صربستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا است

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، مهدی بخشنده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین که با حضور مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد، اظهار داشت: قزوین یکی از پنج استان صنعتی کشور است که در ۲ سال گذشته روند صنعتی شدن آن با صنایع جدید شتاب بیشتری به خود گرفته و امروز سرمایه گذاران زیادی در صف سرمایه گذاری در استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه امروز صادرات ما بیشتر به ۲ کشور همسایه صورت می گیرد که مطلوب نیست، افزود: برای توسعه صادرات باید به دنبال بازارهای پایدار و باثبات تر باشیم.

بخشنده ادامه داد: پس از کاهش همه گیری کرونا با حرکت هایی که اتاق بازرگانی در حوزه بین المللی انجام داد، امروز شاهدیم که قیمت کالاهای تولیدی استان تا ۶۰ درصد در این بازارها افزایش یافته و حتی میزان مصرف نیز از گذشته بالاتر رفته است.

وی یادآور شد: به همین منظور، اتاق بازرگانی کشور از ۱۴ ماه پیش در حوزه شبه جزیره بالکان در جنوبی شرقی اروپا ورود جدی داشته تا جایی که هفته گذشته نیز یک هیات رسمی از صربستان وارد کشور شدند و بازدیدهایی را نیز انجام دادند در حالیکه از گذشته های دور روابط استراتژیکی مهمی را با این کشور داشته ایم.

بخشنده، صربستان را از متحدان مهم چین و روسیه دانست و افزود: مبادلات بانکی، مسایل گمرکی و فقدان بانک اطلاعاتی از ظرفیت ۲ طرف از جمله مهمترین مشکلات ما با این کشور است درحالیکه صادرات ما در حال حاضر به این کشور شامل پلاستیک، میوه، آجیل، انواع خوراکی ها، سوخت های معدنی، آهن و فولاد، مصنوعات آهنی و فولادی، شیشه و ظروف شیشه ای، ماشین آلات و لوازم مکانیکی بوده و میزان واردات ما از این کشور نیز ۵۰ میلیون یورو می باشد.

 

 

کدخبر: 805775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟