افزایش جمعیت سالمندی استان اردبیل

به گزارش رکنا از اردبیل، دهقان با اشاره به موقعیت روستا‌های مرزی و اهمیت تثبیت حضور روستاییان بویژه نیرو‌های جوان در این مناطق گفت: اگر منابع موجود درست مدیریت نشود بخش بزرگی از سرمایه‌ها به راحتی از دست می‌رود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه میزان زاد و لد در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است، افزود: ساختار سنی جمعیت در این استان به هم خورده و با تشدید مهاجرت و کاهش زاد و ولد با نوعی به هم ریختگی جمعیتی بویژه در روستا‌ها روبرو هستیم.

دهقان افزود: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در استان کاهش جمعیت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی مسئولان است به طوری که در بخش مرکزی خلخال در برخی از آبادی‌ها آمار جمعیتی در حد صفر است و بسیاری از روستا‌ها نیز به دلیل تشدید مهاجرت خالی از سکنه به نظر می‌رسد که این رویه آثار ناگواری در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.

وی بیان کرد: تناسب فرهنگی در ساختار سنی جمعیت نیز به هم خورده و در برخی از روستا‌ها پدیده تک‌کودکی رواج یافته و این امر اوضاع نابسامان در زاد و ولد را نشان می‌دهد.

صداوسیما/

کدخبر: 855527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟