گام بلند فولاد مبارکه در زیست‌بوم نوآوری کشور/ برنامه ریزی برای تحقق تحول دیجیتال در زنجیره تولید

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال (ICBD) اظهار کرد: توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال موضوعی جدی و ترکیبی از حوزه‌های دانش و توسعه در سطح جهانی است و در زندگی روزمره بشر اثرگذار است.

وی با اشاره به نگاه و رویکرد شرکت فولاد مبارکه به تحول دیجیتال افزود: این کنفرانس فرصت مغتنمی برای باز شدن پنجره‌ای جهت شناسایی فرصت‌ها، ایجاد تعامل با متخصصان حوزه تحول دیجیتال و کسب تجربیات صنایع مختلف در حوزه توسعه کسب‌وکار دیجیتال است.

تحول دیجیتال عامل اصلی ظهور مفهوم «جامعه پنجم»

ناظمی هرندی با اشاره به صنعت چهارم و پیامد آن تحت عنوان مفهوم «جامعه پنجم» بیان کرد: جامعه پنجم مفهومی است که در حوزه صنعت چهارم در دنیا مطرح شده و عامل اصلی آن تحول دیجیتال است. این مفهوم دارای منافع اقتصادی، اجتماعی و تأثیراتی است که رفاه عمومی مردم را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه «انسان‌محوری»، «پایداری» و «تاب‌آوری»، مؤلفه‌ها، عناصر کلیدی و پیامد صنعت چهارم است، گفت: صنعت چهارم در ژاپن با مفهوم جامعه پنجم شناخته می‌شود و این موضوعی است که ما آن را در شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک حرکت پایدار در همه شئون دنبال می‌کنیم؛ چراکه ناشی از توسعه کسب‌وکار در پیرامون ما خواهد بود.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به 2 مفهوم کلیدی «تحول دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتال» تصریح کرد: تحول دیجیتال یک مفهوم فنی، فناورانه و تکنولوژیک نیست، بلکه یک مفهوم در حوزه‌های استراتژی، رهبری و شیوه تفکر به شمار می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار است.

برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تحقق تحول دیجیتال در زنجیره تولید

ناظمی هرندی با بیان اینکه سیستم MIS شرکت فولاد مبارکه از سال 1370 راه‌اندازی شد، اذعان کرد: دانش و تکنولوژی ساخت و تولید فولاد هم‌زمان با راه‌اندازی و ساخت فولاد مبارکه به کارکنان این شرکت منتقل شد و همین امر یکی از دلایل پیشتازی فولاد مبارکه نسبت به دیگر صنایع کشور در حوزه تکنولوژی بوده است.

وی تأکید داشت: فولاد مبارکه به‌گونه‌ای در حوزه تحول دیجیتال برنامه‌ریزی کرده که پشتیبانی فرایندهای تولیدی خود از بالادست زنجیره تولید فولاد تا زمان رسیدن محصولات به دست مشتریان را در بستر دیجیتال محقق کند و این امر برای فولاد مبارکه یک فرصت بزرگ محسوب می‌شود.

ضرورت هدایت نیروی انسانی به سمت اقدامات دانشی

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با اشاره به بررسی مسیر 7 فولادساز بزرگ دنیا برای رسیدن به تحول دیجیتال توسط این شرکت گفت: به‌عنوان مثال شرکت فولادسازی پوسکو در کره جنوبی که مثل فولاد مبارکه دارای زنجیره کاملی از فرایندهای تولید و فروش ورق‌های فولادی است، طرح دیجیتال را به‌گونه‌ای دنبال کرده که پیش از دیجیتالی شدن فرایندهای تولید، نقش نیروی انسانی را کمتر و نقش اینترنت را بیشتر کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت هدایت نیروی انسانی از انجام اقدامات سطحی به سمت اقدامات دانشی برای تحقق تحول دیجیتال ادامه داد: هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی و ایمنی از دیگر سیاست‌های شرکت پوسکو در حوزه تحول دیجیتال است که می‌توان از آن‌ها الگوبرداری کرد.

گام بلند فولاد مبارکه در زیست‌بوم نوآوری کشور

ناظمی هرندی بیان داشت: فولاد مبارکه با ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد، تنها صنعتی در کشور است که دارای زنجیره کاملی از تولید است و به دلیل عضویت در باشگاه فانوس دریایی جایگاه ویژه‌ای نسبت به رقبای جهانی خود دارد. این شرکت در نقشه استراتژیک خود، درصدد رسیدن به «فولاد مبارکه در کلاس جهانی» است و ره‌نگاشت تحول دیجیتال تا سال 1404 را تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در اکوسیستم نوآوری استان و کشور گام بلندی برداشته است، افزود: این شرکت در برنامه توسعه زیست‌بوم نوآوری 3 سطح همکاری را در فضای دانشگاهی، فضاهای مراکز نوآوری شهری و صنعت دنبال کرده و مشارکت‌های ویژه‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان سراسر کشور داشته است.

بررسی چالش‌های تحول دیجیتال در صنایع فولادی

در بخش دیگری از این کنفرانس، پنل «چالش‌های تحول دیجیتال در صنایع فولادی» با حضور امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه، مهدی اشرفی، رئیس دفتر تحول دیجیتال فولاد مبارکه، اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا، میلاد حلاجیان، مدیر کسب‌وکار تحول دیجیتال شرکت ایریسا، رسول سرائیان، مشاور و مدرس حوزه تحول دیجیتال و مجید نوک‌زاده، مدیر فناوری اطلاعات فولاد هرمزگان برگزار شد.

امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه در این پنل تصریح کرد: امروز حرکت به سمت تحول دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. فولاد مبارکه نیز از 4 سال پیش تاکنون در این مسیر گام نهاده و برنامه‌های خود برای تحقق تحول دیجیتال را آغاز کرده است.

در پایان این رویداد علمی، علی صنایعی به‌عنوان دبیرکل اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال  گفت: خوشبختانه این شرایط فراهم است که بتوانیم پس از برگزاری این کنفرانس، با تشکیل یک کنسرسیوم چنددانشگاهی با محوریت شرکت فولاد مبارکه و حمایت دانشگاه مونیخ آلمان، یک طرح جامع کاربردی در حوزه تحول دیجیتال اجرا کنیم.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 843185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟