تجهیزات و سامانه های پدافند هوایی ارتش کاملا بومی است

به گزارش رکنا از قم؛ امیر سرتیپ دوم جواد سلطانیان روز دوشنبه در نشست خبری چهارمین آیین گرامیداشت ۵۶۵ شهید پدافند هوایی استان قم با تشریح جایگاه و اهمیت نیروی پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، کارایی و اثربخشی پدافند هوایی ارتش در آزمون عملی محک خورد و پدافند هوایی درخششی کم‌نظیر در این عرصه از خود به نمایش گذاشت.

وی افزود: در آن زمان نیروی پدافند هوایی از اولین‌های فرماندهی و کنترل در کشور بود و تمام اعلام خطر و خبرهای حملات هوایی رژیم بعث که طی هشت سال از طریق صدا و سیما به مردم اعلام می‌شد، از سوی شبکه فرماندهی و کنترل نیروی پدافند هوایی صورت می‌گرفت.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: با اینکه تقریبا کل آسمان کشور ملتهب و آتش به اختیار بود، در دوران دفاع مقدس هیچ فرودگاهی بسته نشد و پدافند هوایی امنیت و ایمنی بیش از ۲ میلیون پرواز را در طول جنگ تحمیلی تأمین کرد.

سلطانیان با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار هواپیما در دوران جنگ تحملیلی توسط پدافند هوایی کشف و شناسایی شدند، گفت: علاوه براین تعداد ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیماهای شکاری رهگیر طرح پدافندی و سامانه سلاح‌های نیروی پدافند هوایی ارتش منهدم شدند.

وی خاطرنشان کرد: فقط در عملیات والفجر ۸، پدافند با انهدام بیش از ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث، برتری هوایی دشمن را در هم شکست به طوری که مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند، این اقدام پدافند هوایی را «دفاع معجزه‌آسا» خواندند.

وی اظهار داشت: نیروی پدافند هوایی دارای پیچیده‌ترین تجهیزات، سیستم و سلاح است و در لبه فناوری و تکنولوژی جهانی حرکت می‌کند؛ این نیرو نیروی پدافند هر ساعت بیش از ۱۶۰ پرواز، روزانه چهار هزار و ۸۰۰ پرواز و سالانه بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار را رصد می‌کند.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: نیروی پدافند هوایی با وجود تهدیدات، تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلف بیش از ۴۰ سال است که در وضعیت دفاعی و آماده‌باش به سر می‌برد و به لحاظ رشد و مقایسه در حوزه تجهیزات طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

نظری/قم

کدخبر: 817715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟