بهره‌برداری از بزرگترین مرکز آزمایشگاه و پایش محیط‌زیست غرب کشور در سال جاری

به گزارش رکنا از لرستان؛ علی سالاروند در تشریح این خبر اظهار کرد: پروژه بزرگترین آزمایشگاه و مرکز پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان پس چندین سال توقف و کندی در روند تکمیل در یکسال گذشته و با تخصیص اعتبارات لازم و قابل‌توجه از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته و پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی برای نیمه نخست سال ۱۴۰۲  در شرف بهره‌برداری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بیش از ده سال است از شروع احداث این پروژه بزرگ می‌گذرد و در این مدت علی‌رغم عدم تکمیل و بدهی به پیمانکار چندین بار به‌صورت صوری و بدون حتی وجود زیرساخت‌های اولیه نظیر آب و برق، گاز و حتی اتصال سیستم فاضلاب، در اواخر دولت قبل و به‌صورت مجازی افتتاح شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان با کمبود فضای اداری مناسب مواجه است و همچنین آزمایشگاه فعلی این اداره‌کل فرسوده و ساختمان آن دچار رانش شده است، افزود: از همان بدو شروع کار تکمیل و افتتاح واقعی و بهره‌برداری از این پروژه در اولویت برنامه‌های کاری اداره‌کل قرار گرفت که با پیگیری‌های مداوم در سال ۱۴۰۱ و نهایتاً مساعدت قابل‌تقدیر استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و بخصوص ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اعتباری معادل مجموع اعتبارات چندین سال گذشته‌ برای پروژه مذکور مصوب و ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد که‌ این اتفاق مهم منجر به تسویه بخش قابل‌توجهی از طلب سنوات گذشته پیمانکار و شروع روند تکمیل پروژه در سال گذشته و اوایل سال جاری شد.

سالاروند خاطرنشان کرد: جهت‌ بهره‌برداری از پروژه، خرید انشعابات آب و فاضلاب، برق و ... با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرمای پروژه انجام و عملیات اجرایی آن‌ها توسط پیمانکار اتمام یافته و همچنین نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایش و سرمایش نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه پایان خواهد یافت.

وی این پروژه را برای استان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این مرکز آزمایشگاهی دارای بخش‌های آب و فاضلاب، هوا، خاک، میکروبی و... است و قابلیت سنجش کلیه پارامترهای آب و فاضلاب، هوا، خاک و میکروبی را خواهد داشت و می‌تواند نسبت به آنالیزهای آزمایشگاهی تخصصی در حوزه محیط‌زیست و بهداشت کمک قابل‌توجهی به‌سلامت و بهداشت عمومی و حفظ سلامت شهروندان کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان ادامه داد: این پروژه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در ابتدای سال جاری و همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان، افتتاح و به‌طور رسمی به‌عنوان یک ظرفیت مهم بهره‌برداری شود.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 889116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟