کمبود مدرسه و خطر فرونشست در برخی مدارس اصفهان / در دوران کرونا شاهد افت پنهان تحصیلی مقطع ابتدایی هستیم +فیلم
حجم ویدیو: 13.93M | مدت زمان ویدیو: 00:01:36

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدرضا ابراهیمی، درنشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی با اعلام این مطلب، افزود: در برخی مدارس مهاجرپذیر چند مدرسه از گردونه خدمات‌دهی خارج شدند و به همین علت، برخی مشکلات هنوز وجود دارد اما در عین حال برای ثبت‌نام هیچ دانش‌آموزی نباید موانعی وجود داشته باشد. حتی برای تکمیل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع نیز باید مراحل لازم انجام شود و همه موانع در نیمه اول مهرماه مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  ۸۶ مدرسه در شهر اصفهان دو نوبته هستند و متولدان دوم تا سی‌ام مهرماه ۹۵ می‌توانند برای شروع تحصیل ثبت‌نام کنند، افزود: حدود ۹۰ درصد همکاران در سامانه رتبه ‌بندی ثبت‌نام کردند و ارزیابان استانی دوره‌های لازم را در تهران دیدند و برای ارزیابی مدارک معلمان آمادگی لازم را دارند. در دوران کرونا متوجه شدیم معلم هیچ جایگزینی ندارد و معلم تأثیر بسیاری در آموزش و پرورش  دارد. در این دوران شاهد افت تحصیلی آشکار و پنهان بودیم که افت پنهان آن به خصوص در دوران ابتدایی بیشتر بوده است. در حین و پایان سال برنامه‌هایی برای دانش‌آموزانی که دچار افت تحصیلی شدند، برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم کاهش تعدد و تنوع مدارس، تصریح کرد: خرید خدماتی‌ها نیروهای خوبی هستند که در مواقع اضطرار باید به‌کارگیری شود؛ چراکه استخدام از دانشگاه فرهنگیان و به‌کارگیری حق‌التدریس و نیروهای بازنشسته انجام می‌شود. خارج شدن از آموزش و پرورش به نیروهای خرید خدمات ابلاغ نشده است و درحال حاضر در پایه متوسطه نیاز به خرید خدمات وجود دارد اما بیشتر این افراد دارای رشته مرتبط برای دوران دبیرستان نیستند. عمده آنها پذیرش می‌شوند و درصد کمی که خارج می‌شوند به علت متفاوت بودن رشته آنها با رشته‌های موردنیاز است.

در سالجاری ۲۳۰۰ دانشجو معلم در استان جذب می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین، نیروی انسانی موضوعی حائز اهمیت محسوب می‌شود، گفت: نیروی انسانی لازم تأمین شده است اما با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم و راهکار تأمین نیروی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و سایر مشکلات نیز باید از طریق توجه به این دانشگاه حل شود. طی سال جاری ۲۳۰۰ دانشجو معلم در استان جذب می‌شوند.

وی اضافه کرد: ۱۳۰۰ هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که نیمی از آنها از داخل آموزش و پرورش و برخی از بیرون بودند. در راستای رفع کمبود نیرو در مدارس همکاری لازم انجام می‌شود و نیروی انسانی باید به صورت کمی و کیفی در نظر گرفته شود.

ابراهیمی ادامه داد: اردوهای دانش‌آموزی باید تسهیل شود و بخشی از آموزش‌ها به این بخش منتقل می‌شود. مهم‌ترین خواسته ما در سفر رئیس جمهور، تکمیل ۳۰۰ پروژه نیمه‌کاره در استان اصفهان بود و برای اولین بار یکی از مطالبات اصلی استان از دولت، مربوط به آموزش و پرورش بود که در همین راستا ۶۰۰ میلیارد به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تعلق گرفت.

استقرار حدود ۸۰ هزار معلم در مدارس دولتی و غیردولتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین با اشاره به استقرار حدود ۸۰ هزار معلم در مدارس دولتی و غیردولتی از ابتدای مهرماه، گفت: امروز ۱۱۰۰ کیت آموزشی با اولویت مدارس محروم توزیع می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: پس از گذشت بیش از دو سال، سال تحصیلی را به صورت حضوری آغاز می‌کنیم؛ طی مدت مذکور، بسیاری از مشکلات مانند کمبود فضای آموزشی یا تعداد بالای دانش‌آموزان چندان مشهود نبود، اما بازگشایی مدارس در فروردین‌ماه این مشکلات را به طور بارز نشان داد که سبب شد در حوزه‌های مختلف نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، برای مهرماه برنامه‌ریزی بهتری انجام شود.

نهضت هنرستان‌سازی در اصفهان

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز گفت: ۹ نفر از رتبه‌های تک‌رقمی در مدارس غیردولتی و ۳۱ نفر در مدارس دولتی تحصیل کردند و ۷۲ درصد قبولی آن‌ها از مدارس دولتی شامل سمپاد و شاهد بود، اما قبول داریم که سهم استان اصفهان در رتبه‌های تک‌رقمی کم بود.

سیداحمدرضا بنی‌لوحی افزود: ۴۳ درصد دانش‌آموزان در استان اصفهان، دانش‌آموزان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای هستند که با این تعداد دانش‌آموز پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم. نهضت هنرستان‌سازی در استان اصفهان آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ به ۵۰ درصد سهم هنرستان‌ها و کارودانش‌ها در استان خواهیم رسید.

وی افزود: کارگروه پرورشی نیز موارد دانش‌آموزان را حل و فصل می‌کرد که ماحصل این کارگروه‌ها در پروژه مهر، بازگشایی مدارس است. بازگشایی پیش‌دبستانی‌ها فردا انجام می‌شود، روز پنجشنبه آئین شکوفه‌ها مخصوص کلاس اول ابتدایی و سرانجام دوم مهرماه آئین بازگشایی همه مدارس برگزار می‌شود.

ثبت‌نام بیش از ۵۱۱ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی

وجیهه فاضل معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: ۹۸ درصد کلاس‌های ابتدایی تکمیل است و تعداد جزئی افراد ثبت‌نام نشده به علت نقل و انتقالات است یا این دانش‌آموزان از اتباع هستند. کتب درسی تحویل مدارس و سامانه ثبت‌نام کتاب اواخر شهریور باز است که جاماندگان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۵۱۱ هزار و ۷۴ دانش‌آموز در دوره ابتدایی، افزود: طرح سواد رسانه‌ای برای ۲۴ هزار و ۸۰۰ معلم برگزار شد و برای نیروهای جدید نیز این دوره برگزار می‌شود. شش هزار و ۱۰۷ نفر بازماندگان تحصیل هستند که دو هزار نفر آنها شناسایی و مشکل آنها حل شده است و به آموزش بازگشتند و برای حل مشکل درصد باقیمانده نیز تلاش‌های لازم انجام می‌شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 827260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟