دستگیری سارق فیشینگ(کلاهبردار اینترنتی)در اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا دراردبیل؛ سرهنگ علی قهرمان‌طالع، رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: در پی مراجعه شاکی و اعلام اینکه وی برای سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال با سایتی آشنا شده و با توجه به تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی و همچنین دریافت مشاوره به صورت صوتی از سوی ادمین سایت، به آن‌ها اعتماد کرده و پس از سرمایه‌گذاری چندین میلیارد تومانی متاسفانه دیگر پاسخی از سوی پشتیبان سایت دریافت نکرده، خواستار تشکیل پرونده و رسیدگی به موضوع شد.

وی افزود: بلافاصله ماموران پرونده با اخذ مستندات دیجیتال از شاکی و بررسی سرنخ های اولیه و انجام تحقیقات گسترده شبانه روزی، متهم را که قصد خروج غیر قانونی از کشور را داشت، در شهرستان اردبیل شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند.

او اظهار کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی ماموران اعتراف کرد، که پس از برقراری ارتباط با افراد خارج از کشور، ادمین سایت جعلی ارز دیجیتال شده و با تبلیغات گسترده و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در شهرهای مختلف کشور به بهانه دادن سودهای کلان به صورت دلار، اقدام به جمع آوری سرمایه آنها کرده است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل بیان کرد: این مجرم با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضایی شد. 

سرهنگ قهرمان طالع هشدار داد: با توجه به تبلیغات گسترده ارزهای دیجیتال در فضای مجازی و استقبال سرمایه‌گذاران در این زمینه، شیادان سایبری با دادن وعده های وسوسه انگیز مانند دادن سود به صورت دلار و چندین برابر کردن سرمایه در مدت زمان کوتاه کاربران را فریب داده و از آنان کلاهبرداری می‌کنند، بهتر است کاربرانی که از شرایط سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال شناختی ندارند، با عقد قرارداد و همچنین احراز هویت با شرکت‌های فعال در این حوزه همکاری کنند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

به گفته وی،  لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی و سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می کنند، ادامه داد: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی @cyberpolice و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: شماره تلفن های ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۶، ۲۱۸۲۵۷۶۸ و ۲۱۸۲۵۷۴۵ از دیگر راه‌های ارتباطی با پلیس فتا استان اردبیل است.

 

کدخبر: 802638 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟