زایش و رویش ایده‌ها در دوره آموزش عمومی است؛نه دانشگاه / آئین‌نامه‌های حمایت از دانش‌آموزان و حوزه دانش‌بنیان تدوین شده است
حجم ویدیو: 18.07M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37

یوسف نوری، ۱۷شهریورماه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره نوجوان خوارزمی که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه زایش و رویش ایده‌ها در دوره آموزش عمومی است نه دانشگاه، افزود: ما وظیفه داریم از نظر فضا بستر را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم تا در این راه کمک شوند و از اردوگاه و آزمایشگاه گرفته تا معلم و امکانات دیگر را فراهم می‌کنیم.

نوریبا اعتماد به جوانان و نوجوانان نقش اموزش و پرورش در شاخص ها وسرانه ملی تاثیر گذار خواهد بود

نوری تصریح کرد: اگر این بستر فراهم شود و پس از آن ایده‌ها به سمت تجاری‌سازی و برای حل نیاز مملکت هدایت شوند، آن زمان است که به نتیجه می‌رسیم تنها کافی است ما مسائل را به این دانش‌آموزان منتقل کنیم.

جشنواره خوارزمی2وزیر آموزش و پرورش با  تأکید بر لزوم اعتماد به جوانان و نوجوانان، گفت: در این صورت نقش آموزش و پرورش در شاخص‌ها و سرانه‌های ملی تأثیرگذار خواهد بود و در نتیجه باعث کاهش ضریب جینی به سمت صفر و کاهش نابرابری‌ها خواهد شد.

خوارزمی4وی گفت: تاکنون بیش از ۱۰ آیین‌نامه برای حمایت از دانش‌آموزان و حوزه دانش‌بنیان تدوین شده که پیگیر آن‌ها هستیم تا کمک و تسهیلاتی برای آن‌ها داشته باشد.

باید در عرصه علم و پژوهش از فرصت‌ها بیشترین استفاده را داشته باشیم

در این آیین همچنین معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، لازم است نیروها را با الگوی تربیت ۶ ساحتی و با محوریت تربیت اعتقادی پرورش داد.

کاظمیمهدی کاظمی افزود: اگر می‌خواهیم ایران قوی داشته باشیم، باید در عرصه علم و پژوهش از فرصت‌ها بیشترین استفاده را داشته باشیم؛ امروز نیز سعی کردیم فرصت مناسبی را فراهم آوریم و این جشنواره باعث شد بتوانیم ظرفیت‌های برتر علمی و پژوهشی را شناسایی کنیم.

تحقق آینده درخشان کشور در دست دانش آموزان است

کاظمی ادامه داد:رویکرد ما در این جشنواره توجه به بحث مهارت است تا توسعه مهارت دانش‌بنیان و کارآفرینی داشته باشیم، مأموریت آموزش و پرورش تربیت نیروی کارآمد است تا بتوانیم در عرصه علمی و پژوهشی نیروها را مجهز کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: امید همه ما به جوانان و نوجوانانی است که همواره در همه عرصه‌ها نقش‌آفرینی داشتند و مهم‌ترین مثال شهدای دانش‌آموز است که در جنگ تحمیلی صحنه‌های بی‌نظیری خلق کردند و امید است در این عرصه در کنار ساحت علمی بتوانیم در راستای تقویت ملی هم قدم برداریم.

وی تصریح کرد: تحقق آینده درخشان کشور در دست دانش آموزان است و ما نیز باید زمینه رشد این عزیزان را فراهم آوریم، امید است بتوانیم زمینه بهتری برای بهره‌گیری شما از دانش‌ها به صورت کاربردی را مهیا کنیم.

 

استانداری اصفهاندر ادامه این مراسم استاندار اصفهان گفت: دانش‌آموزان بدانند که با حضور در این جشنواره‌ها به افراد شاخص در مجموعه‌های خودشان تبدیل می‌شوند؛ به همین دلیل باید مراقب باشیم رشد ما رشد کاریکاتوری نباشد و یک بعدی به این توانمندی نگاه نکنیم، مراقب رشد تک بعدی و عدم جامعیت باشیم.

 سیدرضا مرتضوی،با اشاره به اینکه این جشنواره‌ها با رویکردهای مشخصی برگزار می‌شوند، افزود: یکی از اولویت‌ها نگاه کاربردی به علم، جمع کردن استعدادها و کمک کردن به بارور شدن و الگوسازی برای دانش‌آموزان است، این رویکرد، رویکرد دفعی است که نسبت به اینگونه جشنواره‌ها وجود دارد.

 

وی بیان داشت: باید در چنین جشنواره‌هایی رویکرد فرآیندی مدنظر ما باشد که اگر این رویکرد را داشته باشیم، ثمره این جشنواره‌ها برای فرهنگ و تمدن ما باقی خواهد ماند و سکویی برای تربیت کردن سرباز برای این عرصه خواهد بود.

کشوری که به علم و پژوهش توجه کند، قدرتمند است و دشمنان علیه آن نمی‌تواند کاری پیش ببرند

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهدا بهترین الگو برای ما در زندگی هستند، اظهار داشت: در بیانات مقام معظم رهبری بارها تمدن نوین اسلامی مطرح شده است و تمدن نوین اسلامی از مدارس شروع می‌شود، برگزاری جشنواره‌هایی نظیر خوارزمی منتج به اندیشمندانی برای اسلام و انقلاب می‌شوند.

ابراهیمیمحمد رضا ابراهیمی؛  افزود: کشوری که به علم و پژوهش توجه کند، قدرتمند است و دشمنان علیه آن نمی‌تواند کاری پیش ببرند، دشمنان انقلاب نیز نمی‌توانند کاری علیه ایران انجام دهند و این موضوع نه برای قدرت نظامی عالی جمهوری اسلامی، بلکه برای قدرت علمی او است.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 823670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟