طرح زوج و فرد خودروها اصفهان را از خفگی نجات می دهد؟! / معاونت حمل و نقل به رسانه ها گزارش داد

به گزارش رکنا ؛ حسین حق شناس، در نشست خبری با خبرنگاران توسعه حمل‌ونقل و تکمیل ناوگان مورد نیاز اتوبوسرانی را اولویت شهرداری معرفی کرد و گفت: در اصفهان به ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما در مرحله نخست باید تعداد ناوگان به هزار دستگاه برسد.

وی نوسازی و بهسازی توقف‌گاه شهید مهرابی در سال آینده را از دیگر برنامه های این معاونت عنوان کرد و گفت: کاهش سرفاصله قطارهای خط یک مترو از ۱۱ به هشت دقیقه، خرید دو رام قطار و استخدام راهبر جدید و توسعه حمل‌ونقل ترکیبی شامل ترکیب مترو، اتوبوس و مترو و دوچرخه از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال آینده است.

وی گفت: توسعه پارکینگ و ایستگاه‌های معاینه فنی، ایجاد خطوط تندرو (BRT)، مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار و تاکسیرانی از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال آینده است.

حق شناس با اشاره به اینکه ۱۲ خط اتوبوس تندرو و سه خط قطار شهری در نظر گرفته شده است، افزود: پس از تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری، گسترش استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری همچون دوچرخه باید انجام شود سپس به سمت ساماندهی ناوگان خودروی شخصی حرکت کنیم.

وی گفت: بابت عوارض آلایندگی هوا چند ماه گذشته، حدود چهار میلیارد تومان به حساب شهرداری اصفهان واریز شد که  این رقم را برای معاینه فنی  موتورسیکلت‌ها و خرید دوربین‌های ثبت تخلف شهری هزینه کردیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: نرم افزاری بر روی دوربین‌های ثبت تخلف شهری نصب شده  که امکان چک کردن پلاک‌خودروها را دارد و ۲۸ دوربین طرح زوج و فرد که قابلیت کنترل معاینه فنی هم دارد نصب شد.

حق‌شناس گفت:  بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کل بودجه مدیریت شهری به مباحث حمل‌ونقل در همه ابعاد از جمله توسعه خطوط قطار شهری، ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و معابر اختصاص یافته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در توضیح چرایی زیاد بودن سر فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها در برخی از خطوط گفت: ۸۰ درصد مسافران شهر اصفهان در ۲۰ درصد خطوط ما تردد می‌کنند که سرفاصله آنها زیر ۱۰ دقیقه است ولی در مابقی خطوط اتوبوسرانی با توجه به میزان کم تقاضای مسافران، سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه است که عمدتاً به خطوط حومه‌ای شهر مربوط می‌شود.

بازگشت دوچرخه های عمومی در هاله ای از ابهام 

 حق شناس درباره فعالیت ایستگاه‌های دوچرخه در اصفهان گفت: تا سال ۹۶ مدیریت این ایستگاه‌ها برعهده شهرداری و بهره برداری آن توسط شرکت نیک اندیش بود، اما با توجه به هزینه‌هایی که بابت حضور دو شیفت کارکنان در ایستگاه‌ها داشت، تصمیم به واگذاری ایستگاه‌های دوچرخه به بخش خصوصی گرفتیم که ادعا داشت می‌تواند طرح هوشمند را در ایستگاه‌های دوچرخه راه اندازی کند.

وی افزود: اما در ادامه مسیر، شرکت در خرید دستگاه‌های هوشمند لازم دچار مشکل شد و همچنین با وجود مشکلات اقتصادی، عملاً شرکت نتوانست به نحو شایسته عمل کند.

حق‌شناس تصریح کرد: در حال حاضر مدت قرار داد با این شرکت تمام شده و با بررسی مدل‌های مختلف دنیا به این نتیجه رسیده، مدلی که اکنون در شهر مشهد برای دوچرخه‌های نسل چهار به‌کارگیری می‌شود به عنوان یکی از بهترین مدل‌ها بوده، در این طرح به صورت هوشمند شهروندان، دوچرخه‌ها را دریافت می‌کنند و حتی برای بانوان هم در باغ بانوان مشهد ایستگاه‌هایی مستقر است.

وی تاکید کرد: البته مشکل اصلی این است هنوز شرکت قوی که توانایی اجرای این کار را در اصفهان داشته باشد انتخاب نکرده‌ایم.

حق‌شناس درباره معاینه فنی اتوبوس‌های شهری گفت: با دو عرصه برای تصمیم گیری روبه‌رو هستیم، نخست بحث کمبود ناوگان اتوبوسرانی و تقاضای شهروندان برای استفاده از اتوبوس و دوم بحث آلایندگی هوا است، طبق قانون بازدید معاینه فنی اتوبوس‌ها هر سه ماه یکبار باید انجام شود که این کار صورت می‌گیرد، همچنین برای اتوبوس‌های جدید یور و۴و۵ فیلترهای خاصی نیاز است که علی رغم شرایط تحریمی، باید تأمین می‌شود.

بازدید از سالن مانیتورینگ اتوبوسرانی و سامانه اصرو، مرکز پایش و مانیتورینگ آلودگی هوای شهر اصفهان و پایانه شهید مهرابی به‌عنوان محل بازسازی اتوبوس‌ها و بخش‌های مختلف ایستگاه کاوه شرکت قطار شهری بخش‌هایی از جمله برنامه های بازدید بود.

ایجاد تصفیه خانه آب در اتوبوسرانی اصفهان

مدیر عامل اتوبوسرانی اصفهان نیز در خصوص اقدامات زیست محیطی شرکت واحد اتوبوسرانی، گفت: اتوبوس‌هایی که اکنون در شرکت اتوبوسرانی استفاده می‌شود، دارای یورو چهار و پنج بوده و ذرات معلق و سایر ذرات را توسط فیلترهای خود تصفیه می‌کنند، همچنین بر اساس تلاش و برنامه‌ریزی صورت گرفته از گازوئیل پاک در شرکت اتوبوسرانی اصفهان استفاده می‌کنیم.

سید عباس روحانی افزود: ایجاد تصفیه خانه آب در توقفگاه شهید مهرابی، از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره در شرکت واحد اتوبوسرانی است، چرا که مصرف آب به جهت شست و شو خودروها در شرکت اتوبوسرانی زیاد است و با استفاده از تصفیه خانه، ۸۰ درصد آب مصرفی دوباره در چرخه استفاده قرار می‌گیرد، این تصفیه خانه باعث می‌شود که آب‌های آلوده وارد سفره‌های زیرزمینی نشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با ۱۰۰ خط اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه در حال سرویس‌دهی به شهروندان هستیم، همچنین در راستای انجام خدمت رسانی بهتر مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان شهرداری اصفهان را فراتر از سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

کدخبر: 854445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟