنوی و تفریحی نیز در پایان روز رقم خورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شرکت‌کنندگان، از پروژه بازآفرینی که پروژه مدرن و یادگار نظام جمهوری اسلامی است، همچنین از آرامستان تخت فولاد و گلستان شهدا نیز به عنوان معنوی‌ترین نقاط شهر دیدن کردند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین استراتژی علم مدیریت، تبدیل تهدیدها به فرصت است، امر مهمی که نسبت به آن فرصت‌سوزی می‌کنیم؛ در این راستا اگر می‌خواهیم چنین استراتژی را پیاده کنیم، باید نخست نگاه خود را اصلاح کنیم.

میرباقری خاطرنشان کرد: اگر در اصفهان با معضلات بی‌آبی، فرونشست و آلودگی هوا روبه‌رو هستیم، می‌توان با همتی بلند و نگرش مثبت نسبت به حل آن اقدام کرد، در واقع اگر به نقاط قوت فکر کرد، انرژی کسب می‌کنیم و از اقدامات انجام شده، لذت می‌بریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دردشت، قدیمی‌ترین محله شهر اصفهان محسوب می‌شود که نخستین دانشگاه علوم پزشکی جهان اسلام یعنی مدرس ابن‌سینا در این محله بوده است؛ ابن‌سینا ۱۴ سال از فرصت مطالعاتی، تدریس و تألیف خود را اینجا سپری کرده است.

میرباقری تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت هستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این محله، برند سلامت ایران وجهان را معرفی کنند.

 

کدخبر: 893908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟