مجموعه آثار فاجعه منا در قم رونمایی شد

به گزارش رکنا از قم، مدیرطرح تدوین مجموعه آثار منا در حاشیه این آیین به ایرنا گفت: در مرحله جستجو و گردآوری اطلاعات، قریب به ۵۰ عنوان کتاب، ۱۵ پایان‌نامه دانشگاهی، حدود ۵۰ مقاله و تحلیل علمی، بیش از ۴۰۰ یادداشت و مقاله درنشریات و فضای مجازی، حدود ۱۰ هزار صفحه اخبار، گزارش و گفت‌وگوهای منتشر شده در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی و ۲۰۰ گزارش تصویری از رویدادهای مرتبط با این واقعه شناسایی و گردآوری شد و در دستور کار تدوین و مجموعه‌سازی قرار گرفت، خروجی این کار، مجموعه‌ای ۱۸ جلدی در ۱۳هزار و ۵۵۰ صفحه شد.

اباذر نصر اصفهانی بیان کرد: عناوین مجلدهای این مجموعه عبارت‌اند از: جلد اول: روز شمار واقعه، جلد دوم: روایت شاهدان عینی(بازنشر روایت‌های منتشر شده در کتب، نشریات و رسانه‌های فضای مجازی)، جلد سوم تا ششم: روایت شاهدان عینی( متن مصاحبه با زائران استان‌های مختلف که در حادثه حضور داشته‌اند. این مصاحبه‌ها توسط بعثه رهبر معظم انقلاب رهبری تهیه شده‌است.)

 

وی ادامه داد: جلد هفتم شامل زندگی‌نامه‌شهدا،‌ جلد هشتم: دیدگاه‌های کارشناسان و تحلیلگران(که در قالب گفت‌وگو و مصاحبه با رسانه‌ها بیان شده‌است)،‌ جلد نهم: یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های منتشر شده در نشریات و رسانه‌ها، جلد دهم و یازدهم: دیدگاه‌ها و نظرات مقامات، مسئولین و کارگزاران نظام، جلد دوازدهم: بازتاب فاجعه در رسانه‌های خارجی، جلد سیزدهم: مقالات علمی-پژوهشی درباره فاجعه(بررسی‌های فقهی،‌ حقوقی، سیاسی،‌ اجتماعی،‌ مدیریتی و غیره) است.

 

وی افزود: جلد چهاردهم تا شانزدهم: بازنشر پایان‌نامه‌های دانشگاهی، جلد هفدهم: شامل دوبخش است: بخش اول: اشعار و دلنوشته‌ها، بخش دوم: واکنش‌ها و آثار هنرمندان،‌ جلد هجدهم: گزارش تصویری از فاجعه و رویدادهای مرتبط با آن، همچنین نسخه دیجیتال این کتاب مرجع نیز در قالب لوح فشرده تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

 

در این مراسم از پژوهشگران برتر در حوزه مسائل حج و زیارت با حضور جمعی از علمای برجسته و مسئولان ملی و استانی،‌ تجلیل به عمل آمد.

 

حادثه منا در دوم مهرماه ۱۳۹۴ شمسی، برابر با دهم ذی الحجه ۱۴۳۶ قمری و مصادف با روز عید قربان در مکه مکرمه، در خیابان ۲۰۴ از منطقه منا، اتفاق افتاد. در این حادثه که از آن به «فاجعه منا» تعبیر می‌شود، شمار بسیاری از زائران بیت الله الحرام جان باختند و تعداد زیادی هم مجروح شدند. براساس آمار سازمان حج و زیارت، تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ تَن اعلام شده‌است.

به‌منظور زنده‌نگه داشتن یاد و خاطره شهدای«فاجعه منا» و ماندگاری این رویداد در تاریخ و نیز تاکید و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «فاجعه بسیار تلخ منا به هیچ وجه نباید فراموش شود»، پژوهشکده حج و زیارت در راستای رسالت خود، در سال ۱۳۹۸ پروژه جمع آوری اسناد، مدارک و محتواهای تولید شده در ارتباط با این واقعه را در دستور کار قرار داد.

نظری / قم

کدخبر: 751963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟