دکتر ها پول نقد دوست دارند / لطفا کارت به کارت کنید

به گزارش رکنا از همدان،  چند روز پیش به مطب یک پزشکی متخصص ارتوپدی رفتم در آنجا یک خانم مسن همدانی مراجعه کرده بود گفت و گو این خانم مسن با منشی مطب که التماس خانم منشی می کرد نظر من را به خود جلب کرد خانم مسن می گفت: زانویم درد می کند و در راه رفتن برای من سخت است ، اما منشی پزشک  در اوج بی اعتنایی می گفت دستگاه پوز خراب است و برو پول نقد بگیر و این مشکل ما نیست تو قبل از مراجعه به مطب باید پول نقد باخود می آوردی 

خانم منشی با در حال غر زدن ها می گفت :  هنگام نوبت گیری تلفنی به بیمار اعلام می‌کنیم که پول نقد همراه داشته باشید، دستگاه کارتخوان نداریم و این مسئله در بین همه پزشکان جا افتاده است خانم مسن بخاطر درمانش کوتاه آمد و مجبور شد علی رغم کهولت سن و درد پا، دو طبقه ساختمان را پایین برود تا از خودپرداز پول دریافت کند.

حالا بماند که برای دریافت وجه محدودیت دریافت پول نقد از دستگاه خودپردازوجود دارد و فردی که به مرکز درمانی مراجعه میکند باید  برای دریافت خدماتی مانند  رادیولوژی، ام آر آی، نوار عصب، دندان پزشکی و غیره باید کارت‌های بانکی متعددی داشته باشید تا بتوانید دستمزد پزشک را پرداخت کنید.

گله‌مندی شهروندان از نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها

شهروند دیگری گفت: در این دو هفته اخیر مجبور بودم به چندین پزشک در شهر برای درمان مراجعه کنم اما هیچ کدام از پزشکان دستگاه کارت‌خوان نداشتند و منشی آنها به بهانه قطعی و خراب بودن کارت‌خوان از بیماران درخواست می‌کرد که برای پرداخت هزینه درمان از دستگاه خودپرداز استفاده و یا مبلغ را به شماره کارت فرد دیگری غیر از پزشک‌ واریز کنند.

خانم ع. س اظهار داشت: در واقع من به چهار پزشک سر زدم که هر چهار پزشک دستگاه کارت‌خوان‌ نداشتند و شماره کارت بانکی متعلق به فرد دیگری را برای دریافت هزینه ویزیت به بیماران می‌دادند.

یک شهروند دیگر می گفت در یکی از مطب‌های دندان‌پزشکی همدان ، سه شماره کارت برای پرداخت هزینه ترمیم، عصب‌کشی و کشیدن دندان ارائه شده است

این شهروند اضافه کرد: منشی یکی از دندان‌پزشکان هم سه شماره کارت جهت پرداخت هزینه در نظر گرفته بود و از بیماران درخواست می‌کرد برای روکش دندان به کارت شماره یک، برای عصب کشی به کارت شماره دو و برای کشیدن دندان و دیگر امور دندانپزشکی به کارت شماره سه پول واریز کنند که هیچ‌یک از این کارت‌ها هم به نام پزشک معالج نبود.

 فرار مالیاتی پزشکان در همدان نداریم

رییس سازمان  نظام پزشکی استان همدان گفت: تاکنون هیچ موردی از فرار مالیاتی پزشکان در همدان گزارش نشده است.

دکتر علیرضا مدرکیان با اشاره اینکه استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت خوان به منزله فرار مالیاتی نیست، عنوان کرد: اداره مالیات هر ساله با توجه به نوع تخصص پزشکان ،میزان درآمد و دارایی  ( طبق ماه 100) پزشکان برای آنها مالیات در نظر می گیرند و پزشکان ما هم ملزم به پرداخت آن هستند.

وی گفت:  در نظر من برای تسهیل امور مردم و رفاه مراجعان به مطب‌های پزشکی وجود دستگاه کارتخوان ضروری است، اما باید این راهم بدانید که هیچ قانونی برای الزام وجود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان وجود ندارد.

دکتر مدرکیان با تاکید بر اینکه متولیان قانون باید به این نکته توجه کنند که قانون مجازات باید متناسب با جرم باشد، ادامه داد: در سال گذشته، قانونی برای پزشکانی که از دستگاه کارت خوان استفاده نکنند وضع شده که در صورت استفاده نکردن از کارت خوان مطب پزشکان بسته می شود متاسفانه این قانون دچار مشکل است و قطعا اجرایی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه با پزشکانی که دستگاه کارت‌خوان‌ ندارند برخورد می‌شود، گفت: هیچ‌ پزشکی حق ندارد  بیماران را وادار به آوردن پول نقد ، استفاده از دستگاه دیگری برای دریافت وجه و یا گرفتن مبلغ بیشتر از مبلغ تعرفه دریافت کند در غیر این صورت تخلف کرده و قطعا سازمان نظام پزشکی استان با این پزشکان برخورد خواهد کرد.

مدرکیان افزود: خوشبختانه تخلف پزشکان در استان همدان بسیار محدود هستند که  اگر تخلفی هم صورت بگیرد توسط سازمان نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخورد قانونی لازم با متخلفین انجام می‌شود.

ریس سازمان نظام پزشکی استان همدان با اشاره به راهکارهای برون رفت از این مشکل گفت: مالیات باید بر اساس واقعیات باشد بنابراین از سازمان مالیات انتظار می‌رود که مالیات‌ را به صورت واقعی محاسبه و مشخص کند تا مردم به جامعه پزشکان بدبین نشوند.

 نتیجه:

با وجود نقش مؤثر مالیات در پیشرفت و آبادانی کشور و تأثیر آن در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اما متأسفانه نه‌تنها فرهنگ مالیات در کشورمان جا نیفتاده بلکه راه‌های فرار مالیاتی را نیز گسترده‌اند.

در پرداخت مالیات پزشکان فارغ از اینکه این مسئله یک تکلیف قانونی است یک موضوع انسانی و در راستای رفاه حال شهروندان هم است و انسانیت ایجاب می‌کند پزشکان با اهتمام به این تکلیف قانونی، رنج بیماران را دوچندان نکنند.

عارفه سلیمانی فرد/ همدان

 

کدخبر: 856668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟