شهردار قم: پژوهش‌های دانشگاه به نیازهای جامعه متصل شود

به گزارش رکنا از قم، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشستی به مناسبت هفته پژوهش با حضور در دانشگاه حضرت معصومه (س) شهر قم با مدیران، اعضای هیئت‌علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

 

شهردار قم در این دیدار ضمن بیان اهمیت توجه به علم در آموزه‌های دینی گفت: یک‌هشتم از آیات قرآن کریم در خصوص علم و تفکر نازل‌شده است و علم، تقوا و جهاد سه جایگاهی است که قرآن کریم در آن نسبت به اصل برتری افراد نسبت به یکدیگر تأکید داشته است و هر سه این مقوله‌ها باید در دانشگاه پررنگ باشد.

 

دکتر سقائیان‌نژاد جهت‌گیری دانشگاه‌ها بر مبنای تقوا و مسیر الهی را یادآور شد و با تأکید بر اینکه سررشته و غایت همه رشته‌های تحصیلی می‌بایست تبلور جلوه‌ای از خداوند متعال باشد، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که آن تقوایی که در آموزه‌های دینی وجود دارد وارد فضای دانشگاه‌ها شود تا روح تقوا در برنامه‌ریزی و تلاش‌های علمی نهاد آکادمیک نهادینه شود.

 

شهردار قم با بیان اینکه نظام آموزشی کشور از دوره ابتدایی دچار مشکل است، یادآور شد: در سیستم آموزشی کنونی کشور دانش آموزان آن‌چنان‌که باید نه برای زندگی آینده مهارت لازم را می‌گذرانند و نه برای کار در اجتماع و کارآفرینی آموزش می‌بینند.

 

وی با تأکید بر ضرورت توجه به شایستگی‌ها در مسئله علم و پژوهش ابراز داشت: هم‌اکنون بخش زیادی از پژوهش‌های بنیادین دانشگاهی از جامعه به دورافتاده است.

 

دکتر سقائیان‌نژاد بابیان اینکه اگر علم، تقوا و برنامه‌ریزی با یکدیگر توأم شود مسیر پیشرفت و توسعه کشور در ریل منطقی‌تر قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون بسیاری از بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف امور جاری می‌شود و سهم چندانی به بخش پژوهش تعلق نمی‌گیرد.

 

شهردار قم در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم تحول در ساختار آموزشی و پژوهشی کشور اظهار کرد: علت پایین بودن بهره‌وری در دانشگاه‌ها به خاطر عدم اتصال آن‌ها به جامعه است؛ نظام آموزشی باید فضاسازی لازم را برای متصل شدن دانشجویان و اساتید به جامعه باهدف حل معضلات و کاربردی شدن پژوهش‌ها و تحقیقات ایجاد کند.

نظری / قم

کدخبر: 751611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟