حجم ویدیو: 160.42M | مدت زمان ویدیو: 00:13:29

به گزارش رکنا از هرمزگان، امروز میخواهیم شما را مهمان مردمانی کنیم که کودک و پیرش عاشق و شیفته علی هستند، مردمانی که در عین سادگی دلی بزرگ دارند و با تمام مشقّت ها و سختی های روزگار، به غیر از آستان حق دست به سوی هیچ خالقی دراز نمی کنند.

مردمانی که همچنان با همان باورهای اصیل انقلاب، گذران زندگی می کنند و تنها خواسته آن ها برخورداری از امکانات اولیه برای زندگی است.

عازم یک سفر می شویم به پهنه شرقی هرمزگان و مقصد ما روستای سَگَن در بخش مرکزی بشاگرد است. روستایی که پس از وقوع سیل در دی ماه سال 98، اکنون نزدیک به سه ماه است که ساکنانش این منطقه را ترک کرده اند؛ نخستین چیزی که در هنگامه اولین ملاقات ما با این روستا خودنمایی کرد، سرسبزی نخل های سر به فلک کشیده این روستاست.

بشاگرد

پس از وقوع سیل در شهرستان های بشاگرد و جاسک در دی ماه 98، هلال احمر برای امداد رسانی به 42 خانوار سیل زده روستای سگن تعداد 21 دستگاه چادر، 110 تخته پتو، 60 بسته مواد غذایی و برخی اقلام دیگر را ارسال کرده است؛ اگرچه کمک های دیگری نیز از سایر نهادهای امدادی و خدمات رسان به این منطقه ارسال شده است.

برخلاف برخی ادعاها این روستا در بستر رودخانه جگین واقع نشده است اما وقوع سیلاب دورانتظار و ویرانگر باعث شد سیل این روستا را در بر بگیرد. روستایی که پس از سیل هم بیش از 95درصد منازل آن سالم است. اما چرا این روستا جا به جا شد؟

امیر حبیبی مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان در این خصوص می گوید: این روستا به واسطه اینکه در مجاورت رودخانه جگین بوده، تحت تأثیر سیلاب قرار می گیرد و در راستای کاهش خطرپذیری و اقدام های پیشگیرانه، این روستا به چهارکیلومتری محلی که دچار سیلاب شد، منتقل شده است.

او می افزاید: حتی پس از سیل نیز زیرساخت هایی مانند آب، برق، تلفن همراه و آب شرب و کشاورزی در محل قبلی روستا فراهم بوده اما با تصمیم شورای برنامه ریزی و توسعه استان، این روستا به مکان فعلی منتقل شده است.

 به محل جدیدی که برای اسکان روستائیان سگن بشاگرد جانمایی شده است می رویم تا از نحوه خدمات رسانی به مردم این روستا پرس و جو کنیم. دوراهی سگن جرثقیلی مشغول پیاده کردن یک تیر برق بود، جوانان روستا با همان ابزار ساده خود و به اندازه وسعشان در این کار به عواملی که مشغول برق رسانی بودند کمک می کردند. لبخند رضایت را در چهره یکایک اهالی این روستا از این اقدام می توان به سادگی فهمید.

بشاگرد

 سیم بان ها حالا پس از کاشت تیر برق، مشغول سیم کشی برای اتصال برق و تزریق امید به اهالی این روستا بودند.

هاجر عبدی مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان در خصوص پروژه برق رسانی به روستای جدید سگن، گفت: این پروژه با اعتباری  بالغ بر 19میلیارد ریال در حال انجام است و برای برق رسانی به روستای سگن، 2.3کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی، 850متر شبکه فشار ضعیف و سه دستگاه پست هوایی اجرا می شود.

او پیشرفت پروژه را 70درصد عنوان می کند و می گوید تا 10 روزآینده اهالی روستای سگن از برق پایدار در این روستا بهره مند خواهند شد.

بشاگرد

برای گفت و گو با اهالی این روستا دو تا سه کیلومتر به پیش رفتیم؛ مصطفی زال زاده یکی از اهالی این روستاست که پس از گپ و گفتی صمیمی، از او خواستم از مشکلات روستا بگوید. او می گوید سه ماه است به مکان فعلی آمده اند و مشکل اصلی این روستا آب است. مشکلی که چند نفر دیگر از اهالی نیز به آن اذعان داشتند و با مشاهده عینی محلی که آب به روستا انتقال پیدا می کرد، این گفته آنان تصدیق شد و به همین منظور با احمد شاکری قائم مقام شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ارتباط گرفتیم و از او چرایی عدم آب رسانی به روستای جدید سگن را پیگیری کردیم.

بشاگرد

شاکری می گوید: پس از مشخص شدن محل جدید اسکان روستائیان سگن و تثبیت جانمایی، شرکت آب و فاضلاب نسبت به برگزاری مناقصه حفر یک حلقه چاه اقدام کرد و کارشناسی دقیق برای انتخاب محل حفر چاه صورت گرفت اما متأسفانه به دلیل عدم استقبال پیمانکاران، این مناقصه در دو مرحله تجدید شد اما اخیرا" پیمانکار حفر چاه انتخاب شده و کمتر از یک ماه آینده عملیات حفر چاه برای آبرسانی به این روستا آغاز می شود.

او همچنین گفت: برای تأمین اعتبار احداث شبکه و مخزن آب، پیگیری های لازم از سوی آبفای هرمزگان برای تخصیص اعتبار از طریق سازمان مدیریت و شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام شده است.

آنتن دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت 3G و 4G دیگر موضوعی بود که با حضور اهالی روستا مورد رصد قرار گرفت. خدمتی که به نحو مطلوب در این منطقه به روستائیان ارائه می شد.

ابراهیم چملی پور دانش آموز پایه هفتم است که با تشویق برادرش و اهالی روستا حاضر به مصاحبه شد، از او پرسیدم پوشش اینترنت در روستا چطور است؟ او پاسخ می دهد اینترنت 4G است و برای درس خواندن در این منطقه مشکلی ندارند.

بشاگرد

فائزه قاسمی دیگر دانش آموزی بود که با معصومیتی که در برق چشمانش پیدا بود مرا به سمت خود کشاند تا از او هم سوال کنم، خوشبختانه از پوشش اینترنت راضی بود اما گفت اگر دکل تلفن همراه از روستای قبلی به محل فعلی جابجا شود، سرعت اینترنت بهتر هم می شود. 

البته با پیگیری بعدی ما از طریق شرکت مخابرات هرمزگان، قرار است دکل تلفن همراه به زودی به منطقه فعلی منتقل شود.

تأمین مسکن خانوارها از دیگر موضوعاتی بود که در گفت و گو با اهالی روستا آن را پیگیری کردیم. بنا به گفته ساکنان روستای جدید سگن، مبلغ 25میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای هر خانوار واریز شده است و 450مترمربع زمین نیز برای ساخت منازل به آنان واگذار شده است.

میرانی کارشناس فنی مطالعات عمران روستایی بنیاد مسکن هرمزگان می گوید: در راستای دستور العمل وزیر محترم کشور، طرح جا به جایی روستای سگن در دستور کار قرار گرفت و بر همین مبنا در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 99 این موضوع تصویب و طرح تفکیکی روستا توسط بنیاد مسکن ارائه و اراضی روستا قطعه بندی و واگذار شد.

او می افزاید: وام بلاعوض به مبلغ 25میلیون تومان، وام بازسازی به مبلغ 40میلیون تومان و وام معیشتی به مبلغ 15 میلیون تومان به روستائیان منطقه سیل زده سگن و برخی مناطق دیگر تعلق گرفت.

میرانی همچنین گفت: برای تسریع در روند ساخت و ساز منازل در روستای جدید سگن، برای همه متقاضیان در بنیاد مسکن پرونده تشکیل شده و به بانک معرفی شده‌اند و اهالی این روستا باید برای انعقاد قرارداد به بانک مراجعه کنند که پیمانکار بتواند ساخت مسکن در این روستا را آغاز کند.

راه ارتباطی یکی دیگر از عوامل مهم در راستای توسعه این روستاست که محمدمهدی رضایی معاون فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان در این باره گفت: بازگشایی مسیر روستای سگن در قالب مسیر سردشت - آخران، موسوم به راه زیر کوه، در سنوات گذشته انجام شده و با پیگیری هایی که در سطح استان صورت گرفته است، اعتبار خوبی برای تکمیل این مسیر در نظر گرفته شده و کار زیرسازی و احداث ابنیه فنی این مسیر به مناقصه رفته و امیدواریم تا پایان سال، آسفالت مسیر سردشت تا روستای سگن را اجرا کنیم.

بنا به گفته امیر حبیبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان، بیش از 20میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های اولیه مانند آب، برق و راه در این منطقه مورد نیاز است.

بازدید استاندار از مناطق سیل زده بشاگرد4
بازدید استاندار هرمزگان و وزیر راه و شهرسازی از روستاهای سیل زده بشاگرد - دی ماه 98

انتهای پیام/خاشعی

کدخبر: 685632 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟