بیانیه پایانی دومین نشست مجمع تشکل های فرش دستباف ایران

باسمه تعالی

به گزارش رکنا از اصفهان،صیانت از فرش دستباف ایران به عنوان نماد فرهنگ ایرانی و یکی از مهمترین ستون های اشتغال کشور در حال حاضر و منابع ارزآوری در طول ادوار گذشته، بویژه در این شرایط بحرانی رسالت خطیری بر دوش مسئولین کشور و فعّالان فرش است و از آنجا که فرایند تولید تا عرضه داخلی و خارجی واحد یک زنجیره گسترده از فعّالیت های گوناگون است، حفاظت از فرش ایرانی بدون توجه کافی به هریک از حلقه های این زنجیره گسترده ممکن نیست.

با عنایت به اینکه یکی از مشخّصه های بارز و امتیازات فرش ایرانی  در بازار های بین المللی کیفیّت یکتا و ممتاز آن بوده و هست، موّاد اوّلیه به عنوان یک اصل مهم در این زمینه به شمار می رود و یکی از ارکان اساسی در رقابت های بین المللی کیفیّت مواد اولیه فرش ایرانی بوده است لذا چگونگی پشم، کرک، ابریشم، رنگزا و شیوه رنگرزی حائز اهمیّتی وصف ناپذیر است.

نظر به اینکه فرش های ابریشمین بخش قابل اعتنایی از صادرات فرش ایران را تشکیل می دهند، کیفیّت اعلای ابریشم استفاده شده در این فرش ها برای حفظ  کیفیّت و اعتبار صادرکنندگان و برندهای ایرانی اهمیّت کلیدی دارد که در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد که به اختصار به شرح ذیل به استحضار می رسد :

  1. چنانکه ذکر شد فرش نمادی از ایران است و استفاده حداکثری از مواد اولیّه ایرانی کمال مطلوب تولیدکنندگان فرش ایران است. اما در مورد ابریشم، کارخانجات ابریشم کشی داخلی در حال حاضر توان پاسخگویی کمّی و کیفی به نیاز امروز بازار را ندارند و اگرچه تمامی تولیدات آنها در فرش های گل ابریشم مصرف می شود اما امکان بافت فرش های تمام ابریشم با کیفیّت مورد نظر بازارهای بین المللی با ابریشم داخلی وجود ندارد لذا تا زمان تقویت این صنعت و تأمین ابریشم اعلا به میزان کافی، واردات ابریشم خارجی درجه یک به میزان کافی از مهمترین اقدامات برای صیانت از اعتبار فرش ایرانیست.
  2. ایجاد هرگونه مانع برای واردات ابریشم مرغوب از خارج از کشور از جمله افزایش تعرفه واردات به بهانه حمایت از تولید ابریشم داخلی، نه تنها به تقویت این صنعت با 5000 نفر اشتغال منجر نخواهد شد بلکه به هنر-صنعت فرش دستباف ایران با زنجیره اشتغال دو میلیون نفری آسیب های فراوان وارد خواهد آورد.

اما کم توجهی به این نکته بنیادین سبب شد که در بهمن ماه سال 1397 در غیبت  نمایندگان حوزه فرش دستباف به عنوان مصرف کننده اصلی، تعرفه واردات ابریشم از 15% به %26 افزایش یابد که این امر نتیجه ای جز افزایش بهای ابریشم و بالطبع افزایش قیمت فرش نداشت که اسباب کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی را فراهم آورد. پس از این اتفاق ماه ها تلاش مشترک تشکل های بخش خصوصی و مرکز ملی فرش ایران در تاریخ 26/05/1399 به مصوّبه کاهش تعرفه واردات ابریشم به 20% در مرجع تصمیم ساز یعنی کمیته ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت انجامید که شوربختانه پس از گذشت بیش از 520 روز تاکنون و علیرغم تأکید معاون اول دولت دوازدهم در اسفندماه 1399 همچنان ابلاغ نشده و این مصوّبه اساسی معلق مانده است. بر این اساس خواسته مشخص و مؤکد مجمع تشکّل های فرش ایران ابلاغ فوری این مصوّبه و کاهش تعرفه واردات ابریشم و تسهیل در ورود آن است.

در خاتمه مجمع تشکّل های فرش دستباف ایران بر اهمیّت راهبردی فرش دستباف ایران در حفظ اشتغال و امنیّت کشور و لزوم رسیدگی فوری به مصائب و مسائل این حوزه تأکید می نماید و توفیق یکایک اعضای خانواده بزرگ فرش ایران را آرزومند است.

                                      مجمع تشکل های فرش دستباف ایران

 

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 765158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟