تولید سالانه ۳۱ تُن گوشت شترمرغ در شهرستان جوین خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا از خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه  شترمرغ به بزرگترین و بلندترین پرنده مشهور است و از لحاظ مقاومت در برابر ناملایمات طبیعی و در مقابل کمبود آب و غذا به شتر شباهت دارد افزود: گوشت شترمرغ به لحاظ داشتن درصد چربی پایین، دارای ارزش غذایی بالاست. 

علی اکبر قارزی با بیان اینکه تعداد ۱۰ واحد صنعتی و سنتی پرورش شترمرغ در این شهرستان جمعا با تعداد یک‌هزار قطعه شترمرغ در  این شهرستان درحال فعالیت هستند افزود: شهرستان جوین به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، دارای ظرفیت ویژه ای جهت اشتغالزایی در بخش های مختلف کشاورزی است.

قارزی با اشاره به شعار سال  که از سوی مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین شده است گفت: بدون شک مهمترین اصل در این شعار نیز توجه به تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان نیز است و باید تمامی دستگاه ها در جهت رفع موانع تولید و گام برداشتن به سوی خودکفایی در تمامی بخش ها گام بردارند.

قارزی با اشاره به اینکه سالانه ۳۱ تن گوشت شترمرغ در این شهرستان تولید و روانه بازار می شود افزود: شترمرغ معمولا در سن ۷ الی ۸ ماهگی با وزن متوسط ۹۰ الی ۱۱۰ کیلوگرم  به مرحله کشتار میرسد که تولید خالص برای هر شترمرغ به طور میانگین ۴۰ کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: در شهرستان جوین ۱۰۰۰ قطعه شترمرغ در قالب ۱۰ واحد پرورش شترمرغ شامل ۸ واحد سنتی و ۲ واحد صنعتی در حال فعالیت هستند که موجب ایجاد اشتغال برای ۶۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است.

قارزی با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری ها افزود: شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده میتواند هم بصورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا فعالیت کنند .

قارزی تصریح کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد بطوری که بسیاری از مردم شهرستان می توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.

کدخبر: 762628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟