شهرک انرژی به زودی با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی می شود/ آهنگ رشد تعیین سقف مالیاتی در استان کاهش یافته است

به گزارش رکناازقزوین، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در نشست با جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان استان قزوین اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ در بسیاری از حوزه ها با مشکلات و مسائل متعددی رو به رو بوده ایم که این مسائل متوجه حوزه تولید هم شده بود ولی خوشبختانه واحدهای صنعتی استان خدمات خوبی را ارائه کردند که شایسته تقدیر است.

وی افزود: مجموعه مدیریتی استان در سال جدید سعی می کند نقش سیاست گذاری، حمایتی و نظارتی خود را در جهت ارتقاء تولید و تسهیل مسیر حرکتی واحدهای تولیدی بهتر از سال گذشته اجرا کند تا بدین وسیله شاهد رونق تولید در استان باشیم.

اعلایی با بیان اینکه شنبه های هر هفته از ساعت ۱۶ الی ۱۸ پاسخگوی مطالبات و نیازهای صنعت گران خواهم بود، گفت: مجموعه مدیران اقتصادی استان با انگیزه و انرژی درصدد برطرف کردن مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی استان هستند و آماده استماع دغدغه های تولیدکنندگان نیز می باشند.

نشست+هم+اندیشی

استاندار قزوین در پاسخ به یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان در زمینه کمبود نیروی کار اضافه کرد: در زمینه نیروی کار در افق پیش رو، علی رغم حساسیت هایی که در زمینه افزایش جمعیت در کشورایجاد شده، با مشکلاتی رو به رو خواهیم شد و باید برای عبور از این بحران برنامه ریزی کرد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: از ظرفیت فعلی جهش مسکن می توان برای واحدهای صنعتی در جهت احداث واحدهای مسکونی برای نیروی کار خود استفاده کرد و می توان در نزدیکی محل کار مسکن کارگری احداث کرد که در صورت تحقق این موضوع انگیزه خوبی برای کارگران ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت احداث شهرک انرژی در استان قزوین به وجود آمده، سرمایه گذاران آن  انتخاب شده و به زودی با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی می شود و در همین راستا واحدهای صنعتی باید با توجه به قوانین موجود در افق میان مدت برای سرمایه گذاری در آن برنامه ریزی داشته‌ باشند.

استاندار با بیان اینکه در سال جدید، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با توان بیشتر در تعامل اتاق بازرگانی و دستگاه های حاکمیتی فعالیت خواهد داشت، اضافه کرد: البته در سال گذشته این شورا دستاوردهای خوبی داشته است ولی به صورت کلی از اتاق بازرگانی انتظار بیشتری برای تسهیل گری ارتباطات، افزایش ظرفیت اقدامات مشترک، اعزام هیأت های تجاری، پذیریش هیأت های تجاری و برگزاری نمایشگاه های خارجی می رود و باید به صورت فعال تری در این حوزه ها اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: ورود واحدهای صنعتی به جمع سپاری و روش های جدید تامین مالی یکی از موضوعاتی است که در صورت تحقق بسیار موثر خواهد بود و انجمن ها و اتاق بازرگانی در این زمینه هم باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

وی افزود: ظرفیت کشورهای خلیج فارس که به زودی فعالیت های اقتصادی آن آغاز می شود باید از سوی صنعتگران قزوینی مورد استفاده قرار گیرد و نباید این بازارها را از دست بدهیم، موضوعی که با توجه به پویایی نمایندگی وزارت خارجه در استان قزوین دور از ذهن نیست و باید عملیاتی شود.

 

photo_2023-04-20_00-11-59

جذب 190 سرمایه گذار جدید در استان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یادآورد: در سال گذشته با اقدامات انجام شده 190 سرمایه گذار جذب استان شد و توانستیم با واگذاری 145 هکتار زمین رتبه سوم کشور را کسب کنیم.

رضا صفاری در این نشست گفت: ایجاد زیرساخت در شهرک های صنعتی، راه اندازی فازهای جدید، کمک به افزایش ظرفیت های جدید تولید در شهرکها از مهمترین اولویتهای سال جاری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین اظهار کرد: همه امورات مربوط به واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی از طریق اینترنت و به صورت غیر حضوری انجام می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین عنوان کرد: در سال گذشته برای ۱۶۳۰ هکتار از اراضی صنعتی سند تفکیک و برای ۱۳۰ هکتار از اراضی نیز سند شش دانگ صادر شد.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان قزوین در محدوده تاکستان از دیگر طرح های مهم استان است که متولی آن شرکت شهرکهای صنعتی است و طراحی زیرساختها در 500 هکتار وسعت عملیاتی خواهد شد.

صفاری بیان کرد: در سال گذشته توانستیم 47 واحد غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانیم و تعداد 50 واحد که زیر ظرفیت فعالیت می کردند به ظرفیت کامل رسیدند و اشتغال جدید هم ایجاد شد.

صفاری بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان تسهیل گر وظیفه ایجاد بستر مناسب برای واحد های صنعتی، حمایت از صنایع کوچک و نظارت بر نحوه واگذاری ها را برعهده دارد و بر اساس سیاست های سازمان صنایع کوچک، تکمیل زیرساخت هایی که در آن واحدهای صنعتی مستقر هستند، جزو ماموریت های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین است.

photo_2023-04-20_01-29-49

کسب رتبه پنجم در ایجاد اشتغال

رئیس سازمان صمت استان قزوین افزود: در زمینه اشتغال رتبه پنجم و میزان سرمایه گذاری در رده سیزدهم کشوری قرار داریم.
عزیزالله افضلی در این نشست افزود: در زمینه صنعت لوازم خانگی هم شاهد اقدامات خوبی بودیم و در تولید یخچال 37 درصد و یخچال فریزی هم با افزایش 59 درصدی تولید مواجه شدیم.

وی گفت: در عرصه صنایع بزرگ توانستیم در ردیف 10 تولیدکننده فولاد کشور قرار گرفتیم و بیشترین رشد را داشتیم و این آمارها نشان می دهد فضای کسب و کار در استان بهتر شده است.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اظهار کرد: در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در حوزه صنعت به ویژه در بخش حمل و نقل، انبارداری و لجستیک صورت گرفته و با رشد هشت درصدی در حوزه صنعت روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در سال گذشته در حوزه تولید محصولات صنعتی، تولید الیاف، لوازم خانگی و فولاد رشد خوبی را تجربه کردیم و این نشان می‌دهد که فضای کسب و کار و اقتصاد کشور در حال رشد و بهبود قرار دارد.
وی اظهارداشت: قزوین قطب تولید شیشه و بطری های شیشه ای، بزرگترین تولیدکننده محصولات شوینده و قطعات خودرو، استانهای پیشرو در تولید کاشی و سرامیک، شاخص در تولید مقاطع فولادی و بزرگترین تولیدکننده دی وی دی و سی دی و چرخ خیاطی در کشور است.

افضلی گفت: شاخص ترین تولیدات استان در زمینه لوازم خانگی، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ظروف کریستال، مواد غذایی، الکتروکمپرسور و موتور کمپرسور، سیم و کابل و صنایع نساجی است.

رئیس سازمان صمت در خصوص مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی تصریح کرد: بدهی به بانکها، امور مالیاتی، تامین اجتماعی و عدم بخشودگی جرائم اینگونه بدهی ها که در بیشتر مواقع چندین برابر مبلغ اصل بدهی است از مهمترین چالش های صنعتگران است. 

وی بیان کرد: همچنین مشکلات استقراربرخی واحدها با طرح های سرمایه گذاری در شعاع 120 کیلومتری از پایتخت و آماده نبودن زیرساختهای لازم از جمله آب، برق و گاز در برخی شهرکهای صنعتی از دیگر چالش های تولید و صنعت است.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 886350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟