گلستان مقام ششم تولید محصولات کشاورزی در کشور

مختار مهاجر در گفتگو با خبرنگار رکنا اظهار کرد: استان گلستان با دارا بودن ۴۵۰ هزار هکتار جنگل، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ و در کنار آن چهار میلیون واحد دامی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان است.

رییس جهاد کشاورزی گلستان افزود: استان گلستان مقام ششم تولید محصولات کشاورزی در کشور را دارد و در تولید ۱۵ محصل استراتژیک مقام اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه گلستان در تولید محصولات کشاورزی وضعیت پایداری دارد افزود: استان گلستان با تولید ۴۰ درصد دانه‌های روغنی کشور مقام اول تولید دانه‌های روغنی، با تولید ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ مقام دوم تولید مرغ، مقام چهارم تولید میگو و ماهی و در تولید هلو و میوه‌های سردسیری رتبه پنج کشور را داراست.

رییس جهاد کشاورزی گلستان افزود: در سال‌های گذشته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید انواع محصولات کشاورزی را در استان داشتیم ولی به دلیل خشکسالی که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بود این میزان به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت و در مجموع ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تن کاهش تولیدات کشاورزی را تجربه کردیم.

مهاجر تنوع ارقام در کشت محصولات را عاملی مهمی برای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی دانست و اضافه کرد: در شرایطی که در خشکسالی‌های ۲۰ سال گذشته تولید گندم ما از یک میلیون تن به ۳۵۰ هزار تن می‌رسید ولی به دلیل ارقام جدید که در اختیار کشاورزان قرار دادیم توانستیم در خشکسالی سال گذشته ۸۵۰ هزار تن گندم برداشت کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته علی رغم اینکه ۲۰ هزار هکتار از مزارع کلزا در گلستان به دلیل آسیب‌های ناشی از خشکسالی به بار ننشست و درو نشد، ۸۶ هزار تن کلزا در استان برداشت شد

 

کدخبر: 769500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟