افتتاح واحد فرآوری کود مایع ماهی در بویین زهرا

به گزارش رکنا از قزوین، محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین روز چهارشنبه در سفر به بویین زهرا یک واحد فرآوری کود مایع ماهی در اراضی پاپلی این شهرستان را افتتاح کرد.

این واحد در زمینی به مساحت هفت هکتار ساخته شده و در آن با فرآوری و چرخ کردن ضایعات ماهی و مرغ، کود مایع تولید می شود که در تغذیه کشاورزی کاربرد دارد.

این واحد ظرفیت تولید ۲ میلیون لیتر انواع کود مایع در سال را دارد و با افتتاح آن برای 20 نفر شغل ایجاد شده است.

بازدید استاندار از  مزرعه تولید پسته کشت بافت، کمپوست و باغ مادری

استاندار قزوین همچنین به همراه میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری و رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از واحد کشت و صنعت کوه بنان تات سبز از توابع شهرستان بویین زهرا بازدید کرد.

استاندار قزوین افتتاح باغ پسته

در قسمتی از این واحد کشت بافت گیاهی به شیوه دانش بنیان و با استفاده از دستاوردهای تکنولوژی روز و تحقیقات علمی در سطح ملی و بین المللی صورت می گیرد و نهالهای سالم و اصیل تولید شده و به سایر کشورها صادر می شود.

در این واحد کشت بافت، پایه رویشی هیبرید آروتا به عنوان اولین پایه هیبرید اصلاح شده پسته در ایران و همچنین پایه و ارقام تجاری گردو و انار در دستور کار تولید و کشت قرار گرفته است.

بخش دیگری از این واحد کشت و صنعت شامل دو مجموعه زراعی تات سبز به وسعت 215 هکتار و پاپلی به مساحت 195 هکتار باغ پسته است که ارقام اکبری، احمد آقایی، قزوینی و فندوقی تولید می شود.

همچنین در این دو مزرعه از شیوه آبیاری قطره‌ای استفاده شده و میزان برداشت محصول در این دو مجموعه 1800 کیلوگرم پسته خشک در هر هکتار تولید می شود.

در این مجموعه کشت و صنعت، یک واحد کارخانه تولید کمپوست ارگانیک با ظرفیت سالانه ۳۵ هزار تن در سال با تکنولوژی روز اروپایی و سرمایه گذاری ۲ میلیون دلار فعالیت می کند که به عنوان بزرگترین واحد تولیدی این محصول در خاورمیانه محسوب می شود.

راه اندازی آزمایشگاه مرجع آب، خاک و گیاه با سرمایه گذاری ۳۵۰ هزار دلار، احداث کارخانه تولید کودهای مایع آلی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون لیتر در سال با فناوری روز کره جنوبی و وجود ۸۳ فارم مرغداری با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون قطعه پولت تخمگذار از دیگر ویژگی های این واحد تولیدی است.

لیلا بیگدلی/ قزوین

کدخبر: 808322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟