دمیده شدن نفس تازه به کشاورزی با راه اندازی پایانه های صادراتی برنج، مرکبات و شیلات

به گزارش رکنا از مازندران؛ پایانه های سه گانه صادراتی در استان می تواند گشایش بازار های جهانی را به روی تولیدات مازندران موجب شود.

پایانه صادرات برنج در آمل، پایانه صادرات مرکبات و شیلات(خاویار) در جویبار طی چند سال گذشته باعث شده اند تا امید ها برای ورود پر رنگ تر محصولات تولیدی مازندران به اقصی نقاط دنیا بیشتر شود.

هر چند که علی رغم این رخداد های مبارک، بازار برنج و مرکبات مازندران چندان باب میل کشاورزان و باغداران نبوده، اما طی یکی دوسال اخیر شاهد تعاملات بیشتر تجار مازنی از طریق همین پایانه ها با کشور های هدف بوده ایم. در همین راستا بود که صادرات برنج طارم شمال طی سال قبل از طریق مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به اروپا و آمریکا  و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صورت گرفت .

حالا با تدابیر اندیشیده شده قرارداد صادرات مرکبات مازندران با چین و روسیه منعقد شده و به زودی شاهد عینی شدن این اتفاق بزرگ خواهیم بود. اتفاقی که قادر خواهد بود تا رکود و رخوت را از بازار تولیدات باغی مرکبات مثل کیوی و پرتقال پاک کند.

البته در حوزه شیلات و ماهیان خاویاری اوضاع کمی متفاوت است و طی چند سال اخیر وضعیت تولید و صادرات ماهیان خاویاری با بهره گیری از پرورش این محصول در قفس های توری داخل دریا و مرکز قره برون بهتر شده و خاویار مازندران و ایران از خطر محو شدن از یادها، رهایی یافته است.اروپا و روسیه مشتریان دائمی این تولیدات هستند.

به هر حال باید مد نظر داشت که استان مازندران بنا بر اعلام مقامات مسئول، سالانه ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۸۰ هزار تن از بهترین نوبرانه های باغات در مازندران تولید می کند که در سال های گذشته کمتر از ۱۰ درصد آن روانه بازارهای خارجی شده است.

از سوی دیگر ثبت نشدن فرایندهای تولید و شناسنامه دار نبودن باغات و صدور محصولات غیرکفی و برگشت محموله های صادراتی، فرایند تجارت این محصولات را در استان های شمالی و مازندران با خلل روبرو کرده بود.

با آن که هنوز فصل برداشت مرکبات و کیوی در شمال و مازندران آغاز نشد اما از چندماه قبل رایزنی هایی برای شناسایی بازارهای جدید صورت گرفت و چین از جمله مقصدهای صادرات نوبرانه های مازندران خواهد بود.

خلیل قلی زاده مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گستر در این باره اعتقاد دارد: در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور صادر می شود و این ناشی از آن است که در زمینه پس از تولید محصول کشاورزی سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است.

قلی زاده یادآور شد: بسیاری از محصولات کشاورزی ایران و استان دارای رتبه های برتر جهانی است اما به این که در زمینه صنعتی شدن فرآیند پس از تولید سرمایه گذاری نشد، مدیریت صادرات و تنظیم بازار دچار مشکل است.

سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز می گوید: طی دو سال گذشته با استقرار نمایندگی گمرک در این مجموعه قدم های بزرگی در راستای تسهیل در صادرات این محصول استراتژیک برداشته شده و برنج طارم ایرانی سال قبل به کانادا، روسیه ، کشورهای آسیای میانه و کشور های حوزه خلیج فارس صادر شد.

اسحاق اسلامی مدیر عامل پایانه قره برون نیز بر این اعتقاد است که با تداوم حمایت های مسئولان به زودی پایانه بزرگ صادراتی شیلات و خاویار راه اندازی خواهد شد اما هم اکنون نیز بسیاری از کشورهای دنیا مشتری تولیدات شیلاتی این پایانه هستند.

در همین حال شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه سفر به مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برنامه ریزی های انجام شده در حوزه غذایی صورت گرفته تا کیوی و مرکبات با برنامه و تقویم زمانی مشخص صادر شود و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه «سماک» اظهار داشت: در بستر این سامانه باید همه اطلاعات تولید در زمینه مرکبات و کیوی در آن ثبت نام شود.

وی با عنوان این که تمامی کشاورزان، سورتینگ داران، بسته بندی کنندگان و تاجران برای صادرات باید اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند، افزود: باید در این بستر ثبت نامه کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: کشورهای مقصد می خواهند بدانند چه اتفاقاتی در زمان تولید رخ داده و از نظر تغذیه گیاهیف آفات و بیماری ها و غیره چه فرایندهایی انجام شدده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل محصولاتی می تواند صادرات خوب داشته باشد شناسنامه دار شود و از این رو تمام باغات کیوی تا یکماه آینده در شمال شناسنامه دار می شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به راه اندازی سامانه الکترونیکی گواهی بهداشت محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح مشکل برگشت و اخطار محصولات را شاهد نخواهیم بود.

وی گفت: پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات گیاهی و کشاورزی به روسیه در سال جاری پنج برابر شود.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با عنوان این که پایانه های صادرات محصولات کشاورزی استان در توسعه تبادل کالا و صادرات محصولات کشاورزی نقش خوبی دارند، گفت: مرکبات و کیوی دو محصول اصلی استان در باغبانی هستند که لازم است در تولید آن استانداردهای سلامت محصول را رعایت کنیم.

برداشت مرکبات به زودی در مازندران آغاز می شود و پس از ضرر هنگفت سال قبل، تجار و کشاورزان درتلاش هستند تا با راهیابی محصولات به بازارهای خارجی و هدف، زیان های وارده را جبران کنند.

حسین خانی/مازندران

کدخبر: 825632 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟