بازگشت مرد تنها به دل جنگل

پر سودترین ورسیون تارزان در بازه زمانی فوق، یک نسخه کارتونی بوده که در سال ۱۹۹۹ اکران شد و نامش همان «تارزان» و محصول شرکت معتبر و قدیمی والت دیسنی بود، جدی ترین و دراماتیک ترین نسخه نیز فیلم ی بود که هیو هادسون در سال ۱۹۸۴ با نام «گری استوک: افسانه تارزان، ارباب میمون ها» عرضه کرد و ایفای رل تارزان در آن با کریستوفر لمبرت بود. لقب مسخره ترین و غیرمعتبرترین ورسیون نیز در مدت زمان فوق به فیلم «تارزان، مرد هیولایی» می رسد که در سال ۱۹۸۱ به نمایش در آمد و آن را جان درک کارگردانی کرد و بنظر می رسید که در آن بیشتر حواس اش متمرکز بر کاراکتری است که ایفای رل آن با بو درک همسر خود وی بود و در نتیجه تارزان را کمی تا قسمتی فراموش کرده بود!
در دوران لنگیدن فیلم های دنباله ای
اما افسانه تارزان به رغم برخی ورسیون های بد از این قبیل جزو تار و پود سینما است و این هنر از آن رهایی ندارد همان طور که مثلا از جیمز باند و چهره های کمیک استریپی و برخی قهرمانان اساطیری دیگر مثل هرکول و یا نمادهای ویرانی همچون کینگ کنگ و گودزیلا دوری نجسته است و آنها را به چهره های ماندگار خود تبدیل کرده است. این در حالی است که نسخه های جدید و قسمت های دنباله ای تعدادی از فرانچیزهای سینمایی طی سالهای اخیر انگیزه و توفیق فیلم های اصلی و قسمت نخست فرانچیزها را کسب نکرده اند و قسمت دوم «روز استقلال» فیلم بسیار موفق سال ۱۹۹۶ کمپانی های فاکس و سنتروپولیس جدیدترین نمونه آن است که به تازگی عرضه شده و به رغم فروش ۳۶۵ میلیون دلاری اش در سطح جهان به سبب هزینه نجومی ۱۶۵ میلیون دلاری ساختش و به ویژه فروش ۸۱۷ میلیون دلاری فیلم نخست یک شکست نسبی تجاری به شمار آمده است. محصولات اخیر برادران وارنر هم که نوعی سرمایه گذاری روی کارهای سابق شان بوده و ساخته شدن یک فیلم سینمایی از روی سریال تلویزیونی «مردی از انکل» و ساخت نسخه جدیدی از «پیترپن» را موجب شده، جواب نداده و حتی ارائه اولین فیلم مشترک کاراکترهای افسانه ای کمیک بوکی بت من و سوپرمن نیز با وجود فروش ۸۷۲ میلیون دلاری اش با احتساب بودجه ساخت ۲۵۰ میلیون دلاری اش به حدود و ثغوری نرسیده که همین کمپانی (وارنر) مدنظر داشته است.
یکی از بهترین ها
با این اوصاف جای حیرت و تشکر دارد که نسخه جدید تارزان به نام «افسانه تارزان» یکی از قدیمی ترین فرانچیزهای سینمایی نه تنها بر خلاف نسخه هایی که نام شان آمد فیلم بدی نیست، بلکه یک کار بالنسبه خوب هم به شمار می آید و سعی شده با تزریق نکاتی تازه به متن داستان، یک تکرار صرف بنظر نرسد. در این راه به استثمار کشور آفریقایی کنگو توسط «لئوپولد دوم» پادشاه سابق بلژیک طی دهه ۱۸۸۰ و سهمی که تارزان در تقابل با این قضیه دارد، اشاره شده و با کارگردانی دیوید ییتس فیلمی به اکران در آمده که از بهترین نسخه های تازه تارزان در دهه های اخیر به شمار می آید.
زمانی مناسب برای بازگشت
البته باید اعتراف کرد که بعد از اکران نسخه سال ۱۹۸۴ تارزان با نام کامل «گری استوک: افسانه تارزان» با بازی کریستوفر لمبرت در رل اصلی هیچ فیلم بزرگ و قابل ذکر دیگری پیرامون این قهرمان تنها و همه فن حریف جنگل ها و بزرگ شده در میان حیوانات ساخته و عرضه نشده بود و مردی که ابتدا توسط جانی ویسمولر افسانه ای و سپس لکس بارکر و گوردون اسکات طی دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ در فیلم های سینمایی به تصویر کشیده شد، سالها بود که در محاق فرو رفته و بازسازی افسانه ها و تنهایی های ماجراساز وی از دستور کار استودیوها خارج شده بود. دوران بازی دنی میلر، جاک ماهونی و مایک هنری در رل تارزان نیز همسو با دوره نزول و فراموش شدن تدریجی وی طی دهه ۱۹۶۰ بود و وقتی ران ایلای در قالب تارزان فرو رفت، ابتدای دهه ۱۹۷۰ و به واقع زمانی بود که می خواستند این قهرمان آرمانخواه حیات وحش را از مدیوم سینما به تلویزیون بکشانند زیرا می دانستند که او با توجه به روحیات حاکم بر جوامع جدید غربی دیگر در سینما چندان نمی فروشد و باید عرصه های دیگری را برای او جستجو کرد. با این وجود فیلم تازه تارزان که طی ۶ هفته اکرانش در آمریکای شمالی ۱۳۰ میلیون دلار و در سایر قاره ها و کشورها مجموعاً ۲۲۴ میلیون دلار سودسازی کرده، به این معناست که سازندگان این فرانچیز بسیار دیرپا که اولین محصولات آن به ۸ فیلم دوران صامت سینما و عرضه شده در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۹ بر می گردد و اولین ایفا کننده رل آن گوردون گریفیت در فیلمی به نام «تارزان هیولاها» محصول ۱۹۱۸ بوده، یک بار دیگر قابل نشستن بر پرده های نقره ای و به تبع آن قابل سودجویی های اقتصادی است.
حذف نکات جنبی
دیوید ییتس کارگردان این ماجراجویی جدید تارزان همانی است که تمامی ۴ فیلم آخر از سری فیلم های فانتزی و ۸ گانه هری پاتر را ساخت و فیلم جدید و در نوبت اکران «هیولاهای فوق العاده و کجا آنها را پیدا کنیم» نیز که یک داستان دیگر برخاسته از این نوجوان دوستدار سحر و جادو است، از ساخته های او به شمار می رود. ییتس و فیلمنامه نویسان او که ادام کوزاد و کریگ بروور بوده اند، با پرهیز از عیب های چشمگیری که نسخه سال ۱۹۸۱ تارزان با نام بارها تکرار شده «تارزان، مرد هیولایی» با کارگردانی جان درک داشت. هر گونه نکات جنبی مضر و حتی مثبت و جالب را از مسیر داستان خود حذف کرده اند و روی ماجرایی تمرکز کرده اند که یک رویکرد سیاسی را نیز به مجموعه خصلت ها و عادات ایده ال گرایانه تارزان می افزاید. داستان این فیلم درباره برخورد اجباری تارزان با لئوپولد دوم حکمروای بلژیک طی ایام حضور استثماری اش در کنگو، این کشور بالنسبه پر امکانات واقع در مرکز آفریقا در اواخر قرن نوزدهم است. این فیلم در نقاط اوج خود همانی است که سازندگان فیلم «برادران وارنر و کمپانی جری وینتراب) می خواسته اند و آن ماجرا سازی جذاب و جدید از طریق قهرمانان کلاسیک و قدیمی افسانه ای است و در سایر دقایق نیز آماده سازی مقدمات رویارویی تارزان با این پادشان بدکردار و وابستگان خبیث وی به سرکردگی لئون رام حساب می آید.
وام گذاری دشمن قدیمی
تارزان جدید (با بازی الکساندر اسکارزگارد) همراه با همسر معروفش جین (مارگوت رابی) چند سالی است که از جنگل رها شده و تحت نام آبا و اجدادی اش یعنی لردگری استوک در انگلیس و به صورت یک انسان شهری کت و شلوار پوش مشغول زندگی و تجارت است. تا این که روزی به دعوت لئون رام دستیار اول لئوپولد دوم و البته به تشویق یک سیاستمدار سیاهپوست آمریکایی به نام جورج واشینگتن ویلیامز (با بازی ساموئل ال جکسون) به کنگو باز می گردد تا ببیند زندگی در جنگل های محبوبش و در خاستگاه قدیمی او چگونه می گذرد و در چند سالی که نبوده چه اتفاقاتی روی داده و تازه آنجا می فهمد که این یک دام گذاری از سوی لئون رام برای واگذاری تارزان به دست یک دشمن قدیمی اش (با بازی ژیمون هونسو) و صرف کردن پول کلان حاصل از این واگذاری در جهت تثبیت حکومت زیاده خواهانه لئوپولد دوم بوده است. به این ترتیب تارزان بعد از چند سال کت و شلوار پوشی و در آوردن ادای مردم شهری، مجبور است دوباره خشونت پیشه کند و قدرت فراوانش را به کار گیرد و به واقع دوباره «تارزان» شود و بر سر رام و لئوپولد بکوبد و یک بار دیگر خیر را بر شر پیروز کند و این تشکیل دهنده رویدادهای بعدی فیلم تا نقطه پایانی آن است. فیلمی که تارزان را یک بار دیگر به بطن حوادث بر می گرداند و چهره ای مدرن تر در عصر اینترنت و فضا و یوتیوپ به وی می بخشد!
مشخصات فیلم
عنوان: تارزان
محصول: کمپانی های جری وین تراب، ریچ لودویگ و برادران وارنر
تهیه کنندگان: دیوید بارون، سوزان الیکنز و نیکولاس کوردا
سناریست ها: آدام کوزاد و کریگ بروور
کارگردان: دیوید ییتس
مدیر فیلمبرداری: هنری براهام
تدوینگر: مارک دی
طراح صحنه: استوارت کریگ
موسیقی متن: روپرت گرگسون ویلیامز
طول مدت: ۱۱۰ دقیقه
بازیگران: الکساندر اسکارز گارد، ساموئل ال جکسون، مارگوت رابی، ژیمون هونسو، جیم برودبنت، کریستوف والتز، بن چاپلین، سایمون راسل بیل و یول ماسیتینگ.
وصال روحانی برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 191491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟