لرستان پیشرو در ایجاد خانه‌های محیط زیست/  راه اندازی ۱۰۰ خانه محیط زیست در استان

به گزارش رکنا از لرستان؛ حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای عمومی و همگانی به حساب می‌آید، یکی از سیاست‌های اصلی سازمان محیط زیست، مردمی سازی فعالیت‌های این حوزه است، موضوعی که با راه اندازی و تأسیس خانه‌های محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.

لرستان پیشرو در ایجاد خانه‌های محیط زیست

هدف سازمان محیط زیست در سطح کشور و به تبع استان لرستان نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت خود مردم است تا با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شود و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر شود.

در این راستا ایجاد خانه‌های محیط زیست یکی از بسترها و زمینه‌های مطلوب مردمی سازی فعالیت حوزه محیط زیست است، استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در رابطه با راه اندازی این خانه‌های محیط زیست بوده تا با راه اندازی ۱۰۰ خانه محیط زیست اولین استان در کشور باشد که اقدام به ایجاد این ظرفیت کرده باشد.

ایده محیط زیست لرستان برای کل کشور

علی سالاروند مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان اینکه لرستان، اولین استان در کشور بود که اقدام به راه اندازی خانه‌های محیط زیست کرد، اظهار داشت: این موضوع باعث شد که راه اندازی این خانه‌های محیط زیست به عنوان یک دستورالعمل برای کل کشور در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ایجاد این خانه‌های محیط زیست یکی از بهترین بسترهای مردمی سازی حوزه محیط زیست است، گفت: یکی از اقدامات در حوزه مردمی سازی محیط زیست، استفاده از همیاران محیط زیست بوده، این ظرفیت در راستای جلوگیری از شکار، صید و… می‌توانند به محیط زیست کمک کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به پیگیری برای راه اندازی سامانه صدور کارت همیاری در استان، بیان داشت: همچنین لرستان، اولین استانی بود که اواخر سال گذشته اقدام به راه اندازی اولین خانه محیط زیست در خرم آباد کرد.

مردم در کنار مسئولان برای حفاظت از محیط‌زیست

سالاروند در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این خانه‌های محیط زیست در راستای احصای مشکلات زیست محیطی در سطح استان با استفاده از ظرفیت خود مردم ایجاد می‌شوند، عنوان کرد: مردم مشکلات زیست محیطی را با این خانه‌های محیط زیست در میان می‌گذارند و در این خانه‌ها نیز آنها را به اداره کل محیط زیست اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به استقبال مراکز جهاد کشاورزی برای همکاری در این طرح، تصریح کرد: در این راستا ۵۷ مرکز خدمات جهاد کشاورزی به عنوان خانه‌های محیط زیست در استان معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در قالب این خانه‌های محیط زیست، مردم در کنار مسئولان مسائل و مشکلات زیست محیطی را پیگیری می‌کنند، افزود: این خانه‌های محیط زیست در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی می‌توانند هم اخطاریه زیست محیطی صادر کنند و هم خیلی فوری مسائل را به اداره کل محیط زیست اطلاع دهند تا ورود پیدا کند و مشکل را حل کند.

تبلور مردمی‌سازی محیط‌زیست با ایجاد خانه‌های محیط زیست

سالاروند در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی برای گسترش این خانه‌های محیط زیست در لرستان، عنوان کرد: این خانه‌های محیط زیست در نقاطی ایجاد شده که دارای مسائل و مشکلات زیست محیطی بوده که از سوی مردم اعلام شده‌اند.
وی با اشاره به حضور میدانی و بازدید از این مناطق برای راه اندازی خانه‌های محیط زیست، تصریح کرد: مطالبات مردمی که از طریق این خانه‌های محیط زیست به ما می‌رسد را در اسرع وقت پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان اینکه مردمی سازی محیط زیست در این خانه‌های محیط زیست تبلور پیدا کرده است، افزود: این امر در قالب اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است، صورت گرفته است.

لرستان رکوردار ایجاد خانه‌های محیط زیست

سالاروند با بیان اینکه لرستان امسال رکوردار بیشترین تعداد خانه‌های محیط زیست در کشور بوده است، گفت: یک جا ۱۰۰ خانه محیط زیست را در استان راه اندازی کردیم که از این تعداد ۵۷ مورد مربوط به جهاد کشاورزی و بقیه نیز مربوط به جاهای دیگر بوده است.

 

مهدی زکی پور / لرستان

 

 

کدخبر: 875474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟