اختصاص اعتبار ۳۴۵ میلیاردی حوزه آب و خاک همدان

به گزارش رکنا از همدان؛ امیر لاهوتیان اظهار کرد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان احداث و تکمیل کانال‌های آبیاری عمومی ،۷۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی قنوات ،۳۴ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آب و خاک در تشکل‌های بخش کشاورزی ،۳۴ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی و ۱۳ میلیارد تومان برای احداث راه‌ها و دسترسی به مزارع و ۶۴ میلیارد تومان برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی است .

وی تصریح کرد: از ۲۶۶هزار و ۵۶۱ هکتار اراضی آبی استان تاکنون ۱۶۱هزار و ۷۰۰ هکتار به سامانه‌های نوین مجهز شده است که سالیانه ۷۱۱میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب را در پی دارد و باعث افزایش راندمان آبیاری،کاهش مصرف سموم و افزایش محصول در واحد هکتار می‌شود.

وی افزود:  از ۱۵هزار  کیلومتر کانال آبیاری عمومی سنتی ۱۲۲۳ کیلومتر به‌صورت سنگی ، بتنی و جدول پیش ساخته و خطوط انتقال اجرا شده است که راندمان انتقال آب از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد و در خطوط انتقال به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۲۴۷۷ رشته قنات موجود استان ۹۶۲ رشته تا پایان سال ۱۴۰۰ بازسازی و نوسازی شده که باعث افزایش آب دهی قنوات شده است، افزود: از ۴۶هزار هکتار اراضی مطالعه شده در تعاونی‌های تولید استان ۱۵هزار و ۳۹۲ هکتار یکپارچه‌سازی شده که شامل (احداث راه دسترسی ،احداث کانال‌های آبرسانی و خطوط انتقال ،سامانه نوین )است و باعث افزایش راندمان آبیاری افزایش تولید در واحد سطح و.. شده است.

لاهوتیان با اشاره به اینکه بهسازی راه‌های دسترسی به مزارع سبب افزایش طول عمر ماشین آلات می شود، گفت: از ۱۴هزار و ۳۸۷ کیلومتر راه‌های دسترسی به مزارع ۲۰۰۰ کیلومتر آن بهسازی شده که باعث شده نهاده‌ها سریعتر به مزارع و تولید سریعتر به بازار فروش برسد.

کدخبر: 842473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟