آثار مفید طرح کاداستر باید به درستی برای کشاورزان تبیین شود

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی شعبانی در نشست قرارگاه صدور اسناد مالکیت کشاورزی که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، گفت: اجرای دقیق طرح‌ کاداستر و رفع تداخلات از عوامل اصلی در صدور اسناد رسمی برای اراضی کشاورزی که تحقق آن موجب برطرف شدن مشکلات امروز کشاورزان استان خواهد شد.

وی افزود: اختلافات ملکی در اراضی کشاورزی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات کشاورزان است و وقتی در قالب طرح کاداستر نسبت به این اراضی حدنگاری دقیق صورت گیرد، بی‌شک ریشه این اختلافات خشکانده می شود و دیگر شاهد طرح دعاوی حقوقی و کیفری در مراجع قضایی نخواهیم بود.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: چنانچه زارعان و کشاورزان با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی صحیح با آثار مفید اجرای طرح کاداستر آشنا شوند، قطعاً سطح مشارکت آنها برای اجرای این طرح چند برابر شده و سرعت اجرا هم به تبع آن بیشتر می‌شود به همین خاطر تبیین فرآیند این طرح ضروری است.

شعبانی با بیان اینکه برخی کشاورزان برداشت‌های خلاف واقعی از اجرای کاداستر دارند، اظهار داشت: برخی از زارعان متصورند که در صورت سنددار شدن اراضی یا ثبت موقعیت آنها، از برخی مسایل مانند یارانه محروم خواهند شد و مکلف به پرداخت مالیات می‌شوند. لذا باید در این زمینه روشنگری صورت گیرد تا شاهد گریز افراد از اجرای طرح نباشیم.

وی در کنار تبیین این موضوع، اقدامات سلبی را نیز موثر دانست و‌ تاکید کرد: در راستای تسریع در اجرای طرح کاداستر باید ارائه برخی خدمات دولتی از جمله تسهیلات بانکی به افرادی که در اجرای این طرح همکاری لازم را ندارند، باید محرومیت و محدودیت هایی در نظر گرفته شود، تا این موضوع را امری ارادی از سوی خود تلقی نکنند.

رییس کل دادگستری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برخی محرومیت‌های حقوقی برای افراد می‌تواند عامل محرک برای تسریع در روند اجرای طرح‌های حدنگار و رفع تداخلات باشد، که اجرای آن یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و ریاست قوه قضائیه است که با توجه به اشراف ریاست‌ جمهوری بر این بخش سرعت اجرای آن در دولت سیزدهم چند برابر شده است.

 

کدخبر: 776530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟