کمک ۲۱ میلیارد تومانی مدیریت شهری اصفهان  به ۲۸٠٠ مرکز فرهنگی / توجه به مناطق محروم وعدالت‌محوری محورهای کاری شورای ششم است

به گزارش رکنا از اصفهان؛   محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنر سرای خورشید برگزار شد با اشاره به اینکه سال‌ها است از چابک کردن دولت صحبت شده است، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده است، بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است افزود:  تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، چراکه برخی از قوانین و تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود، تمام پهنه کشور را در بر می‌گیرد و همین باعث ایجاد مشکلاتی شده و تبعاتی به همراه دارد.

وی با اشاره به بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۲ و رشد ۵۸ درصدی آن نسبت به اصلاح بودجه سال گذشته گفت: اگر چه توان هزینه کردن و اجرای پروژه‌ها چهار برابر شده اما تورم و تأثیرگذاری آن بیشتر از این رشد بوده است.

وی با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به افزایش مهاجرت‌ها به اصفهان، انتظار است کمک‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مدیریت شهری شود، زیرا با توجه به مهاجرت‌ها منابع برای مردم اصفهان کم می‌شود؛ اصفهان ۵٠٠ هزار نفر مهاجر از دیگر استان‌ها دارد که نیازمند منابع هستند.

معضل آلاینده‌های پرحجم چسبیده به گوش اصفهان 

وی افزود:فعالیت این کارخانه‌ها، آلاینده‌هایی برای شهر اصفهان داشته به طوری که این موضوع باعث شده است اصفهان به عنوان دومین شهر صنعتی کشور تلقی شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های پرحجم چسبیده به گوش شهر اصفهان وجود دارد، گفت: قانون انتقال پادگان‌های نظامی و زندان‌ها از شهر اصفهان در صدد اجرا شدن است اما باید قانون انتقال مراکز آلاینده نیز تدوین و به مرور این قانون اجرا شود.با اجرای طرح انتقال مراکز آلاینده و صنعتی از اطراف شهر اصفهان اراضی و زمین‌های آنها می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گیرد.

نورصالحی، با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهری و توسعه عدالت‌محوری از دیگر اولویت‌ها و راهبردهای این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: در این راستا ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال بر اساس همت مدیریت شهری از ۶۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم رسید، گفت: ۲۴۰ اتوبوس سال گذشته بازسازی شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت، البته هزینه بازسازی هر اتوبوس نیز یک میلیارد تومان است.

بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری اصفهان  با شرکت مپنا

نور صالحی توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بودجه اجرای قطار شهری دو برابر شده است به‌طوری که در حال حاضر بالغ بر ۳,۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری اختصاص یافته است که از این میزان فقط ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درصدد هستیم بخشی از خط قطار شهری اصفهان را از سمت زینبیه تا میدان قدس یا میدان امام علی (ع) راه اندازی کنیم و سپس در میدان امام حسین (ع) این خط را به خط یک قطار شهری متصل کنیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق اهداف در این مسیر بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است.

تعیین سه هزار میلیارد تومان بودجه برای همکاری با بخش خصوصی

وی در توضیح دیگر راهبردهای این دوره شورا گفت: توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از دیگر راهبردهای این دوره از مدیریت شهری است که سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی سه هزار میلیارد تومانی از نیازهای شهر برای کمک گرفتن از بخش خصوصی شده است.

وی گفت: بیش از ۱۰ سال گذشته کارخانه ریسباف به عنوان نماد آخرین کارخانه از دوران صنعتی اصفهان برای احداث موزه ملی شهر توسط بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی خریداری شده، اما همچنان راکد مانده است؛ در این دوره مدیریت شهری تلاش فراوانی از ابتدای دوره تا به امروز شده که این موزه ملی راه اندازی شود، اما به‌رغم پیگیری‌های جدی و حتی حقوقی در سطح ملی این موضوع در هاله‌ای از ابهام است.

نورصالحی تصریح کرد: امسال برای رفت و روب خیابان‌های فرعی ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است تا تعدادی خودرو رفت و روب کوچک برای معابر فرعی خریداری شود که این مهم امسال اجرایی خواهد شد.

خارج از حریم شهر حتی یک ریال هزینه نمی کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای اینکه حمل‌ونقل عمومی مطلوب داشته باشیم، نیازمند بالغ بر هزار دستگاه اتوبوس هستیم که قیمت هر اتوبوس نیز شش میلیارد تومان است، اینکه مردم خواستار آن هستند که اتوبوس‌های نامناسب در شهر نباید تردد کنند، خواسته به حقی است.

نورصالحی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بر اساس قانون این اجازه را ندارد که خارج از حریم شهر حتی یک ریال هزینه کنند، گفت: شهرداری نه قانونی و نه از لحاظ مالی امکان ورود به طرح‌های شهرهای حومه را ندارد، این وظیفه دولت است، اما طرح رینگ چهارم حفاظتی که در منطقه ۱۵ انجام می‌شود در محدوده شهر قرار دارد.

تعهدات دولت به شهرداری‌ها در ارزش افزوده و جرایم رانندگی و پرداخت سهم شهرها شفاف نیست

وی با بیان اینکه تعهدات دولت به شهرداری‌ها در دو موضوع ارزش افزوده و جرایم رانندگی و پرداخت سهم شهرها شفاف نیست، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده فقط یک سوم حق شهرداری‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده که این موضوع به اطلاع معاون رئیس جمهور رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش موجود مطالبات شهرداری اصفهان از دولت ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است.

نورصالحی با بیان اینکه تعداد کل مساجد در شهرستان ۱۱۰۰ مسجد است، گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ مراکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است که در این عرصه، میزان سهم و کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، تاریخ و تعداد هیئت مدیره های مساجد مراکز فرهنگی شفاف مشخص شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در بحث کمک به مساجد نیز طبق قانون، سقف حداکثری وجود دارد، بنابراین امکان کمک‌های میلیاردی در این زمینه وجود ندارد، چراکه حداکثر سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین از شروط کمک مدیریت شهری به مساجد آن است که به هر میزان مبلغی که به مسجد کمک شود، هیئت مدیره موظف به تأمین سه برابر آن میزان کمکی از طریق مباحث و منابع مردمی است.

بهمن راعی/ اصفهان

 

 

کدخبر: 888564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟