کاهش ۸۰ درصدی تولید زعفران در بردسکن

به گزارش خبرنگار رکنا ، علیرضا مهمیز گفت: در ۲ سال اخیر سطح زیر کشت زعفران در این منطقه به دلیل نصب شمارشگرهای هوشمند و توزیع آب حجمی و از سویی خاموشی چاه موتورها، به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

وی با اشاره به  وجود هزار و ۵۰۰ هکتار کشتزار زعفران در بردسکن افزود: امسال به دلیل گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی، خاموشی چاه موتورهای کشاورزی و ثابت ماندن قیمت آن، ۵۰۰ هکتار از مزارع زعفران از حالت گل‌دهی خارج شد.

مهمیز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از زعفران بردسکن در منطقه کوهپایه و همچنین دشت کشت می‌شود، گفت: امسال به دلیل طولانی بودن دوره گرم که به حدود ۳۵ تا ۴۰ روز رسید، پیاز زعفران از دمای بالا آسیب دید و نتیجه آن کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تولید این محصول بود.

به گفته او در حال حاضر و در روزهای پایانی فصل برداشت زعفران، پیش‌بینی می‌شود به دلیل کاهش ۸۰ درصدی محصول، تنها چیزی حدود ۱.۵ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت:  قیمت زعفران در ماه اخیر سه برابر افزایش یافته و این در حالی است که میانگین تولید زعفران از ۳.۵ کیلوگرم در هر هکتار به یک کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: هرچند زعفران نیاز آبی کمی دارد اما به علت مشکلات به وجود آمده و ثابت ماندن قیمت این محصول در ۱۰ سال گذشته، کاشت و حتی برداشت آن برای کشاورز توجیه اقتصادی نداشته باشد.

مهمیز گفت: امسال هم که به دلیل به هم ریختن قانون وضعیت عرضه و تقاضا، عده زیادی به دنبال خرید این محصول بودند، میزان زعفران تولیدی کشاورزان کاهش یافته است.

وی گفت: با وجود کاهش سطح زیر کشت زعفران در منطقه، ۲ هزار بهره‌بردار شهرستان بردسکن در این بخش فعالند.

کدخبر: 740923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟