هزینه زندگی در آلمان

به گزارش رکنا ، آمار بیکاری در آلمان زیر 5% است این به معنای وجود فرصت های شغلی زیاد هم برای دانشجویان و هم برای فارغ التحضیلان است. در واقع پرداخت هزینه های زندگی در آلمان بر خلاف کشورهایی چون ترکیه با آمار بیکاری در حدود 14% یا ایتالیا با 9.9%، بسیار ساده تر است.

ارزانترین شهرهای آلمان برای زندگی کدام شهر است؟

هزینه مسکن در آلمان چقدر است؟

مزایا و معایب زندگی در آلمان چیست؟

هزینه درمان در آلمان چقدر است؟

با کار کردن میتوان هزینه های زندگی را پوشش داد؟

در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر علم مهاجرتی خود به ارائه اطلاعاتی در خصوص زندگی در آلمان و هزینه های آن پرداخته اند که امید است مطالعه آن مفید باشد.

شرایط زندگی در آلمان

آلمان (کشور قانون مدار و سرد اروپا) پرجمعیت ترین کشور اروپایی با 82 میلیون جمعیت و یکی از مقاصد جهانگردان و مسافران در دنیاست. این کشور هفتمین کشور توریست پذیر دنیا محسوب میشود. این کشور از 16 ایالت تشکیل شده است که معروفترین آنها برلین و هامبورگ و برمن میباشد. بیشترین مرز کشوری را در اروپا آلمان دارد که با معتبرترین کشورهای اروپا نیز همسایه میباشد. همسایه های مرزی آلمان فرانسه، دانمارک، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، هلند، جمهوری چک، لهستان، بلژیک میباشند.

هزینه زندگی در آلمان و مقایسه شهرها

این یک واقعیت است که هزینه زندگی در یک شهر کوچکی مثل لایپزیگ در مقایسه با شهرهای بزرگی مثل برلین و هامبورگ خیلی ارزان می باشد اما نکته ای که نباید از نظر دور کرد، مزیتی است که شهرهای بزرگ با آپشن های امکاناتی متعدد در اختیار افراد قرار می دهند. در حال حاضر اکثر دانشگاه ها در آلمان رایگان می باشند اما یک چیزی هم با عنوان “Semesterbeitrage” وجود دارد که به عنوان اعانه نیمسالانه یاد می شود و برای همه دانشجویان اجباری است و این اعانه از 250€ (یورو) به بالا بسته به دانشگاه متغیر است.

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان

ایالت بایرن و شهر مونیخ که گرانترنین شهر آلمان میباشد در این زمینه اصلا توصیه نمیشود. اما از لحاظ آماری بیشترین ایرانی در آلمان در شهرهای فرانکفورت و هامبورگ و دوسلدورف و لایپزیگ زندگی میکنند. از میان 20 شهر برتر دنیا که در سال 2020 انتخاب شد سه شهر مهم از کشور آلمان بودند که نشان از استاندادرهای بالای زندگی در این کشور دارد. این شهرها عبارتند از:

برلین

هامبورگ

اشتوتگارت

میزان هزینه زندگی در آلمان در سال 2020

در آلمان، هزینه زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملا منطقی است. در کل برای پوشش مخارج زندگی در این کشور در سال 2020 ماهیانه در حدود 720€ (یورو) تمکن مالی نیاز است. هزینه های مربوط به غذا، اجاره بها، قبض های خدمات شهری، لباس ها و تفریح اساسا همسو و هماهنگ با هزینه متوسط در اتحادیه اروپایی است. فقط یادآوری می شود که اجاره ماهیانه در آلمان گران ترین هزینه مربوط به هزینه زندگی در این کشور محسوب می گردد. اما در مجموع با توجه به رایگان بودن نظام تحصیلی در آلمان هزینه تحصیل و زندگی در آلمان بسیار کمتر و معقول تر از سایر کشورها می باشد.

مزایا و معایب زندگی در آلمان

مزایای زندگی در آلمان:

بهترین سیستم حمل و نقل جاده ای در اروپا و ارزان در برخی شهرها

تحصیل رایگان در آلمان برای همه

نظام درمانی ارزان قیمت و با بهترین امکانات

صدور ویزای کار برای افراد خارجی

همسایگی کشورهای معتبر اروپا

معایب زندگی در آلمان:

سختی پیدا کردن شغل در برخی شهرهای آلمان

هزینه بر بودن خواندن زبان آلمانی در آلمان

هزینه سنگین اجاره منزل در برخی شهرها

هزینه تحصیل در آلمان

هر چند که برخی از دانشگاه های آلمان برای دانشجویان خارجی مجددا سیستم شهریه ها را برقرار کرده اند، اما اکثر دانشگاه های این کشور آموزش عالی رایگان را ارایه می دهند. تنها پرداختی که فرد به عنوان دانشجوی خارجی لازم است مدنظر قرار دهد، اعانه نیمسال می باشد. اعانه نیمسال چیست؟ یک مبلغ ثابتی که شما در قبال خدمات دانشگاهی خاص مثل ایاب و ذهاب با اتوبوس، کمک هزینه اداری، امکانات ورزشی و غیره پرداخت می شود و این هزینه برای همه دانشجویان در حال تحصیل در آلمان اجباری است.

همانطوری که در مباحث فوق نیز بیان شد، درست است که تحصیل رایگان در آلمان بار مالی اصلی را از دوش فرد بر می دارد، اما همچنان هزینه زندگی بر عهده وی است. اگر فردی این کشور را به عنوان مقصد نهایی تحصیلی مدنظر قرار داده، پس بهتر است که برای هزینه زندگی هم برنامه ریزی صحیحی داشته باشد.

هزینه درمان در آلمان

هزینه های درمان در آلمان شامل موارد زیر می شود:

پارامتر میزان هزینه (یورو)
ویزیت پزشک عمومی در آلمان به صورت آزاد 50€
هزینه آزمایشگاه های پاراکیلینیکی در آلمان 80€ تا 250€
هزینه ویزیت یک پزشک فوق تخصص در آلمان 250€
جراحی های اصلی و آزاد و شروع درمان برخی سرطانها در آلمان 18000€

چنانچه فردی در آلمان کارت شهروندی داشته باشد و تحت پوشش بیمه باشد این هزینه ها در آلمان فقط به میزان 10% میشود.

هزینه زندگی و درآمد در آلمان

انتخاب محل ایده آل برای زندگی می تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در هزینه گردد. در کل، جنوب آلمان گرانترین ناحیه برای سکونت می باشد. دو شهر بزرگ در بخش آلمان جنوبی، یعنی مونیخ و اشتوتگارت، از گرانترین شهرهای این کشور قلمداد می شوند. در مقابل زندگی در شمال این کشور که برلین هم بخشی از آن است، مقرون به صرفه می باشند و در این بین لایپزیگ در شرق آلمان از ارزانترین شهرها برای سکونت محسوب می شود. میزان حقوق فرد در آلمان بستگی به شغل متقاضی دارد. اما به صورت میانگین در آمد در آلمان برای یک کارمند معمولی و یا یک مهندس جوان و یا یک مدیر نو پا حدود 3500€ (یورو) در ماه خواهد بود. تمامی هزینه های جدولهای زیر به یورو میباشد.

پارامتر مونیخ برلین هامبورگ فرانکفورت
اجاره بهای منزل 940€ 795€ 840€ 860€
نان سفید (500 گرمی) 1.431€ 1.27-3€ 1.27€ 1.29€
غذای رستوران 12.25€ 8.00€ 10€ 12€
شیر (1liter) 0.84€ 0.79€ 0.71€ 0.77€
(12) تخم مرغ 1.71€ 1.77€ 1.78€ 1.61€
(1kg, سفید) برنج 2.14€ 1.79€ 2.15€ 1.97€
رب گوجه (1kg) 2.82€ 2.62€ 2.61€ 2.64€
سیب زمینی (1kg) 1.00€ 1.32€ 1.04€ 1.29€
1km تاکسی 1.90€ 2.00€ 2.00€ 2.00€

از بین همه هزینه های زندگی در آلمان 2020 نیز هزینه اجاره آپارتمان بیشترین بخش از بودجه مالی مهاجران خارجی را تشکیل می دهد. در رده بعدی نیز آیتم خرید از بازار قرار می گیرد که در نمودار زیر می توان با توزیع این هزینه ها در آلمان آشنا شد:

ارزانترین شهرهای آلمان برای زندگی

اجاره آپارتمان در شهرهای آلمان شامل موارد زیر میشود:

  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر لایپزیگ 510€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 370€ (یورو) میباشد.
  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر بوخوم 380€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 320€ (یورو) میباشد.
  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر شهر کیل 540€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 430€ (یورو) میباشد.
  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر سیگن 320€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 280€ (یورو) میباشد.
  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر جنا 450€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 280€ (یورو) میباشد.
  • اجاره آپارتمان در مرکز شهر برمن 550€ (یورو) و اجاره آپارتمان در خارج از شهر 460€ (یورو) میباشد.

اجاره بها بخشی از هزینه زندگی در آلمان

اولین و بزرگترین دغدغه هر دانشجوی خارجی در آلمان یافتن مکانی با اجاره بهای مناسب است. عنوان کردن یک شهر خاص به عنوان مکانی گران برای زندگی عمدتا به خاطر هزینه های اجاره بها میباشد که برعهده دانشجو است. اجاره منزل در محدوده مراکز شهری آلمان خیلی گران است. در رابطه با اجاره بها در این کشور نیز همانطوریکه جدول فوق هم گویای آن بود، شهرهایی مثل مونیخ، هامبورگ، کولن و فرانکفورت گرانترین نواحی و در مقابل شهرهایی مثل لایپزیگ یا کارلسروهه جزو ارزانترین نواحی از نظر اجاره منزل مطرح می باشند. جدول زیر متوسط اجاره بهای ماهانه را در برخی شهرهای آلمان، شامل بزرگترین شهرها نشان میدهد:

شهر میانگین اجاره بهای ماهانه به یورو شهر میانگین اجاره بهای ماهانه به یورو
آخن 534.65€ دوسلدروف 672.22€
آیسبورگ 613.57€ فرانکفورت 868.91€
برلین 795.90€ هامبورگ 838.94€
بوخوم 406.67€ هانوفر 591€
بن 653.75€ انگلشتات 708.33€
برمن 560.00€ لایپزیگ 490.80€
کولن 727.14€ ماینز 668.00€
دورتموند 460.00€ مونیخ 1094.30€
درسدن 533.33€ پادربورن 512.50€

اسن

 

451.83€ اشتوتگارت 846.43€

هزینه غذا و خوراک در آلمان

هزینه خورد و خوراک اصلی و نوشیدنی ها در آلمان به هیچ وجه بالا نیست. در جدول زیر، متوسط هزینه برخی از این اقلام فهرست وار جهت مقایسه شده اند:

اقلام مصرفی هزینه
(500g) – نان سفید 1.24€
(1 liter) –شیر 0.71€
(12) – تخم مرغ 1.64€
(1kg, white) – برنج 2.03€
(1kg) – سییب زمینی 1.06€
(1kg) – پیاز 1.09€
(1kg) مرغ 7.53€
(1kg) –گوشت گوساله 11.65€
(1kg) – سیب 2.22€
(1kg) – موز 1.58€

نکاتی جالب از آلمان

وسعت برلین 9 برابر پاریس است و تعداد پل‌ های این شهر بیشتر از ونیز است. زمانی که در جام جهانی 2014 بزریل، آلمان قهرمان شد اولین باری بود که این کشور به‌عنوان کشوری متحد این جام را برنده شده بود. در دوره‌ های قبلی که آلمان 3 بار قهرمان شد که با نام آلمان غربی در این رقابت‌ ها شرکت کرده بود. برق حدود یک سوم آلمان از انرژی‌ های تجدید پذیر تولید می‌ شود.

نوادگان همسر «نازی یوزف گویلز» امروزه ثروتمندترین خانواده‌ در آلمان هستند. انجام سلام نظامی نازی در آلمان یک جرم جنایی محسوب می‌شود و تا 3 سال مجازات زندان دارد. حدود 5500 بمب عمل نشده‌ جنگ جهانی دوم کشف و خنثی شد، یعنی به‌ ازای هر 15 روز یک بمب کشف شده است. آلمان و ژاپن کمترین آمار تولد را در جهان دارند. جمعیت آلمان رو به کاهش است. جمعیت این کشور در دهه‌ گذشته حدود دو میلیون نفر کاهش یافته است.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

کشور آلمان همچنان پناهنده میپذیرد و با اینکه تعداد کمتری را مورد پذیرش قرار میدهد اما همچنان هستند برخی افراد که پرونده پناهندگی انها پذیرفته میشود. به صورت کلی توصیه میشود از این طریق کسی به آلمان نرود، چرا که خدمات شهری و کمپ های آلمان در این زمینه بسیار ضعیف میباشد و تعداد پناه جویان بسیار کار را سخت کرده است. در حال حاضر بهترین نوع ویزای آلمان ویزای کار آلمان می باشد. این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و نگاشته شده است و موضوع هزینه زندگی در آلمان و شرایط این کشور طی آن بررسی گشته که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالات متداول در خصوص هزینه زندگی در آلمان

برای اطلاع از هزینه زندگی در آلمان در سال 2020 پاسخ پرسش های زیر را بررسی نمایید:

هزینه زندگی در کدام ایالت آلمان ارزان می باشد؟ هزینه زندگی در شهری به نام لایپزیگ نسبت به برلین و هامبورگ بسیار ارزان تر می باشد اما به صورت قطعی شهرهای مانند هامبورگ و برلین و دیگر شهرهای بزرگ دارای امکانات بالاتری هستند.

بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانی ها کدام است؟ شهرهایی مانند مونیخ و بایرن از جمله گران ترین شهرها می باشند اما طبق آمار، جمعیت ایرانی ها در شهرهای فرانکفورت، هامبورگ، دوسلدورف و لایپزیگ بیشتر است.

کدام شهرهای آلمان از نظر استاندارد دارای بالاترین ها هستند؟ در میان 20 شهر برتر دنیا طبق استاندارد زندگی سال 2020 شهرهای برلین، هامبورگ و اشتوتگارت دارای بالاترین استاندارد هستند.

مخارج زندگی در آلمان چقدر می باشد؟ هزینه های زندگی در کشور آلمان به صورت ماهانه بین 800€ تا 1000€ (یورو) میباشد که در سال به 8640$ تا 12000$ (دلار) میرسد که شامل اجاره مسکن و خوراک است.

مزایای زندگی در آلمان چیست؟ از مهم ترین مزایا میتوان سیستم پیشرفته حمل و نقل، تحصیل رایگان، اقتصاد قوی، نظام درمانی ارزان قیمت و کم ریسک بودن ویزا برای ایرانی ها را مثال زد.

 

 

کدخبر: 627636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟