پاداش کم مصرف ها از جیب پرمصرف ها/افزایش 4 برابری نرخ پاداش مشترکین کم مصرف برق /پاداش ماهانه یک میلیون تومان برای مشترکان کم مصرف مناطق گرمسیر

 به گزارش رکنا از گیلان، مصطفی رجبی مشهدی امروز چهارشنبه در نشست خبری به تشریح اجرای طرح پاداش کاهش مصرف برق پرداخت و گفت: این طرح به مدت چهار ماه از ابتدای خرداد تا پایان شهریور مشمول همه مشترکان خانگی که مصرف خود را کاهش می‌دهند اجرا خواهد شد، این در حالی است که پاداش صرفه‌جویی سال گذشته فقط به مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند تعلق می‌گرفت.

وی با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی مصرف برق از ابتدای خرداد تا پایان شهریور، گفت: به هر میزان کاهش مصرف از الگوی تعیین شده کمتر شود، نرخ پاداش افزایش می‌یابد و تا 2000 تومان به ازای هر کیلووات ساعت قابل افزایش است و همچنین مبنای پرداخت پاداش صرفه‌جویی میزان کاهش مصرف برق مشترک نسبت به سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه نرخ پاداش کاهش مصرف در سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت 500 تومان در نظر گرفته شده بود، افزود: به هر میزان کاهش مصرف از الگوی تعیین شده کمتر شود، نرخ پاداش افزایش می‌یابد و تا 2000 تومان به ازای هر کیلووات ساعت قابل افزایش است.
وی الگوی مصرف برای مشترکان مناطق عادی (80 درصد کشور) را 300 کیلووات ساعت در ماه عنوان و اظهار کرد: بهای برق مصرفی زیر الگوی مصرف، 100 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و مشترکان در مناطق عادی می‌توانند با استفاده از دور کند کولر آبی و خاموش کردن لامپ اضافی، تا 100 کیلووات ساعت مصرف خود را کاهش دهند.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه الگوی مصرف برای مشترکان مناطق گرمسیری، 3000 کیلووات ساعت در ماه است، ادامه داد: بهای برق مصرفی این دسته از مشترکان زیر 25 تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود و مشترکان در این مناطق می‌توانند با خاموش کردن یک کولر اضافه در طول شبانه روز و تنظیم دمای کولرها بر درجه 24، ماهانه تا یک میلیون تومان پاداش دریافت کنند.
رجبی مشهدی درباره مبنای پرداخت پاداش‌ها گفت: مبنای پرداخت پاداش، میزان کاهش مصرف برق مشترک نسبت به دوره مشابه او در سال قبل است. به طور مثال؛ مصرف خرداد سال گذشته 300 کیلووات ساعت و مصرف برق امسال 200 کیلووات ساعت بوده، بنابراین کاهش 100 کیلووات ساعتی مشمول دریافت پاداش می‌شود.

افزایش تعرفه پلکانی برق مشترکان پرمصرف در کنار پرداخت پاداش به کم‌مصرف‌ها
وی در تشریح تامین منابع مالی پرداخت پاداش‌های صرفه‌جویی بیان کرد: منابع مالی که برای این اجرای این طرح پیش‌بینی شده به طور عمده از محل منابع و ظرفیت‌های قانونی بودجه است که برای این موضوع در نظر گرفته شده است، همچنین تعرفه مشترکان پر مصرف به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت که این افزایش تعرفه نیز به پرداخت پاداش کم مصرف‌ها اختصاص می‌یابد.
سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در بخش خانگی، به طور متوسط کاهش مصرف حدودا 5 درصدی را در تابستان امسال نسبت به سال گذشته پیش بینی می‌کنیم.
این در شرایطی است که سالیانه حدود یک میلیون مشترک به مشترکان خانگی و بیش از 1000 مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می‌شود اما با یاری مردم که سال گذشته همکاری بسیار خوبی با صنعت برق داشتند، به ظرفیت مناسبی در استفاده از پتانسیل‌های کاهش مصرف برق بخش خانگی، برای غلبه بر ناترازی‌های موجود که کماکان وجود دارد دست خواهیم یافت.

مرجان گودرزی /گیلان

کدخبر: 889907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟