غدیر یک رسانه جهانیست

 امیرحسین ذکاء، خبرنگار و فعال رسانه از غدیر بعنوان یک رسانه جهانی یاد کرد و نوشت: از دیدگاه قرآن، حق محوری و عدالت مداری در محتوا از ویژگی‌های رسانه است، چرا که در ده‌ها آیه خداوند با عبارتی همچون (نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقّ) به این موضوع مهم تاکید داشته است.

اگر محتوا و اهداف رسانه‌ها بر مدار حق بگردد هیچ منطق و برهانی در مقابل آن یارای مقاومت نخواهد داشت؛ (قُلْ إِنّی عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبّی) بگو برهانتان را بیاورید، این سخن کسانی است که با من هستند. 

مشکل اصلی زمانی نمایان میشود که اهدافی خلاف حق و عدالت طراحی میگردد و از رسانه بعنوان تسهیل کننده وصول این اهداف، سوء استفاده میشود مانند آنچه امروز به نام جنگ نرم از آن یاد میکنیم که اگر رسانه محوریت دینی را بپذیرد از این آفات در امان خواهد ماند.

 استفاده ابزاری و سوء استفاده گری‌های رسانه‌ای با کتمان وقایع، جهت دهی به موضوعات، مبالغه یا کم اهمیت جلوه دادن و پنهان کردن واقعیت در لایه‌های خبر و غیره صورت میگیرد؛ (وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ میثاقَ الّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلیلاً فَبِئْسَ ما یَشْتَرُونَ)...

 امام باقر(ع) درباره آیه فوق میفرماید: خدا از اهل کتاب پیمان گرفت که آنچه را درباره حضرت محمد(ص) در تورات و انجیل آمده است، برای مردم بگویند و کتمان نکنند. در آیات دیگر آمده است: (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتّخِذَها هُزُوًا) و برخی از مردم سخنان بیهوده و سرگرم کننده را می‌خرند تا بی‌هیچ علمی، از راه خدا گمراه کنند و آن را به سُخره گیرند؛ این مصداق بارز یک جنگ نرم بود که این روزها مسئولین با دین‌شان دست و پنجه نرم میکنند و اما چه دینداری‌ای! تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل.

فرا رسیدن عیدغدیرخم فرصتی شد تا علاوه بر نگاه اسلامی به موضوع رسانه، به واقعه غدیرخم از منظر رسانه بنگریم.

هرچند ابعاد رسانه‌ای غدیرخم برجهانیان پوشیده نیست و باید چنین اظهار نمود که غدیرخم یک رسانه جهانیست چرا که غدیر تنها یک واقعه نیست، جریان فکری است که معنویت را با سیاست و مدیریت همراهی میکند.

غدیرخم نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است؛ جریانی که طی آن پیامبر اسلام‌(ص) مهم ترین ماموریت خود را به انجام رسانید؛ (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس) ای پیامبر! آنچه را که از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای و خداوند تو را از مردم حفظ می فرماید. 

انجام این ماموریت مساوی بود با تبلیغ رسالت؛ پیام رسالت برای نبی مکرم اسلام(ص) با ابلاغ فرمان حق با اکمال به اتمام رسید و گام‌های بعدی رسالت منوط به کار رسانه‌ای امت واگذار شد. 

طبیعتا حرکت در مسیر ولایت مداری و تحقق این هدف والا نیازمند برنامه ریزی اصولی است و در این راستا بهترین رویکرد ترویج محتوای مناسب با غدیر از معبر فضای مجازی است.

انقلاب اسلامی ایران بعنوان جلوه‌ای از تحقق آرمان پیامبر (ص) در غدیرخم با اجرایی کردن حاکمیت ولایت فقیه بعنوان استمرار امامت، کارآمدی دین را برای اداره بشر اثبات نمود.

 مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور، تأکید بر جهاد تبیین و اصلاح هندسۀ رسانه‌‌ای و فرهنگی کشور از محورهای مهمی است که از سوی حضرت‌آیت‌‌الله‌خامنه‌‌ای رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته‌اند. 

دیدار شهریورماه ۱۴۰۰ هیئت دولت با ایشان نقطه شروع این موضوعات بود. 

رهبر انقلاب در این دیدار با تأکید بر بازسازی انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای، حل معضلات این عرصه را نیازمند یک حرکت انقلابی و بنیانی دانستند. 

به همین منظور باتوجه به مباحث فوق الذکر در جهت ترویج و توسعه فرهنگ غدیر نگاه رسانه‌ای خود را به جلوه گاه غدیرخم بعنوان یک رسانه جهانی نمایان کنیم و به کمک ابزارهای ارتباطی بویژه فضای مجازی پیام‌های وسیع غدیرخم را به گوش جهانیان برسانیم.

انتهای پیام/

منابع: 

قرآن کریم

Khamenei.ir

Ensani.ir

Avaymehrmelat.ir

کدخبر: 805042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟