انجمن حجتیه در حال انتقام گرفتن از نیروهای اصلی انقلاب هستند/ مردم به سمت روش‌های قهرآمیز نروند

 بخشی از گفت و گوی محسن رهامی با خبر آنلاین را می خوانید :

محسن رهامی در خصوص فضای سیاسی و اجتماعی در آستانه انتخابات مجلس اظهار کرد : انتقاداتی که ابوترابی فرد، نماینده تهران و نماینده یک گرایش در بیت رهبری، اخیرا نسبت به هیئت‌های اجرایی و کنار گذاشتن بسیاری از افراد موثر درمجلس داشتند؛ نشان می‌دهد درآن مجموعه هم گرایشاتی وجود دارد که معتقدند رد صلاحیت‌ها نتیجه دیدگاه‌های تند جناحی و افراطی جناح راست بوده و وضعیت فعلی را ایجاد کرده است. فعلا هم دیدگاه‌های مربوط به جبهه پایداری به انتخابات سروسامان می‌دهد.

دلسوزان کشور و حامیان رهبری یعنی اصولگرایان و افرادی که با بیت رهبری درارتباط هستند برای آینده کشور و حتی آینده رهبری احساس نگرانی می‌کنند چون با این دست کارها پشت رهبری خالی می‌شود.

وی افزود :  شخصی مثل دکتر پزشکیان که در دوران جنگ حضور داشته و مانند همه حاضران در مجلس برای کشور تلاش کرده است و هیچ نقطه منفی در زندگی‌اش ندارد، ردصلاحیت می شود. اگر حزب‌اللهی یا بسیجی بخواهند، او این ویژگی ها را دارد یا بسیاری از نمایندگان ادوار گذشته مجلس از آزادگان جنگ تحمیلی هستند و سال‌های سال در اسارت عراق بوده‌اند تا از نظام حمایت کنند اما توسط کسانی با عنوان «عدم التزام به اسلام» رد صلاحیت شدند که حتی یک روز هم در جبهه نبودند و درد جبهه را نکشیدند، فقط ادعای انقلابی‌گری دارند.

نیروهای اصیل و وفادار به انقلاب و نظام در هر دو دوره برگزاری انتخابات مجلس یعنی دوره یازدهم و این دوره کنار گذاشته شدند. قبلا موارد این چنینی دیگری را به آقایان ابوترابی، قمی و بعضی از مشاوران و نزدیکان خود رهبری عرض کرده‌ام و زمانی هم در که خدمت خود رهبری رفته بودم، به خودشان عرض کردم که: «این جریان‌های جدید همه نیروهای حامی نظام و امام را کنار می‌گذارند؛ یعنی به اسم حمایت از ولی فقیه و حزب الله، نیروهای اصیل و جریان‌های پشتیبان جنگ، نظام و ولایت را دسته دسته دور می‌کنند. »

من فکر می‌کنم از آن‌جا که نیروهای جریان پایداری، در زمان امام در حاشیه بودند، خصوصا انجمن حجتیه، با این اعمال به نوعی در حال انتقام گرفتن از نیروهای اصلی انقلاب هستند که خطری برای کشور است. نمی‌توان به راحتی از کنار این قضیه عبور کنم.

اصلاح طلبان هنوز برنامه‌ای برای ورود به انتخابات ندارند

این فعال سیاسی درباره برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس گفت : براساس سخنان سخن‌گو و مسئولین جریان اصلاحات که در قالب جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنند، به نظر می‌رسد تا این‌جا بنایی برای ورود به صحن انتخابات ندارند همان‌طور که در انتخابات مجلس یازدهم نداشتند.

تا آن‌جا که من اطلاع دارم همین حالا هم این موضوع در این جریان پابرجاست. ولی جریان‌هایی از اصلاحات وجود دارند که معتقدند با قهرکردن از صندوق‌های رای، نیروهای اصلاحات و انقلاب منزوی می‌شوند و باید سازمان رای‌شان را برای آینده حفظ کنند و نباید بگذارند این سازمان از هم بپاشد. این جریانها می‌توانند لیست مشترکی ارائه بدهند که هم‌پوشانی‌هایی داشته باشد. البته فعلا زود است و باید ببینیم به این‌جا میرسیم یا خیر.

یک کرسی موثر در مجلس بهتر از صفر کرسی است

می‌خواهیم نیروهایی روی کار بیایند که به لحاظ رد صلاحیت هیچ بهانه‌ای در دست شورای نگهبان ندهند، برخی هیچ پرونده محکومیتی ندارند. جریان‌هایی در تلاشند چنین افرادی در بعضی استان‌ها و شهرستان‌ها که زمینه حضور دارند، کاندیدا شوند. ما اگر در تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد نتوانیم کاندید قابل قبولی داشته باشیم شاید از استان‌های دیگر و شهرستان‌ها بتوانیم چنین افرادی را بفرستیم.

در نهایت اگر حتی یک کرسی هم در مجلس به دست بیاوریم (مثل جریانی که برای شهید مدرس اتفاق افتاد)، مفید است و باید از آن یک کرسی حمایت کنیم. در انتخابات گذشته هم نظرم همین بود؛ من می‌گویم یک کرسی موثر در مجلس بهتر از صفر کرسی است. به شرطی که فردی در آن یک کرسی قرار می‌گیرد بتواند کاری کند مثل کاری که مدرس انجام داد.

 روحانی نگران است آینده کشور به خطر بیفتد

رهامی در خصوص نگرانی روحانی از آینده کشور اظهار کرد : نگرانی امثال روحانی از آمدن مردم به خیابان نیست بلکه از عدم تحمل حکومت است. اگر مردم بیایند برای مسئله‌ای مثل گرانی، حجاب و....اعتراض ‌کنند ما باید اعتراضشان را به رسمیت بشناسیم. طبق نص صریح قانون اساسی، تظاهرات و راهپیمایی مردمی حق قانونی آن‌هاست و در همه‌ جای دنیا این حق به رسمیت شناخته شده است ولی وقتی مسئولین با اعمال حق مردم با قوه قهریه، با گارد و حمله برخورد و آن را تبدیل به خشونت می‌کنند، خطر ایجاد می‌شود.

افرادی مثل حسن روحانی نگران هستند که هزینه مردم و حکومت بالا برود و آینده کشور به خطر بیفتد. این مردم از اول انقلاب پشتیبان حکومت و کشور بوده‌اند، در سخت‌ترین مرحله جامعه ایرانی که جنگ تحمیلی بود مردم بودند که کشور را نجات دادند نه صرفا حکومت و مسئولان. حتی در جنگ جهانی اول و دوم، مردم همیشه حافظ استقلال مملکت و پایندگی مملکت بودند و عاملی که سبب حفظ بقای کشور شده، حضور و آگاهی مردم بوده است. بنابراین، توصیه روحانی مبنی بر این‌که مردم از طریق قانون و در چهارچوب‌هایی که قانون تعیین کرده، اعتراضات و خواسته‌هایشان را بیان کنند نگرانی از مردم نیست و بیشتر نگرانی ما از کم‌تحملیِ مسئولین است که راهپیمایی قانونی و به حق مردم را به خشونت تبدیل می‌کنند.

مردم به سمت روش‌های قهرآمیز نروند

همین مردم در ۲۲ بهمن، روز قدس و روزهای این‌چنینی به خیابان می‌آیند و خطری پیش نمی‌آید. پس فرقی نمی‌کند، اگر مردم برای اعتراض به قانون مجلس، بالابردن سن بازنشستگی یا همین قانون که با عنوان حجاب و عفاف تصویب شده و در زندگی‌اشان دخالت می‌کند و وارد حریم خصوصی آن‌ها می‌شود، برای حفظ حقوق شرعی به خیابان بیایند و تظاهرات کنند. موافقان و مخالفان باید بتوانند بیایند نظر و شعار بدهند؛ همان‌طور که موافقان می‌آیند و شعار می‌دهند.

به نظر می‌رسد چون آقای روحانی در پست‌های سیاسی و امنیتی حضور داشته، نگران است مردم از چهارچوب‌ها رویگردان شوند و به سمت روش‌های قهرآمیز خیابانی بروند. من هم از این جهت با نظر ایشان موافق هستم و به‌نظرم مردم تاجایی که می‌شود باید از طریق صندوق‌های رای، انتخابات و با هزینه‌های کم‌تر به تغیرات و اصلاحات مد نظرشان برسند و سمت روش‌های قهرآمیز و پرهزینه نروند؛ این یک توصیه کلی است.

کدخبر: 949890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟