آموزش حقوقی مشاورین املاک از ضروریات است

به گزارش خبرگزاری رکنا ازقزوین،علی فولیان در این بازدید ضمن دیدار با رئیس اتحادیه مشاورین املاک قزوین موضوعات مرتبط با ساماندهی مشاورین املاک، تقویت نظارت بر فعالیت دفاتر مشاور املاک با هدف پیشگیری از جرایم و تخلفات و کااهش ورودی پرونده به محاکم قضایی، تهیه بانک جامع اطلاعاتی از واحدهای مجوز دار و فاقد پروانه و ممنوعیت از فعالیت واحدهای بدون مجوز، نحوه اجرای قانون پیش فروش آپارتمان، بررسی فرم قراردهای تنظیمی، برگزاری دوره های آموزشی در راستای افزایش دانش حقوقی  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این مقام قضایی ضمن اشاره به رعایت الزامات قانونی در زمان صدور پروانه کسب از جمله اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از متقاضی ، از  نحوه اعطای پروانه کسب و دفاتر، مبایعه نامه ها و قراردادها و نحوه تکمیل مندرجات بازدیدکردند.

 این مسئول در این بازدید بیان کرد: مشاورین املاک وظایف و مسؤولیت های خطیری را بر عهده دارند و انتظار می رود به گونه ای عمل کنند که هم  اعتماد مردم را جلب کنند و متقابلا مردم نیز  به آنان اعتماد کنند.

وی افزود: آموزش حقوقی مشاورین املاک از ضروریات است. به همین منظور برای پیشگیری از تبعات منفی برخی اقدامات که ناشی از ناآگاهی و یا کم اطلاعی مشاورین از ماهیت موضوعات حقوقی و مبانی قانونی است با برگزاری دوره های و کلاس های آموزشی  سطح دانش و معلومات حقوقی مشاورین املاک به نحو مناسبی افزایش و ارتقاء خواهد یافت.

 فولیان با تأکید بر تقویت ساز و کارهای نظارتی و مراقبتی بر عملکرد مشاورین املاک از سوی مجمع امور صنفی و  اتحادیه مربوط گفت: بازرسان اتحادیه باید به تخلفات توسط اعضای اتحادیه صورت می گیرد توجه لازم را داشته باشند برخی از این تخلفات شامل عدم رؤیت اصل سند و مدارک هویتی متعاملین، عدم اخذ کد رهگیری، دریافت حق کمیسیون بیشتر از تعرفه قانونی، فقدان مجوز فعالیت و پروانه کسب، به کار گماردن افراد مختلف در واحد صنفی بدون مجوز ، تنظیم قرارداد صوری می باشد که بازرسان  اتحادیه به این موارد حساس باشند و در صورت مشاهده تخلف طبق مقررات قانونی برخورد نمایند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که مسئولان اتحادیه هم باید در میدان باشند، از رشد قارچ گونه مشاوران املاک در نقاط مختلف استان قزوین انتقاد کرد و افزود با وجود خلاهای قانونی در کمیسیون نظارت اصناف ، سقف مورد نیاز تعیین و بر اساس آن برنامه ریزی خواهد شد.

علی فولیان در پایان این بازدید بیان کرد: عمده پرونده های مطروحه در محاکم موضوع معاملات ملکی می باشد. متصدیان بنگاههای مشاورین املاک نقش بسزایی در تشکیل و افزایش ورودی پرونده به مراجع قضائی دارند و تا زمانی که مشاوران املاک ساماندهی نشود تخلفات در این زمینه استمرار خواهد داشت ولی با تغییر  نگرش و برخورد قاطعانه و پیشگیرانه با تخلفات مشاورین املاک که ارتباط مستقیم با حقوق عامه دارد ، شاهد کاهش میزان پرونده های ورودی در محاکم قضایی خواهیم بود.

 

کدخبر: 769716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟