کاهش تولید انار در بجستان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا ، مجتبی محرابی سطح باردهی امسال درختان انار را در بجستان هزار و ۱۰۰ هکتار باغ ذکر و بیان کرد: حجم امسال محصول انار بجستان از این سطح باغ به خاطر تداوم خشکسالی، کمبود بارش و سرمازدگی به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ترویج روشهای علمی و کارشناسی در زمینه تغذیه مناسب باغهای انار، مبارزه با آفتها، ارتقای کیفیت و کمیت انار، مدیریت منابع آبی و اجرای سیستمهای نوین آبیاری، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد سردخانه اولویتهای جهادکشاورزی بجستان برای کاهش تبعات این مشکلات است که با مشارکت باغداران در حال اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: این شهرستان از جمله اصلی ترین خاستگاههای تولید انار در کشور و استان خراسان رضوی است و انار این منطقه از کیفیت و تنوع زیادی برخوردار است و انار تولیدی بجستان به دلیل شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه و  استفاده نکردن از سموم و کودهای شیمیایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

محرابی افزود: ارقام عمده انار در بجستان شامل انار بجستانی، شیشه کپ، ملس،پیش رس و خزر است و از ویژگیهای مطلوب انار بجستان طعم مناسب، ماندگاری طولانی و نرمی هسته آن است و بر این اساس محصول انار این شهرستان را می توان محصولی ارگانیک نامید.

هشت هزار و ۵۰۰ بهره‌ بردار بخش کشاورزی در گستره هشت هزار و ۸۵۹ هکتاری اراضی زراعی و باغی شهرستان بجستان فعالیت می کنند و با احتساب ۲۳۷ هزار و ۸۷۶ واحد دامی فعال درا ین گستره ، سالانه به طور متوسط افزون بر ۳۹ هزار تن انواع محصولات زراعی،باغی، دامی و آبزیان در این شهرستان تولید می شود.

ارزش ناخالص اقتصادی تولیدات کشاورزی و دامپروری بجستان سالانه افزون بر هشت هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال است که ۱.۸ درصد ارزش تولیدات استان خراسان رضوی را شامل می شود.

مهمترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان بجستان پسته، انار، زعفران،گیاهان دارویی چون نعناع و آنغوزه و نیز زیره،گندم و جو است.

کدخبر: 738205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟