بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند/ کسی به خاطر انتقاد رد صلاحیت نمی‌شود

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز (یک‌شنبه،۲۴دی) با بیان اینکه هفت طرح و لایحه مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت، گفت: برنامه هفتم احکام متعددی داشت و این لایحه نسبت به ادوار گذشته بیشتر بود.‌ جلسات متعددی برای بررسی این لایحه در سه نوبت این لایحه داشتیم.

وی افزود: نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در این لایحه به برخی از احکام ایراداتی وارد شده است. دربند الف ماده ۱۵ نسبت به برخی تبصره ها ابهام وارد شد. نسبت به مولد سازی احکامی وجود داشت نسبت به اجزای آن ایراداتی گرفته شد.

وی ادامه داد: در فصل ششم ایرادی وارد نبود. در فصل هشتم که درباره فهرست محصولات کشاورزی توسط وزارت‌خانه مشخص شود یا وزیر ابهامی وجود داشت ماده ۳۹ نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

طحان نظیف اظهار کرد: در فصل نهم حکمی در مورد ناترازی گاز پیش بینی شده بود مورد تایید قرار گرفت. همچنین در بند ب ماده ۴۶ خل ناترازی اصل حکم ایرادی نبود اما در جزییات ابهامی وجود داشت.

تنبیه بانک ها که به وظایف خود در پرداخت تسهیلات عمل نکنند

وی افزود: در خصوص لغو معافیت مالیاتی صنایع نفتی خام و نیمه ختم هم مورد تایید قرار گرفت. همچنین در خصوص تسهیل تغییر کاربری زمین های  زراعی به مسکونی ابهاماتی وجود داشت. احکامی که درباره تنبیه بانک ها که به وظایف خود در پرداخت تسهیلات عمل نکنند مورد تایید شورای نگهبان  مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: همچنین در فصل ۲۳بحث صدور اسناد مالکیت مورد تایید قرار گرفت. در فصل ۲۴ در ماده ۱۱۳ نسبت به اصل حکم مشکلی نبود اما در جزییات ایراداتی وجود داشت. حکم صدور برخط سند  انحصار وراثت تایید شد.

ابهامات درباره لایحه  عفاف و حجاب باقی مانده است

وی افزود: درخصوص لایحه تسهیل پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان  تایید شد. درباره طرح سوت زنی هم مغاییر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. درباره اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای در نوبت رسیدگی قرار داد.  همچنین در مورد لایحه  عفاف و حجاب در مرحله اول اشکالاتی وارد بود و مجلس اصلاحاتی را انجام داده اما ابهاماتی باقی  مانده است. مصوبه را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را ان‌شاءالله دریافت کنند

طحان نظیف درخصوص موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد:‌ حکم برنامه هفتم درخصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ترتیباتی که در این قانون پیش‌بینی‌شده، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال یعنی تا پایان سال سوم، بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را ان‌شاءالله دریافت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه کاهش خدمات سربازی اظهارکرد: مصوبه مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی ایراداتی داشت و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور موافقت کرد.

وی افزود: در این مدت جلسات متعددی با وزارت کشور در خصوص انتخابات الکترونیک داشتیم که این جلسات در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی برگزار شد که بعضی از جلسات در صحن هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار شد.

طحان نظیف تاکید کرد: تاکید ما بر رعایت قانون و پاسداری از رأی و اراده مردم در این مدت بوده‌ است. وزارت کشور پیشنهاداتی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی از حوزه‌ها داشتند که باید عرض کنم در جلسه اخیر شورای نگهبان این موضوع مطرح شد و شورای نگهبان در جلسه اخیر خود با پیشنهاد وزارت کشور مبنی‌بر برگزاری انتخابات الکترونیک در چارچوب مشخص‌شده در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بحث تحقیقات محققین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تصریح کرد: اصل تحقیقات در قانون پیش‌بینی‌شده و پرسش‌ها براساس بندهای قانونی است و برای احراز شرایط قانونی انجام می‌شود.

وی افزود: محققینی که این کار را انجام می‌دهند آموزش‌هایی را دراین‌باره می‌بینند و طبیعتاً تحقیقات برای افرادی شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که نسبت‌به آن‌ها اطلاع و آگاهی و شناختی وجود ندارد. البته در کنار مدارک، مستندات و استعلامات به تحقیقات توجه می‌شود و در فرض تعارض با استعلامات رسمی کنار گذاشته می‌شود. طبیعتاً در کار این افراد (محققین) هم نظارت حتماً انجام خواهد شد.

"انتقاد " دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره این ادعا که برخی‌ها "انتقاد" را عامل رد صلاحیت خود می‌دانند، چیست؟ گفت: " انتقاد"  دلیل رد صلاحیت نیست. در میان افراد تأیید صلاحیت شده افرادی هستند که بیشترین انتقادات را داشته‌اند. لذا انتقاد دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود و الان هم نیست در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتقاد از دولت و دستگاه‌ها و شورای نگهبان، دلیلی برای رد صلاحیت داوطلبان انتخابات نیست و در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است؛ اگر فردی ادعا دارد که به دلیل انتقاد از دستگاهی ردصلاحیت شده است، باید مستند حرف بزند؛ این حرف‌ها در زمان انتخابات زیاد مطرح می‌شود؛ در بین افراد تایید صلاحیت شده، اتفاقا افرادی هستند که از شورای نگهبان انتقاد می‌کردند.

وی افزود: اگر کسی چنین ادعایی دارد باید ادعای خود را مستند و مستدل بیان کند که مثلاً به‌خاطر نقد فلان دستگاه رد صلاحیت شده‌ است. همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید شده‌ها بالا است البته هنوز کار تمام شده نیست و ان‌شاءالله به این تعداد افزوده می‌شود و رویه شورای نگهبان این بود که با بررسی‌هایی که انجام می‌شود این امکان وجود دارد که به این تعداد هم اضافه شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این‌که تعداد نامزدهای ما اندک است و نمی‌توانیم لیست ببندیم این‌ها معمولاً حرف‌های شب انتخابات است که معمولا می‌شنویم.

به تعداد تایید صلاحیت شدگان اضافه میشود

وی افزود: تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تایید صلاحیت شدگان بالاست و به این تعداد نیز اضافه خواهد شد. در بررسی صلاحیت ها هنوز مرحله اظهار نظر شورای نگهبان باقیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات در درجه اول یک امری ملی و نه جناحی و گروهی است و دارای ابعادی بین‌المللی و آثاری برای کشور است لذا همه جریانات سیاسی باید مسائل مربوط  به منافع ملی و اتحاد و انسجام را در عین وجود رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین احزاب و گروه‌ها باید کارنامه سوابق خود را به مردم ارائه دهند و برنامه‌های پیش‌روی خود را برای مردم بیان کنند، اگر این اتفاقات بیفتد و در فضایی با رعایت اخلاق انتخاباتی رخ دهد، فضا برای رقابتی گرم و پرشور و انتخابی آگاهانه‌ فراهم می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرصت برای بررسی صلاحیت ۳۰ درصد از کاندیداها فراهم نشده است؟ گفت: این موضوع در صحبتهای وزیر کشور درباره هیات های اجرایی مطرح شد و ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است.

وی گفت:  ما اعلام کردیم که بخاطر اصلاح قانون انتخابات و فرصت بیشتری که قانون اعلام کرده بود، در همین انتخابات عدم احرازها کاهش چشمگیری صورت گرفته است. لذا آن ۳۰ درصد ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی انتقادات به هیات های نظارت درباره تایید صلاحیت افرادی که اعتبار نامه آنها رد شده یا رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات، بیان کرد: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیات مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیات بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مدت دایره زمانی مشارکت شورای نگهبان درباره داوطلبان انتخابات گفت: شورا ناظر انتخابات است و در تمام مراحل بر انتخابات نظارت دارد؛ این نظارت از مرحله پیش ثبت نام آغاز و تا روز اعلام صحت انتخابات مسئولیت نظارت عام را بر عهده دارد.

۴ بهمن اعلام بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان است

 طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره امتیاز مورد نیاز آزمون خبرگان گفت: آنچه درباره علم و آگاهی درباره قانون مربوط به خبرگان آمده مشخصاً بحث اجتهاد است که تشخیص آن با فقهای شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان احتمال تغییر وضعیت صلاحیت افراد گفت: اولویت ما در شورا بررسی شکایات افرادیست که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته است. ممکن است در مواردی صلاحیت افراد در این مرحله تایید شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری گفت: آزمون‌های کتبی و شفاهی در  مورد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به پایان رسیده است و موضوع بررسی صلاحیت ها آغاز شده‌ است؛ ۴ بهمن زمان اعلام اولیه بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به پرسشی درباره بررسی شکایات در شورای نگهبان دربار وضعیت صلاحیت داوطلبان با تاکید بر اینکه صرفا چند روز است که فرصت یک ماهه شورای نگهبان در این خصوص آغاز شده است، گفت: با اینکه چند روز از شکایات افراد در شورای نگهبان نگذشته‌ است تعدادی از عدم تاییدها و عدم احرازها به تایید تبدیل شده‌اند که جزییات آن بعداً اعلام می‌شود.

طحان نظیف درباره بحث عدم احراز صلاحیت گفت: در انتخابات گذشته ۴۵۰۰ نفر عدم احراز داشتیم که در این انتخابات با وجود افزایش تعداد ثبت‌نامی‌ها تعداد عدم احرازها به ۲۰۰۰ نفر و زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که البته این تعداد در مرحله شورای نگهبان نیز کاهش خواهد داشت.

کدخبر: 963623 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟