شعار سال ۱۴۰۱ تولید ،دانش بنیان اشتغال آفرین

با پایان یافتن هر سال و شروعی دوباره برای ۳۶۵ روز فعالیت شبانه روزی دولت ها در تمامی دستگاه های دولتی مقام معظم رهبری سالی را با شعاری آغاز می کند که به نفع مردم باشد و بهانه ای برای خدمت بیشتر به مردم توسط دستگاه های  در خدمت مردم .

نکاتی ریز و تاثیر گذار که در صورت اجرای دقیق آن هر جامعه را به سمت پیشرفت می برد چه برسد به ایران اسلامی عزیزمان .

آری شعار یک پیش‌برنده ی رایگان و ارزان در عین حال تاثیر گذار و توسعه بخش است که اتفاقا نشانگر دانش عمیق یک رهبر و آگاهی به تمامی مسائل جامعه است .

مقام معظم رهبری در طی چند سال گذشته نکته ای را گوش زد می کند که می تواند جامعه امروز ما را حتی با وجود تحریم ها به پیش ببرد و قرار هم نیست که ایشان هم شعار دهند و هم جزییات اجرای این شعار را خود شخصا به دستگاه های دولتی ابلاغ نمایند چرا که تا امروز در فعالیت های جزیی کشور دخالتی نداشته و سعی بر آن داشته تا نمایندگان خود مردم بر امور کشور دخالت نمایند و این بزرگترین نشانه از یک رهبر عارف جامعه اسلامی است .

تولید تاکیدی است که سالهاست در هر سخنرانی از مقام معظم رهبری بیان می شود و بارها گفته شده که با تکیه بر نیروی انسانی بومی با حمایت های مادی و معنوی گام های بیشتری برداشته شود ولی تاسف بار است که تاکیدات ایشان در مواقعی آنچنان که باید حمایتی صورت نمی پذیرد .

از این مقدمه به بحث اصلی توصیه های اندیشمندانه مقام معظم رهبری می رسم که چنان شورانگیز است و نگاه عمیق ایشان به مسئله مهم توسعه دانش بروز جامعه است مسئله ای که متاسفانه در کشور یا تفکری در بین مسئولین نیست و یا اصلا انگیزه ای نیز برای اجرای تولید با دانش روز جهانی وجود نداشته و وقتی این تک جمله از زبان شخص اول جامعه دینی اسلام امروز بیان می شود فقط یک تاکید دارد اینکه چقدر ایشان به مسائل روز جهان آگاهی دارد و چقدر دلسوزی پشت این داستان وجود دارد که ما از آن یا بی خبر هستیم یا آگاهی کمی داشتیم .

بر این باور هستم که مقام معظم رهبری ضمن اینکه خویش آگاهی علمی و تسلط به مسائل دانش بنیان را دارند بلکه از مشاورین خویش نیز استفاده می کنند ،نکته ای که متاسفانه مسیولین ارشد کشور هر از گاهی نه خود توانایی اداره امور را دارند و صد البته اعتقادی به مشورت ندارند .

ولی غرور انگیز است که ولی امر مسلمین جهان امروز نکته ای را برای خط مشی قوای سه گانه انتخاب کرده که در صورت درک صحیح موضوع و عملی کردن ایده های نخبگان جامعه هم تولید راه اندازی می شود و بیشتر از آن اشتغالی ایجاد می شود که باعث توسعه کشور خواهد شد .

متاسفم از اینکه سال گذشته آنچنان که باید برای تحقق شعار سال توسط دولت ها انجام نگرفت ،شاید تغییر دولت تاثیر گذار بوده ولی چیزی که خیلی مهم است اینکه شعار سال باید اولویت باشد نه اینکه فقط روی سربرگ ها اداری نوشته شود .

در رابطه با تولید محتوای زیادی هم خوانده و هم شنیده ایم که نیاز به بحث و نوشتن نیز ضرورت ندارد ولی در رابطه با مباحث دانش بنیان کمی قلم میزنم تا بیشتر برای مان قابل لمس باشد .

اگر بخواهم تعریف ساده ای از طرف خودم برای درک بیشتر مفهوم دانش بنیان داشته باشم فقط یک جمله کوتاه بیان میکنم .

هر ساخت و خدمتی که بر اساس یک تکنولوژی یا ایده شکل بگیرد می توانیم آن تکنولوژی را دانش بنیان تلقی کنیم .

از اختراع یک خودکار گرفته تا ساخت یک خودروی هوایی ،این آسان ترین راه درک موضوع دانش بنیان بود که گفتم .

حال اینکه کشور در شرایطی به سر می برد که اقتصاد چندان موفقی ندارد ولی امید می رود که با تکیه بر سواد علمی نخبگان کشور و اعتماد مالی بخش دولتی و خصوصی کمبودهای خلق تولید ثروت را در کشور مرتفع سازیم .

عرض کردم دانش فرقی ندارد یا دانش برای بخش خدماتی باشد یا صنعتی در هر صورت استفاده از ایده های نوآور در همه بخش ها زمینه ساز تولید و اشتغال است .

مثالی ساده برای بخش گردشگری می زنم که اجرای و تامین زیر ساخت های آن عمده مشکلات جوانان دهه هفتادی و هشتادی را براحتی قابل می کند .

امروزه جوانان با تامین زیر ساخت های ارتباطی و سخت افزاری چون گوشی های هوشمند فاصله های رسیدن به خدمات حضوری را به صفر رسانده اند و ما استفاده از این ظرفیت ها را نباید نادیده بگیریم .

گوشی های هوشمندی که خدمات گردشگری را با رسم شکل و تصویر در کمترین زمان آنهم به زبان های مختلف ارائه می دهند و حتی هزینه های سفر را نیز برای کاربر کم می کند و فقط دغدغه حضور آنهم بدون استرس رسیدن به مقصد با استفاده از نقشه های آنلاین راهنمای سفر چقدر موثر بوده است .

و امروزه خرید و فروش های کالاهای اساسی کوچک و بزرگ نیز اشتغالی آسان را ایجاد کرده که دولت نیز با عنوان کسب و کارهای اینترنتی در حال واگذاری پروانه فعالیت به آنهاست .

از دیگر بخش های گردشگری کاهش هزینه های اجرایی بخش های خصوصی از خرید کاغذ و حتی استفاده از نیروهای اضافی که بار هزینه های جاری آنها را کاهش داده خود یک کمک دانش بنیان است .

این موارد گوشه ایی از کمک تفکرات دانش بنیان برای پیشرفت یک بخش بود و می شود مثالهای متنوعی از جمله حذف بلیط ،حذف جارچی گری و دلالی بخش های گردشگری ،کاهش زمان تامین خدمات گردشگری نیز عنوان کرد .

بدیهی است امروزه چه در زمینه تولید صنایع یا ارائه خدمات نقش علم و فناوری را نباید نادیده بگیریم چرا که دوران امروز دوران شکوفایی علم است و باید قدردان آینده نگری رهبر انقلاب باشیم چرا که جز در اتوماسیون های دولتی که متاسفانه نتوانسته کاغذ را از نامه های اداری حذف کند مورد تاکید ایشان بوده و از این بابت بسیار خوشحالم .

به بهانه شعار امسال دولت نیز باید چه از لحاظ زیر ساختی و چه لحاظ مالی باید طرح هایی که خیلی از جوانان ما سالها برای یادگیری آن دانش زحمت کشیده اند و صد حیف که بدلیل عدم تامین مالی یا بیخیال آن شده اند یا اینکه در حین اجرا ورشکست شده و ایده هایشان نصفه کاره رها شده با استفاده از ظرفیت های نمایندگان در مصوب نمودن کمبودهای قانونی توان تحقق صد درصدی شعار امسال باشیم .

پیشنهادی که در ساده ترین کار ممکن به ذهن می رسد اول اینکه اماکنی تامین شده و برای پیدا کردن نخبگان علمی و فکری و حتی اندیشه ای جامعه از بین همه اقشار جامعه  غربالگری شده و دستگاه های دولتی نیز یا به صورت مشارکتی با بخش خصوصی و یا دولتی ایده های هر چند کوچک را اجرایی نمایند در واقع اگر فردی با استفاده از ایده خود بتواند فقط دو نفر از هموطنان خودمان را صاحب درآمد کرده و به اشتغال آن کمک کند آن فرد موفق بوده و دولت نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.

چنانچه دولت آمارهای رسمی ناراحت کننده ای از ازدواج و ناتوانی جوانان برای اشتغال ارائه می کند نشان می دهد که عدم تامین اقتصاد فردی حتی در آمار طلاق تاثیر می گذارد و نقش توسعه فناوری نسلی که با بازیهای کامپیوتری بزرگ شده و امروز با گوشی خود معاش زندگی شان را تامین می کنند باید جز اولیت دولت باشد .

نکته ای که نمی شود براحتی از آن گذر کرد اینکه در پیدا کردن نخبگان متاسفانه دولت و نهادهای علمی چندان موفق نبوده اند و این نقش را باید به صورت پیمانکاری یا پروژه ای به دیگران که تخصص این امر را دارند واگذار کنیم .

 

بدون شک چنانچه تک تک عزیزانی که در حوزه مدیریتی حضور داشته و در دانشگاه های تدریس یا تحصیل می کنند می دانند که جامعه مدرن دنیا با استفاده از تولید فناورانه امروز دنیا را در خدمت خویش دارند نه اینکه چشم به دنیا داشته باشند .

 ما نیز با این بهانه ی متفکرانه که شخص اول جامعه اسلامی ما در شروع قرن جدید آن را مطرح نموده و تاکید داشته است قدم های محکمی برداریم و با استفاده از نیروی انسانی خوش فکر ثابت شده ای که امروز ما را در کنار کشور های اول دنیا در ساخت موشک کرده است در بقیه صنایع ماشینی نیز با تکیه بر همین جوانان حتما به قله های رفیع علمی خواهیم رسید 

چرا که تا امروز ثابت کرده ایم ما اگر بخواهیم ،می توانیم .

یادداشت/امین مولاخواه

 

کدخبر: 771964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟